لاریجانی: همیشه یک عده خرابکار اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران که در سه شکل نشست‌های کارشناسی، مذاکرات فنی با آژانس و گفت‌و‌گوهای اصلی ژنو انجام خواهد شد، ارزیابی مقامات سیاسی نشان می‌دهد که مذاکرات هسته‌ای می‌تواند در یک بازه زمانی مشخص به نتیجه ملموس و قابل توجهی دست پیدا کند. هر چند که نباید کارشکنی و خرابکاری در روند مذاکرات را نیز نادیده گرفت. در این‌باره علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح جزئیات سفر خود به چین، گفت: «همیشه یک عده خرابکار هستند که اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد، لذا همه چیز به رویکرد مذاکرات و جدیت آن بستگی دارد و تعاملات نیز در مسیرهای بعدی تست می‌شود.» به گزارش «ایسنا»، علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین درباره سفر روز دوشنبه خود به پکن، گفت: این اولین سفر من به چین نیست، بلکه در گذشته سفرهایی به این کشور داشته‌ام. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم در مجموع مذاکرات سازنده‌ای با کشور چین داشته باشیم، افزود: «این مذاکرات می‌تواند در راستای مراودات اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و رایزنی‌های سیاسی باشد، لذا روابط ما با دولت چین ابعاد مهمی را در بر دارد و تقویت دیپلماسی ایران با کشورهای غربی خللی در رابطه با سایر کشورها از جمله چین نخواهد داشت.»

متن مذاکرات هسته‌ای نیاز به شفاف‌سازی دارد

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که بعضی منابع خبری اعلام کردند ایران در قبال برداشتن تحریم‌ها حاضر به دادن امتیازاتی به غرب شده و همچنین به طور مثال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، نظر شما در این‌باره چیست؟ بیان کرد: «مذاکرات هسته‌ای ایران کاملا جدی است اما نباید به برخی مطالب رسانه‌ها اعتنا کرد، چرا که حدس و گمان نیز در رسانه زیاد است، بنابراین از همه مهم‌تر متن مذاکرات است که به شفاف‌سازی نیاز دارد و ایران یک طرف مذاکره است و باید برای این معادله یک راه‌حل پیدا کرد.

لاریجانی ادامه داد: بقیه مسائل حاشیه‌ای در مذاکرات ایران با غرب موضوعاتی هستند که افراد را از محل اصلی خود دور می‌کند.

جدیت باشد، مذاکرات هسته‌ای در کمتر از یک سال نیز به نتیجه می‌رسد

نماینده مردم قم در مجلس نهم، در پاسخ به این سوال که آیا رفع مسائل هسته‌ای در طول یک سال که مدنظر ظریف است، ممکن خواهد بود، افزود: «رفع مسائل هسته‌ای بستگی تام به رویکردها دارد. اگر رویکرد مثبتی در مذاکرات حاکم باشد و جدیت نیز وجود داشته باشد، در کمتر از یک سال نیز می‌توان به رفع مسائل مذکور امیدوار بود.»

مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران براساس NPT برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که دو نتیجه برای مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ متصور است، اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا به نتیجه نرسد درباره هرکدام برنامه ایران چیست؟ تاکید کرد: «اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد رویکرد و راهی را که در حال حاضر پیش گرفتیم ادامه می‌دهیم و مسیر برای ما بسیار روشن است که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.»

لاریجانی تاکید کرد: «ما به پیمان‌هایی که بسته‌ایم پایبند هستیم، اما روی دانش هسته‌ای و تکنولوژی‌های نوین کار خواهیم کرد، بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه برسد با یک فرمت دیگری کار خواهیم کرد.»

لاریجانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از سفر رییس‌جمهور به نیویورک چیست؟ گفت: «البته رییس جمهور در سفر به نیویورک اقدامات متنوعی از جمله سخنرانی و دیدار با سران کشورهای مختلف داشت و رهبر ایران نیز از این رویکرد فعال در دیپلماسی دفاع کردند.»

او ادامه داد: «در کشوری که دموکراسی حاکم است این امکان وجود دارد که برخی گروه‌ها دیپلماسی اتخاذ شده از سوی رییس‌جمهور را نپسندند و وجود چنین نظرات متنوع طبیعی است.»

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره سیاست خارجی دولت روحانی و تیم وزارتخانه او چیست؟ و چالش‌های پیش‌روی رییس‌جمهوری ایران را چه می‌دانید، تاکید کرد: «روحانی و تیم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک دیپلماسی فعال را با کشورهای مختلف دنبال می‌کند که یک بخش آن با کشورهای همسایه، یک بخش دیگر با کشورهای مهمی چون چین و بخش دیگر نیز با کشورهای غربی که در سفر نیویورک محقق شد.»

دیپلماسی فعال دولت روحانی رویکرد پسندیده‌ای است

نماینده مردم قم در مجلس نهم تاکید کرد: «این رویکرد که ما با کشورهای مختلف بر حسب منافع ملی خودمان و در سطح خود آنها دیپلماسی فعال داشته باشیم، رویکرد پسندیده‌ای است و باید مورد توجه قرار بدهیم و می‌توان گفت که دیپلماسی مذکور به این معنا نیست که در روابط با سایر کشورها مشکلی ایجاد شود. لاریجانی در پاسخ به این سوال که «آیا اگر ایران و غرب به تفاهم برسند، ایران در قبال سوریه تغییر رفتار خواهد داشت؟»گفت: «این دو موضوع کاملا متفاوت هستند. مساله سوریه مورد توجه ما بوده و ما نیز اعلام نظر کردیم. مساله سوریه با مذاکرات سیاسی حل‌شدنی است.»