سردرگمی غرب در قبال تحریم

دنیای اقتصاد- در اقدامی متفاوت با اقدامات تحریمی آمریکا، تمامی مدیران تحریمی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حکم دیوان دادگستری اروپا از لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند. پیش‌تر کاخ سفید اقدام به اضافه کردن نام ۱۴ شرکت و چند شخص حقیقی خارجی و ایرانی به فهرست تحریم‌های اقتصادی کرده بود؛ تحریم‌هایی که باعث شد تا مذاکرات هیات‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین متوقف شود و هیات ایرانی به تهران بازگردد. این اقدام انتقاد روسیه را به دنبال داشت، اما کاخ سفید اعلام کرد که تحریم‎های جدید ناقض توافق هسته‎ای با ایران نیست. خروج 10 مدیر کشتیرانی ایران از لیست تحریم اتحادیه اروپا

کاخ سفید: تحریم جدید توافق ژنو را نقض نمی‎کند

کری: مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود

گروه دیپلماسی- مذاکرات هیات‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ که به مدت چهار روز در شهر وین جریان داشت، اواخر وقت پنج شنبه و همزمان با تحریم‌های جدید آمریکا متوقف شد و هیات ایرانی به تهران بازگشت. موضوع توقف مذاکرات و بازگشت هیات ایرانی به تهران، طی دو روز گذشته محل بحث و گمانه زنی‌های بسیاری بوده است.

در این میان، هرچند مقامات ایرانی تاکید کردند که دلیل بازگشت هیات ایرانی، افزودن نام افراد و شرکت‌های ایرانی جدید به لیست تحریم‌های آمریکا بوده، اما مقامات غربی مدعی شدند بازگشت هیات‌ها صرفا به منظور مشورت‌های بیشتر صورت گرفته و مشکل خاصی بروز نکرده است. در این ارتباط کاخ سفید با صدور بیانیه‎ای اعلام کرد، تحریم‎های روز پنج‌شنبه ناقض توافق هسته‎ای با ایران نیست، وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد، تحریم‌های صورت گرفته به ایران اطلاع داده شده بود. کاخ سفید روز پنج‌شنبه اقدام به اضافه کردن نام ۱۴ شرکت و چند شخص حقیقی خارجی و ایرانی به فهرست تحریم‌های ایران به دلیل همکاری با تهران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی کرد.

اما در تازه‌ترین تحول و در اقدامی متفاوت با اقدام آمریکا، با حکم دیوان دادگستری اروپا، تمامی مدیران تحریمی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلاالدین سادات رسول مدیر دفتر حقوقی و دعاوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با حکم دیوان دادگستری اروپا، محمد هادی پژند، غلامحسین گلپرور، سیدعلاالدین سادات رسول، منصور اسلامی، حسن جلیل‌زاده، احمد سرکندی، قاسم نبی‌پور، احمد تفضلی، علیرضا قزل‌ایاق و محمد مقدمی فرد که از مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند و در لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار داشتند، از لیست تحریم‌های این اتحادیه خارج شدند. این مقام مسوول، تاکید کرد: این حکم دلیل دیگری بر اثبات حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و عدم اتهامات بی اساس وارده است.

حال با این اقدام جدید و همچنین در نظر گرفتن اقدام تحریمی آمریکا باید منتظر ماند و دید مسیر مذاکرات به چه سمتی خواهد رفت. موضوعی که کاخ سفید ضمن دفاع از اقدام خود، آن را بر اساس تحریم‎های موجود دانست و افزود: این اقدام ناقض تفاهم موقت هسته‎ای ماه گذشته میان ۱+۵ و ایران نیست. جی کارنی گفت: افزودن این شرکت‌ها به لیست سیاه، اقدام بر اساس تحریم‎های موجود محسوب می‎شود. وی همچنین مدعی شد، دولت اوباما خود را موظف به عدم تصویب هرگونه تحریم جدید مرتبط با برنامه هسته‎ای می‎داند. در همین ارتباط، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که انتظار می‌رود، مذاکرات هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران به زودی از سرگرفته شود. جان کری روز جمعه در جمع خبرنگاران در تل‌آویو گفت که ما در حال حصول پیشرفتیم، ولی فکر می‌کنم به مرحله‌ای در مذاکرات رسیده‌ایم که مذاکره‌کنندگان نیاز به مشورت و مکث کردن را احساس می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کری با اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ گفت: انتظار می‌رود که مذاکرات در چند روز آینده ادامه پیدا کند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با کاترین اشتون صحبت کرده است و انتظار دارد که «اجرای کامل توافق را به پیش ببریم.» کری با اشاره به وقفه‌ای که در مذاکرات افتاده است، گفت: این بخشی طبیعی است، روند توسعه طرح اجرای توافق است.

انتقاد روسیه از تحریم‌های جدید

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که گسترش فهرست سیاه آمریکا علیه ایران می‌تواند به تلاش‌ها برای اجرای یک توافق بین‌المللی با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش آسیب جدی بزند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه از اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه چند شرکت ایرانی انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دراین خصوص گفت: تصمیم دولت آمریکا مخالف با روح توافق‌نامه ژنو است.

او در ادامه گفت: بزرگ‌تر کردن فهرست سیاه آمریکایی ممکن است اجرای توافق ژنو را که کاهش رژیم تحریم‌ها را پیشنهاد می‌دهد، به طور جدی با پیچیدگی روبه‌رو کند. برخی قانون‌گذاران آمریکا‌یی خواستار تحریم‌های بیشتری علیه ایران هستند، ولی دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در تلاش است کنگره را از اعمال تحریم‌های بیشتر منصرف کند تا فضای بیشتری برای اقدامات دیپلماتیک جهت حل موضوع هسته‌ای ایران به وجود آید.

خزاعی: تحریم‌های جدید بدگمانی‌ را تشدید می‌کند

سفیر و نماینده دایم ایران نزد سازمان ملل متحد درباره اعلام لیست جدید تحریمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، این موضوع را اقدامی منفی در ادامه مذاکرات توصیف کرد که بدگمانی‌ها درباره حسن نیت آمریکا را تشدید می‌کند. محمد خزاعی در این ارتباط گفت: با وجودی که مقامات آمریکا اقدامات اخیر را به تحریم‌های وضع شده قبل از مذاکرات ژنو مرتبط می دانند، ولی به هر حال این اقدامات می‌تواند در شرایط کنونی تاثیرات جدی منفی روی روند مذاکرات بگذارد.

سفیر ایران همچنین با اشاره به انتقادات برخی از اعضای ۱+۵ از جمله روسیه از اقدام جدید دولت آمریکا افزود: تاثیرات منفی این اقدام در این شرایط به افزایش بدگمانی مردم ایران و جامعه بین‌الملل که منتظر رسیدن به یک توافق جامع برد -برد در نتیجه مذاکرات هستند، منجر می‌شود و ضمن اینکه باعث می‌شود که این مذاکرات حمایت بین‌المللی و مردم ایران را از دست بدهد. این اقدام مذاکره‌کنندگان را در شرایطی قرار می‌دهد که نتوانند با امید رسیدن به یک تفاهم منطقی پایدار و سازنده به مذاکرات ادامه دهند.

خزاعی گفت: بهتر است در این شرایط حساس از هر اقدامی که فضای مثبت به وجود آمده را تخریب کند، خودداری شود. مذاکره‌کنندگان باید بدانند که مدیریت پس از مذاکرات و همچنین تداوم فضای مثبت حاکم بر مذاکرات در مرحله گذار بسیار مهم‌تر از مرحله ورود و آغاز مذاکرات است. به همین جهت طرفی برنده خواهد بود که بتواند این مرحله را خوب مدیریت کند. به اعتقاد ما این اقدام خزانه‌داری آمریکا در جهت خلاف این راه است.مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: مسوولیت عواقب اقدامات نسنجیده تماما بر عهده دولت آمریکا است.

بازرسان اواخر بهمن از «گچین» بازدید می‌کنند

همزمان با این اخبار، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بازرسان این سازمان قصد دارند، تا پیش از ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) از معدن گچین در جنوب ایران بازدید کنند. آژانس این خبر را به دنبال دیدار با هیات ایرانی در وین که آن را «سازنده» دانست، تایید کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا، دو طرف قرار است مجددا در تاریخ ۲۱ ژانویه (اول‌بهمن) در تهران با یکدیگر دیدار کنند. ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که امیدوار است این دیدار در سفر به تهران بتواند ایران را در زمینه آنچه وی «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای‌اش خواند، تحت فشار بگذارد. بازرسی‌ها یا «دسترسی مدیریت شده» به معدن گچین یکی از ۶ اقدام عملی است که ایران طبق توافق ۱۱ نوامبر (۲۰‌آبان) با آن موافقت کرد و جدا از توافقی است که ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۴ نوامبر تحت توافق موقتی به آن دست یافتند.