بازی برد - باخت توهم است

ظریف: مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حل باشد ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد

مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حل باشد

دنیای‌اقتصاد- طرح قبلی که از سوی ۱+۵ به ایران داده شده بود، به تاریخ پیوست و آنها باید با یک دیدگاه جدید وارد گفت‌وگو شوند، چرا که مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حل باشد. این مهم‌ترین دستور کار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مذاکرات آتی در ژنو خواهد بود که در روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه جاری با حضور ۱+۵ برگزار می‌شود.

ظریف این موضوع را شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مطرح کرد و گفت: ما دیدگاه‌هایمان را به‌صورت کلی در نشست نیویورک مطرح کردیم و آن گفت‌وگوها را در ژنو ادامه می‌دهیم. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه «این نکته قطعی است که ما اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد و معتقدیم مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حل باشد»، تصریح کرد: فکر می‌کنم خانم اشتون هم این واقعیت را باور داشته باشد و می‌توانیم به سمت مذاکره برای رسیدن به راه‌حل پیش برویم. آماده‌ایم این فرصت را به طرف مقابل بدهیم که اراده سیاسی و حسن نیت و فهم صحیح خود را از شرایط بین‌المللی نشان دهد. ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه «مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و از نظر ما مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حل باشد»، افزود: مذاکره سخت است و حتما دشوارتر از اعلام موضع است و این را می‌دانم و آگاهم که وارد کار دشواری شده‌ایم، اما با توکل به خدا و دعای مردم این بار سنگین را به پیش می‌بریم. ظریف با تاکید بر اینکه «غرب امروز در یک آزمون تاریخی قرار دارد»، تصریح کرد: نمی‌توان به کشورهایی که تاکنون برخورد مناسبی با ایران نداشته‌اند اعتماد کرد، اما این آمادگی را داریم که زمینه را برای آنها فراهم کنیم تا اعتماد مردم ایران را به خود جلب کنند. ظریف همچنین تاکید کرد: غرب باید با موضوع هسته‌ای ایران جدی برخورد کند که این نیازمند تغییر دیدگاه آنها است. اعتماد مردم ایران به غرب به‌صورت جدی از بین رفته است و گفت‌وگوهای ایران با آنها درباره موضوع هسته‌ای می‌تواند شروع خوبی باشد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد، راه‌حل نیست، افزود: اعتمادسازی از این مسیر ایجاد می‌شود که بتوانیم به طور جدی مذاکره کنیم، اما مبانی حسن نیت در مذاکرات را نیز فراموش نکنیم، ضمن اینکه نسبت به دیدگاه‌ها و نیات آنها اعتماد نداریم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بی‌اعتماد هستیم و آنها باید هم در بحث عمومی و خصوصی اعتماد مردم ایران را جلب کنند.

بازی برد - باخت توهم است

وزیر امور خارجه درباره ضرورت پیگیری بازی برد - برد نیز افزود: براساس شرایط بین‌المللی بازی برد - باخت توهم است و دیگر به قصد ایجاد فشار، محروم‌سازی دیگران و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین‌المللی نمی‌توان وارد صحنه شد و اگر این‌گونه وارد شوند نتیجه بازی باخت - باخت است. اگر کسی در دنیا می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران، امن باشد، حتما آمریکا بود، اما این کشور با اینکه بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان است و میزان هزینه‌های تسلیحاتی‌اش معادل هزینه تسلیحاتی کل کشورهاست با وقوع ۱۱ سپتامبر احساس ناامنی در چهره مردم آمریکا نمایان شد. ظریف تاکید کرد: هدف ما این است که به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی در داخل خاک ایران دست یابیم و هدف آنها این است که برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح‌آمیز بماند و باید با روشی پیش برویم که این دو هدف به دست آید. این دو هدف در یک هدف خلاصه می‌شود یعنی تنها راه حصول اطمینان از اینکه برنامه غنی‌سازی ایران صلح‌آمیز باشد این است که این برنامه به رسمیت شناخته و با شفافیت کامل اجرا شود و این به معنای برد - برد است. ظریف ادامه داد: جان کری و وزرای خارجه آلمان، انگلیس، روسیه و چین حرف‌های بسیار مثبتی زدند و حق ایران را برای استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناختند و نکاتی نیز درباره غنی‌سازی مطرح شد که درست نیست در یک بحث علنی به این نکات اشاره کنم، اما فضا در آن جلسه بسیار مثبت بود. وی با اشاره به اینکه فعلا بازی را بر اساس اهداف اعلامی پی می‌گیریم اظهار کرد: بازیگران به اهداف اعلامی‌شان نرسیده‌اند، بنابراین بازی باخت - باخت بود و از این پس، بازیگران می‌توانند به اهداف اعلامی‌شان برسند. آنها این توهم را کنار بگذارند؛ چراکه امنیت و ناامنی و همچنین فقر و رفاه در کنار هم قابل تداوم نیست و بدانند که تحریم ملت ایران به ضرر خودشان است.

طرح ۱+۵ به تاریخ پیوست

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران در نشست ژنو طرح جدیدی را ارائه خواهد کرد؟» نیز گفت: دیدگاه‌هایمان را در جلسه نیویورک مطرح کردیم و در ژنو ادامه می‌دهیم. طرح پیشین ۱+۵ به تاریخ پیوست و باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند. از نظر ما سطح مذاکرات درحد وزرا است و اینکه در ژنو در چه سطحی شرکت کنند، ما مذاکرات را در همان سطح ادامه می‌دهیم. البته بنده و خانم اشتون در مذاکرات شرکت می‌کنیم و هدف ما رسیدن به فهم مشترک در این مذاکرات است.

مذاکرات باید زمان داشته باشد

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات از نگاه کاترین اشتون و این پرسش که آیا آنها در پی وقت‌کشی و مذاکره برای مذاکره هستند یا خیر؟ تاکید کرد: آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم و مذاکرات باید زمان داشته باشد. احساس می‌کنیم ظرف یک سال می‌توانیم به اجرای مرحله نهایی برسیم نه فقط مذاکره؛ ما مذاکره را شروع و توافق می‌کنیم و ممکن است چند مرحله داشته باشد، اما یک مرحله نهایی دارد و آن مرحله اجرایی در بحث هسته‌ای است و فکر می‌کنم که ظرف یک سال بتوانیم به اجرای آن برسیم. ظریف با تاکید بر اینکه «اگر غربی‌ها جدی باشند، به سمت حل موضوع هسته‌ای پیش خواهیم رفت»، گفت: حل موضوع هسته‌ای مانع عمده‌ای را در روابط ایران برطرف می‌کند و شاید هم قدری به کوتاه شدن این دیوار بی‌اعتمادی که در ۳۴ سال گذشته میان ایران و آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی ایجاد شده است کمک کند.

مذاکره با جان کری

در ادامه این برنامه، مجری برنامه خطاب به ظریف گفت: شما نخستین وزیر امور خارجه کشورمان هستید که در سی سال گذشته در جریان نشست ۱+۵ و ۳+۳ با وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کردید؛ آقای کری در گوشتان گفت که با هم یک جلسه دوجانبه داشته باشید؛ نخستین جملاتی که شما و آقای کری در آن جلسه دوجانبه گفتید چه بود؟ ظریف نیز پاسخ داد: این نخستین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در کنار جلسات ۳+۳ و ۱+۵ نبود، بلکه آقای دکتر جلیلی نیز با آقای برنز که معاون سیاسی بود و اکنون خانم شرمن جای وی معاون سیاسی شده و برنز قائم مقام وزارت خارجه است دیدار و چند بار نیز همدیگر را ملاقات کردند. در آن موقع رییس هیات ایرانی آقای جلیلی و رییس هیات آمریکایی نیز آقای برنز بود. تنها تفاوت این بار با دفعات قبل این بود که رییس هیات آمریکایی در سطح وزیر بود و جلسه، جلسه وزرا بود و اینکه روسای دو هیات با هم ملاقات کردند اتفاق جدیدی نبود و قبلا نیز این اتفاق افتاده بود و در جلسات بین‌المللی نیز طبیعی است.

هزینه چند صد میلیون دلاری صهیونیست‌ها

ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی و حامیانش چند صد میلیون دلار هزینه کرده بودند تا علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه می‌خواهند تصویرسازی کنند و در این سفر همه این موارد فرو پاشید. آقای روحانی مواضع بسیار محکمی در سخنرانی‌اش داشت و تا حالا کمتر کسی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست‌های علیه مردم فلسطین را با آپارتاید مقایسه کرده است، اما دیدید که این کار را کردیم. وزیر امور خارجه ادامه داد: البته هم قابل درک است و هم قابل تاسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی برخی تغییرات در موضع‌گیری‌ها را مشاهده می‌کنیم.

کنگره آمریکا به دیپلماسی پارلمانی با ایران تمایل دارند

وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا ابرقدرت نیست و می‌توان آن را در میدان دیپلماسی شکست داد، گفت که نمایندگان کنگره آمریکا تمایلی به دیپلماسی پارلمانی با ایران دارند. به گزارش «ایسنا»، سیدحسین نقوی حسینی در تشریح جلسه دیروز بعدازظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر امور خارجه گفت: در ابتدای این جلسه بروجردی رییس کمیسیون با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تحرک دیپلماسی دولت و اینکه برخی اقدامات در این سفر بجا نبود، پیرامون دو موضوع ظریف و جان کری و تماس تلفنی رییس‌جمهور با اوباما سوال کرد و از وزیر خواست گزارش جامعی از روند مذاکرات ارائه کند. وی افزود: وزیرامور خارجه توضیحات خود را با مجموعه تلاش‌های انجام شده علیه ایران، در آستانه سفر به نیویورک و جریان سفر شروع کرد؛ به طوری که به گفته آقای ظریف دولت و کنگره آمریکا در پی تهیه طرح تحریم‌های جدید علیه ایران بودند و اسراییلی‌ها نیز ادامه منزوی‌سازی ایران و ترک اجلاس در هنگام سخنرانی رییس‌جمهور را دنبال می‌کردند که هیات ایرانی در خنثی‌سازی در هر دو توطئه موفق بود. نقوی حسینی ادامه داد: وزیر امور خارجه تاکید کرد حداقل اثر سفر به نیویورک این بود که قبل از سفر ۴۵ درصد مردم آمریکا به راه‌حل نظامی علیه ایران اعتقاد داشتند، اما امروز ۷۵ درصد مردم ایالات‌متحده به راه‌حل سیاسی روابط آمریکا با ایران معتقدند.آقای ظریف تاکید کرد باید توان‌، قدرت‌ و ظرفیت‌های انقلاب و نظام کشور را باور داشت، چون آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواهند نشان دهند ایران جایی برای بازی ندارد.