بار دیگر پیکان انتقادها به سمت  هاشمی

دنیای اقتصاد- فرهاد فرزاد: عجیب نیست اگر حامیان دیروز دولت احمدی‌نژاد، منتقدان امروز دولت روحانی باشند. منتقدانی معدود که نقد خود را با تذکر به هاشمی رفسنجانی در مجلس شروع کرده‌اند؛ نقدی که آن را می‌توان به عنوان یک تیر و دو نشان تحلیل کرد. چه آنکه نقد آنها از یک سو در مقابل زمزمه‌های بازگشت آیت‌الله هاشمی به نماز جمعه تهران و حمایت صریح او از دولت تدبیر و امید قرار می‌گیرد و از سوی دیگرمخالفت این طیف در مورد نوع رابطه با غرب و مشخصا آمریکا در شرایطی که بحث سفر هیات دیپلماسی ایرانی به آمریکا و مساله گفت‌وگوی تلفنی مستقیم رییس‌جمهور با همتای آمریکایی پیش آمد، بار دیگر و البته علنی‌تر از گذشته به میان کشیده می‌شود. ماجرا از این قرار بود که روز کاری یکشنبه نمایندگان مجلس با تذکر کتبی چهارده نماینده مجلس به وزیر ارشاد آغاز شد که طی آن خواهان رعایت قانون در مورد کتاب جدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شدند. به گزارش فارس، مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری، جواد کریمی قدوسی، احمد آریایی‌نژاد، بهرام بیرانوند، حمید رسایی، ابوالقاسم جراره، بیژن نوباوه، نصرالله پژمان‌فر، سید محمود نبویان، محمد علی موسوی، سیدعلی‌طاهری و احمد سالک کاشانی نمایندگان تهران، مشهد، ملایر، بروجرد، گرگان، تهران، بندرعباس، تهران، مشهد، تهران، خدابنده، گرگان و اصفهان در تذکر کتبی به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم اعمال و رعایت قانون به طور مساوی برای همه در مورد ممیزی کتاب تاکید کردند و با اشاره مستقیم به شخص آقای هاشمی رفسنجانی خواهان رعایت ممیزی کتاب وی شدند. تذکر اصلی این طیف در مورد شعارمرگ بر آمریکا بود که آیت‌الله هاشمی در این کتاب با آن مخالفت و تصریح کرده «حضرت امام‌(ره) نیز با آن مخالف بوده‌اند.» مخالفت در مورد گفته‌های آیت‌الله هاشمی و بحث رابطه با آمریکا تا آنجا پیش رفت که روز گذشته حتی اسماعیل کوثری در نطق پیش از دستور خود در مجلس از شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیر کرد و یک بار دیگر پای پرونده فرزند هاشمی رفسنجانی را به میان کشید.

در چنین شرایطی روزنامه کیهان نیز به حمایت از منتقدان مجلس، سرمقاله خود را به قلم حسین شریعتمداری به همین موضوع اختصاص داد و سخنان آیت‌الله هاشمی را تحریف گفته‌های امام دانست و نوشت: آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، پیش ازاین نیز نمونه‌هایی ازتحریف نظرات حضرت امام(ره) را درکارنامه سیاسی خودثبت کرده است. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران این حزب با گفتن اینکه هیچ سندی درباره موافقت امام (ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا وجود ندارد، به مخالفت با هاشمی پرداخت تا جبهه مخالفت رابطه با آمریکا از سه سوی رسانه (روزنامه کیهان)، احزاب (حزب با سابقه موتلفه) و مجلس شورای اسلامی (اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و منتقد اصولگرا) تکمیل شود. این اما اولین بار نیست که هاشمی محور انتقادات برخی از جریانات اصولگرا قرار می‌گیرد. در ۸ سال گذشته تندترین انتقادات علیه او و خانواده‌اش مطرح شد.

محتوای کتاب هاشمی چیست؟

کتاب اخیر آقای هاشمی رفسنجانی که «صراحت نامه» نام دارد ناگفته‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد زندگی کاری و خصوصی‌اش و همچنین رد شایعه کاهش دیدارهایش با رهبر معظم انقلاب را در برمی‌گیرد که البته بخشی از آن هم به شعار مرگ بر آمریکا بازمی‌گردد که به گفته هاشمی رفسنجانی در این کتاب، ایشان و حتی حضرت امام مخالف این شعار بوده‌اند. آن‌چنان‌که در قسمتی از آن این جمله به صراحت آروده شده است که: «... موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم، مثلا در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم، نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آن‌چنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم.

در جای دیگری از کتاب نیز آیت‌الله گفته است: «شعار مرگ بر فلانی را نمی‌پسندم؛ چراکه مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است.» آیت‌الله هاشمی همچنین در این کتاب از حضور تعدادی از مسوولان سابق در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، آزادسازی ماهواره و... سخن می‌گوید که مشخصا این مطالب و مواردی دیگری در کتاب وجود دارد مشخصا با اندیشه‌های افرادی چون کوثری و کوچک‌زاده و سالک و ... همخوانی ندارد.

کتاب صراحت‌نامه قبلا در نمایشگاه کتاب تهران هم با حاشیه‌هایی رو‌به‌رو شده بود و توزیع آن در نمایشگاه متوقف شده بود. به گزارش «ایسنا»، وزارت ارشاد دولت دهم در توضیحاتی در خصوص حاشیه‌های مربوط به کتاب اخیر آقای هاشمی اعلام کرده بود که مساله این کتاب نداشتن مجوز از وزارت ارشاد نیست، بلکه مساله این است این کتاب تاییداتی را که لازم بوده است از نهادهای مختلف دریافت کند، دریافت نکرده است. آیت‌الله هاشمی در این کتاب برای اولین‌بار گفته که آماده کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود. آنچه موجب شد یکبار دیگر این کتاب مورد توجه و حمله منتقدان قرار گیرد بازتاب بخش‌هایی از آن مربوط به نقل قول هاشمی از موافقت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا است که همزمان با مذاکرات نیویورک در پایگاه اطلاع‌رسانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد.

مهدی را به قوه قضائیه معرفی کنید

همان روزی که نمایندگان منتقد در مجلس به آیت‌الله تذکر دادند «ایلنا» گزارش داده وزیر نیرو به دیدار رییس مجمع تشخیص رفته بود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها بیش از گذشته میهمان دارد و در دیدار‌ها حمایت صریح خود را از دولت روحانی مطرح می‌کند. هاشمی در این دیدار، با اشاره به اینکه دولت جدید، مولود آگاهی مردمی است که سرمایه اصلی کشور هستند، گفت: مجمع متخصصین باید بازوی نیرومندی در کمک به دولت باشد. در هفته‌های گذشته؛ اما در برخی از سایت‌های تندرو، هاشمی متهم به چینش کابینه برای دولت تدبیر و امید شده است. در این وضعیت اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس آغاز‌کننده طرح انتقاد از دولت یا تذکر به هاشمی در مجلس بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در سخنانی گفت: از آقای هاشمی رفسنجانی درخواست دارم که مانند سال ۶۸ که بنده را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کرد در مورد مهدی هاشمی نیز این‌گونه رفتار کند و خودتان مهدی هاشمی را به قوه قضائیه معرفی کنید. کوثری ادامه داد: بنده از ریاست محترم قوه قضائیه سوال می‌کنم که چرا اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی را درباره مهدی هاشمی عملی نمی‌کنید. وی تصریح کرد: برخی به‌دنبال نظرسنجی بر اساس انتقاد از عملکرد دیپلماسی هستند که حضور ۳۶ میلیون از مردم پای صندوق‌های رای نشان‌دهنده حمایت از عملکرد دیپلماسی است. نماینده تهران خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت که تاسی به رسول خدا(ص) و متابعت از امر خداوند خلاف مناسک حج است؟ آیا تو و امثال تو فعل رسول‌الله(ص) و امر خداوند را تخطئه می‌کنید؟

به گزارش خبرآنلاین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تماس تلفنی روسای‌جمهور ایران و آمریکا گفت: استکبار جهانی چه تغییر رفتاری از خود نشان داده که برخی این‌چنین ذوق زده شده‌اند، در صورتی که آمریکا در اوج ضعف و ناتوانی است. برخی تماس تلفنی روحانی و اوباما و مذاکره آقای ظریف و جان کری را از عنایت خداوند در حق ملت ایران می‌دانند و می‌گویند نباید به دوران گذشته برگردیم. وی بی‌آنکه از کسی نام ببرد، ادامه داد: همین آقا بعد از پیروزی آقای روحانی اشتهایشان تحریک شده و خود را پدرخوانده این دولت می‌دانند و حرف‌هایی می‌زنند که نه با گذشته آنها تناسب دارد نه آینده‌ای برای آنها ایجاد می‌کند. بعضی از این حرف‌ها باعث می‌شود ملت تصدیق کنند که تصمیمی که شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت، بسیار تصمیم درستی بوده است.