واکنش ایران هوشمندانه خواهد بود

گروه دیپلماسی- در حالی که همچنان بازار گمانه‌زنی در چرایی بازگشت هیات کارشناسی ایران از مذاکرات وین داغ است، برخی تحلیل‌گران این امر را واکنش ایران به اضافه شدن افراد و نهادهای جدید به لیست تحریم ایالات متحده تلقی می‌کنند. موضوعی که طی روزهای گذشته، بحث‌های فراوانی را درباره چرایی افزوده شدن افراد و نهادهای جدید به لیست تحریم‌ها به همراه داشت و واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه را در پی داشت. ظریف در صفحه فیس‌بوک خود با انتقاد از اقدام غیرسازنده آمریکا، از واکنش حساب شده ایران سخن به میان آورد. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه نوشت: در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظرگرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ دادیم، البته برخی دوستان که از ابتدا دل خوشی از برنامه اقدام ژنو نداشتند مرگ زودرس آن را اعلام کرده‌اند که بیشتر بیان خواست آنهاست تا واقعیت.

ظریف گفت: ما با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می‌کنیم و البته در برابر هر اقدام نامناسب و غیرسازنده (حتی اگر نقض توافق هم نباشد) واکنش مناسب، حساب شده، هدفمند و هوشمندانه نشان خواهیم داد. مذاکره و رسیدن به نتیجه کار دشواری است و حتما فرازونشیب فراوان دارد. این را هم از روز اول پیش‌بینی کرده بودیم.

ظریف در بخش دیگری از مطلب خود و در واکنش به انتقادات داخلی گفت: ضمنا دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده‌گیری از کنار گود هستند هم حتما می‌دانند که فرمایشاتشان همگی جواب دارد، ولی تیم مذاکره کننده وظیفه مهم‌تری برای پیگیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلا به مصلحت نمی‌داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه به خاطر منافع ملی سکوت کند، ولی در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد.

علی‌ لاریجانی نیز با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت که براساس مذاکرات انجام شده با ۱+۵ قرار بود مسیر برای توافق تسهیل شود، اما اقدام اخیر مبنی بر تحریم‌های جدید خلاف این وعده است، به طوری که حداقل نه تنها تسهیل‌کننده نبود، بلکه سوءتفاهم برانگیز است.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌های اخیر غرب علیه ایران را باید جزو بداخلاقی‌های سیاسی آمریکا و غرب قرار داد، افزود: آنها در مذاکرات تفاهم‌هایی می‌کنند، اما در مقام عمل شرایط را برای انجام توافقات فراهم نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر در مسیر توافق ژنو سنگ‌اندازی شود، به نفع غرب نیست، ادامه داد: اقدام اخیر آمریکایی‌ها در واقع یک سنگ‌اندازی در مسیر اجرای توافقات است، به دلیل اینکه این مذاکرات برای اجرای توافقات بود که تحریم‌های اخیر تبعا سوءتفاهم‌هایی را به وجود آورد.

سومین فردی که به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی بود. صالحی در مورد اقدام آمریکایی‌ها گفت: رفتار آمریکا و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، متناسب با شرایطی که آنها قبلا اعلام کرده بودند که با حسن نیت وارد مذاکرات با ایران خواهند شد، تفاوت اساسی دارد و در واقع رفتارشان متناقض با گفتار اولیه آنها است و این اقدامات و رفتارهای آمریکا ثابت کرد که آنها هیچ‌گاه در طول تاریخ قابل‌اعتماد نیستند.

صالحی تاکید کرد: ما فکر می‌کردیم که این بار آنها از در حسن نیت با ایران وارد مذاکرات خواهند شد، اما باز آمریکا به قول و عهد خود عمل نکرد و توافق‌نامه ژنو را نقض کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ترک کردن نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، پاسخ مناسبی به اقدامات آمریکایی‌ها بوده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری واکنش‌های لازم را انجام خواهد داد.

جدای از این انتقادات، در سوی دیگر ماجرا باید به یک اقدام مثبت هم اشاره کرد و آن اقدامات جدید اتحادیه اروپا در کاهش تحریم‌ها و همچنین مواضع مثبت آن می‌باشد. بحث کاهش تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا موضوع تازه‌ای است که اکنون بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرده و می‌تواند نشانه‌های مثبتی از احتمال کاهش تحریم‌های اعمالی در قالب توافق‌نامه ژنو باشد. گویا اکنون اتحادیه اروپا راهی متفاوت می‌پیماید و سعی دارد که در نقش یک وزنه تعدیل کننده و موازنه‌دهنده بازی کند.

در همین ارتباط روز گذشته، «کارل بیلت» وزیر امور خارجه سوئد، در گفت وگو با رویترز گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که اتحادیه اروپا نتواند در ماه ژانویه، اقدام به کاهش تحریم‌های ایران در قالب موافقت نامه موقت ژنو کند. وی در رابطه با اقدام جدید ایالات متحده در تحریم نهاد‌ها و افراد جدید، ضمن کم اهمیت جلوه دادن جدیت این اقدام گفته است؛ البته این کار ایالات متحده کمک خاصی نمی‌کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، بیلت که در حاشیه کنفرانس سیاست جهانی با حضور رهبران سیاسی و اقتصادی در موناکو سخن می‌گفت، افزوده است: گمان نمی‌کنم در وین مشکل خاصی بوده باشد. در واقع مشکلات برطرف شده است. امیدوارم در ماه ژانویه شاهد کاهش تحریم‌های ایران باشیم. من هیچ دلیلی برای مخالفت با این کار نمی‌بینم.

پیش از این، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص این طرح گفته بود: در حال آماده کردن طرحی برای کاهش تحریم ایران هستیم، ولی این طرح هدف دار محدود و قابل بازگشت است. وی در پاسخ به اینکه چه زمانی برداشتن تحریم‌ها اتفاق خواهد افتاد، گفته بود: ماه دسامبر.

اما مایکل مان، سخنگوی اشتون در رابطه با زمان کاهش تحریم گفته بود: از آنجا که این امر نیازمند هماهنگی بین دو طرف برای چانه‌زنی است، زمان دقیق آن مشخص نیست. شاید در ماه دسامبر باشد یا در ژانویه و بسته به این است که روند حقوقی آن تا چه زمانی به طول بینجامد. این گفته‌ها و به‌ویژه سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه سوئد، همگی به این معنا است که اکنون اتحادیه اروپا سیگنال‌های مثبتی را به سمت ایران می‌فرستد؛ سیگنال‌هایی که شاید با توجه به اقدام ایالات متحده در افزودن لیست تحریم‌ها می‌تواند تا حد زیادی جو به وجود آمده در دو روز گذشته، پیرامون توافق ژنو را تعدیل کند.

دیدار وزرای خارجه اروپا برای بررسی لغو تحریم‌های ایران

خبرگزاری رویترز نوشته است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم‌های ایران گرد هم می‌آیند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای موقت ژنو، گرد هم می‌آیند. اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و مذاکره کننده ارشد ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای است.

ایران و کشورهای ۱+۵ ماه گذشته بعد از مدت‌ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق اولیه که مدت زمان اجرای آن ۶ ماه در نظر گرفته شده است، گستره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های ضدایرانی را در سطح فعلی نگه می‌دارد.