گروه دیپلماسی- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که محمدحسن حبیب‌الله‌زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در بریتانیا تعیین شده است. حبیب‌زاده پیش‌تر معاون سفیر ایران در وین پایتخت اتریش بوده است. همزمان وزارت خارجه بریتانیا اجی شارما را به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران معرفی کرده است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «قرار است در آینده نزدیک آقای حبیب‌الله‌زاده به منظور بررسی وضعیت اموال و اماکن جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و همچنین بهینه‌سازی فعالیت جاری بخش کنسولی سفارت ایران در لندن عازم این کشور شود.» کاردار غیرمقیم بریتانیا در تهران کیست؟

وزارت خارجه بریتانیا هم با اشاره به سوابق و تجارب اجی شارما در امور ایران گفته است که انتخاب او به این سمت می‌تواند زمینه مناسبی را برای انجام گفت‌وگو و مذاکره با ایران در مورد موضوعات مختلف از جمله شرایطی که در نهایت به بازگشایی سفارت بریتانیا در آن کشور منجر شود، فراهم کند.

اجی شارما از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی به عنوان معاون سفیر بریتانیا در سفارتخانه آن کشور در تهران فعالیت داشت. او همچنین از اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون به‌عنوان رییس بخش ایران در وزارت خارجه بریتانیا مشغول به کار است.

موضوع تبادل کاردار غیرمقیم اولین بار به دنبال دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال جاری (۱۳۹۲) مطرح شد. پس از آن ۲ کشور در حاشیه مذاکرات اتمی ژنو اعلام کردند که ظرف ۲ هفته کاردارهای غیرمقیم خود را معرفی می‌کنند.

تصمیم ۲ طرف روز چهارشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) و پس از دیدار مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و سرپرست هیات بریتانیایی اعزام شده به اجلاس ژنو اعلام شد. روابط ایران و بریتانیا از حدود ۲ سال پیش و در پی حمله معترضان به سیاست‌های بریتانیا به ساختمان‌های دیپلماتیک و اقامتگاه کارکنان سفارت بریتانیا در تهران، به پایین‌ترین سطح کاهش یافت. در پی حمله مذکور، بریتانیا سفیر و دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کرد و سفارتخانه خود را بست. این کشور همچنین دیپلمات‌های ایرانی را از لندن اخراج کرد و سفارت ایران در این شهر هم تعطیل شد. به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، مبادله کاردار غیرمقیم عملا به معنای بازگشایی سفارتخانه‌های ۲ کشور است و این کاردارها هر بار به مدت یک یا ۲ هفته در محل سفارتخانه خود در کشور مقابل مستقر خواهند شد.