انتخاب حسن روحانی و گفتمان تدبیر و اعتدال در سیاست خارجی از همزمان آغاز مورد استقبال همسایگان عربی در شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفت. پیام‌های تبریک سران شورا و از جمله ملک عبدالله پادشاه عربستان نشان داد که دولت‌های ساحلی خلیج فارس از رویکرد جدید دولت روحانی استقبال می‌کنند. در این ارتباط و در تازه‌ترین تحول، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت که ما نگرانی در قبال نزدیکی ایران و غرب نداریم. به گزارش «ایسنا»، عبدالطیف الزیانی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران استقبال کرده‌اند و از این‌رو ما خواهان داشتن بهترین روابط با ایران هستیم. ما به دنبال ایجاد روابط حسن همجواری و مداوم که دربرگیرنده خیر و منفعت ملت‌های ما و ملت‌های منطقه باشد هستیم. از نظر ما مهم‌ترین مساله این است که در عالم واقعیت شاهد مواضع مثبتی از سوی ایران باشیم و ببینیم که این کشور گام‌های سیاسی جدیدی در قبال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برمی‌دارد.

عبدالطیف الزیانی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن در پاسخ به این سوال که آیا مساله هسته‌ای ایران و روابط کشورهای خلیج فارس با این کشور در لیست جدول کاری نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت است، گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همواره از همسایه مسلمان خود ایران می‌خواهند تا روابط همکاری سازنده و مثمر ثمری با کشورهای عضو این شورا داشته باشند. روابطی که مبتنی بر اصل حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، حل منازعات به روش صلح‌آمیز و ضرورت حل و فصل مشکلات موجود از جمله مساله جزایر سه‌گانه باشد.

الزیانی درباره نگرانی کشورهای عضو این شورا در خصوص مساله هسته‌ای ایران نیز بیان کرد: مساله هسته‌ای ایران یک مساله بین‌المللی است که سوالات منطقه‌ای و بین‌المللی را در خصوص هدف نهایی این برنامه ایجاد کرده است.

او درباره نزدیکی روابط ایران و غرب نیز گفت: نزدیکی ایران با کشورهای غربی از جمله آمریکا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نگران نمی‌کند. البته تا زمانی که این مساله به از بین بردن نگرانی‌ها در منطقه و حفظ امنیت و ثبات آن کمک کند. برای ما مهم است که ایران بخش مثبتی از تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. می‌دانیم که ایران هم منافعی دارد همچنان که شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و بین‌المللی سهم مثبت و اثرگذاری در مسائل مختلف دارد از این‌رو کشورهای عضو چنین نگرانی‌ ندارند.

الزیانی درباره نیت آمریکا در قبال تعهداتی که به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داده مبنی بر اینکه توافقش با ایران هرگز به ضرر روابط این کشور با کشورهای عضو نخواهد بود، گفت: ما بعد از خدا به خودمان و توانایی‌هایمان اعتماد داریم. همچنان که روابط ما با طرف‌های بین‌المللی اثرگذار از جمله آمریکا روابطی چندوجهی است از این‌رو صحبت‌ کردن درباره نیت این طرف یا آن طرف چیزی جز بزرگ‌نمایی بدون سند نیست.