با بانک مرکزی اختلاف نداریم

گروه خبر- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اشاره به برداشت نامناسبی که از اظهارات او درباره تعیین قیمت دلار شده است به بیان توضیحاتی پرداخت. محمد باقر نوبخت روز گذشته در حاشیه مرام تودیع و معارفه رییس سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره اینکه منظورش از رسیدن به قیمت تعادلی دلار چیست، گفت: اینکه برخی تحلیل کرده‌اند منظور بنده از رسیدن به قیمت تعادلی همان دلار ۲۵۰۰ تومانی است، برداشت درستی نیست.

وی گفت: قطعا باید قیمت ارز واقعی و متناسب با اقتصادمان باشد. از بنده پرسیده شد پیش‌بینی شما درباره قیمت دلار چیست؟ من هم پاسخ دادم با توجه به اینکه هم منابع ارزی قابل توجهی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و هم توافق ژنو صورت گرفته است، این منابع می‌تواند در اختیار اقتصاد ایران قرار گیرد. بنابراین با توجه به اینکه از طرف عرضه دلار مشکلی وجود ندارد، نیازهای ارزی با پشتوانه بیشتری تقویت می‌شود.

نوبخت افزود: در طرف تقاضا هم قطعا کسانی که دارای نقدینگی هستند می‌دانند در شرایط فعلی بازار ارز لزوما بازاری پربازده‌ای برای آنان نیست به همین جهت سرمایه‌گذاری آنها به سمت بازار سرمایه رفته که از نظر بنده تشخیص درستی برای این نوع سرمایه‌گذاری صورت گرفته چون بازدهی در این بازار بیشتر است و نقدینگی‌ها می‌تواند در راستای تولید قرار گیرد و تقاضای غیر واقعی از بازار ارز دور شود.

وی گفت: با توجه به اینکه از طرفی برای عرضه ارز مشکلی وجود ندارد و از طرفی دیگر تقاضا برای خرید دلار کمتر شده و به سمت بازار سرمایه رفته در چنین فضایی نباید انتظار داشت قیمت انواع ارز به صورت غیرمنطقی افزایش داشته باشد، بلکه می‌توان امیدوار بود ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها تقویت شود و با نزدیک شدن قیمت دلار بین آنچه قیمت غیررسمی می‌گویند با قیمت مبادله‌ای بتوانیم روند یکسان‌سازی نرخ ارز را در سال ۹۳ شاهد باشیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا این اظهاراتش نافی نظر مدیران بانکی مرکزی نیست، گفت: این نظر دقیقا با نظرات رییس کل بانک مرکزی یکسان است و صحبت بنده با دکتر سیف درباره قیمت ارز هیچ تفاوتی ندارد و سیاست‌های واحدی اجرا می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی افزود: قرار نیست ما در تعیین قیمت دلار مداخله کنیم و بهترین روش این است، بگذاریم بازار کار خود را انجام دهد.

یکسان‌سازی قیمت ارز در بودجه ۹۳

نوبخت همچنین صبح روز گذشته در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان ملی بهره‌وری، از برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز در سال ۹۳ خبر داد و با اعلام اینکه لایحه بودجه سال آینده را به موقع تقدیم مجلس می‌کنیم، گفت: «اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ منعکس شده است.»

وی در خصوص نزدیک شدن نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ ارز مبادله‌ای اظهار کرد: «رویکرد دولت در بودجه سال ۹۳ حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است. قطعا نرخ دلار در بازار غیررسمی و نرخ دلار مبادله‌ای تفاوت چندانی در بودجه سال آینده نخواهند داشت، اما یکسان‌سازی نرخ ارز طبق برنامه دولت به یکباره انجام نخواهد شد، بلکه یکسان‌سازی به تدریج توسط دولت اجرا می‌شود.»

سخنگوی دولت در خصوص زمان تقدیم لایحه بودجه گفت: «لایحه بودجه ۹۳ در وقت قانونی تقدیم مجلس می‌شود. این در حالی است که در تنظیم لایحه بودجه ۹۳ از وزرای دولت نظرخواهی شده است، البته بودجه امسال نه انبساطی است و نه انقباضی بلکه به صورت واقعی تنظیم شده است.»

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده بدون کسری تقدیم مجلس می‌شود، پیش‌بینی کرد که کمک‌ها و منابع لحاظ‌شده در بودجه تا پایان سال آینده در بودجه بدون کسری محقق شود و بودجه بدون کسری باشد.

انعکاس فاز دوم هدفمندی در بودجه ۹۳

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور درباره انعکاس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۳ گفت: «به منظور اجرای قانون هدفمندی، اجرای فاز دوم در بودجه ۹۳ منعکس‌شده که به‌زودی اجزای لایحه بودجه دولت را برای خبرنگاران تشریح خواهم کرد.»

نوبخت درباره برنامه دولت برای تحویل دو سبد کالایی به اقشار آسیب‌پذیر بر اساس وعده رییس‌جمهور در هفته گذشته گفت: «زمان دقیق ارائه دو سبد کالایی توسط مسوولان اعلام می‌شود، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها در بهمن ماه و اسفندماه امسال دو سبد کالایی به اقشار آسیب‌پذیر ارائه خواهد شد.»

وی در ادامه گفت: «معاونت برنامه‌ریزی و معاونت راهبردی رییس‌جمهور تامین‌کننده منابع مالی دو سبد کالایی است و این معاونت منابع را تامین و در اختیار دولت قرار داده است.»

سخنگوی دولت اظهار کرد: «این منابع از اعتبارات مرتبط اعداد و ارقام متناسب با قیمت‌های کالاها توسط این معاونت تامین شده، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم‌کننده کالاهای این دو سبد کالایی است و در جلسه با این وزارتخانه ساز و کار را به تصویب رسانده‌ایم.»

وی تاکید کرد: «هیچ مشکلی برای تامین کالا و منابع ریالی این دو سبد کالایی نداریم؛ از آنجا که سقف بودجه ۹۲ از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال به ۱۷۰هزار میلیارد ریال کاهش یافته و اصلاحاتی در لایحه بودجه ۹۲ انجام شده است مشکل تامین کالاهای اساسی مثل گندم رفع شده و منابع مورد نظر به دو برابر افزایش یافته است.»

در دو مراسمی که روز گذشته با حضور نوبخت برگزار شد «رویا طباطبایی»، به عنوان رییس جدید سازمان ملی بهره‌وری و «علیرضا آزموده اردلان»، به عنوان رییس جدید سازمان نقشه‌برداری کشور معارفه شدند.