دنیای اقتصاد- آخرین سند اشتغال دولت احمدی‌نژاد منتشر شد؛ سندی که نشان می‌دهد از ۳/۲ میلیون شغل برنامه‌ریزی شده در سال ۹۱ حدود ۱/۶ میلیون آن ایجاد شده است. این در حالی است که پیش از این اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که خالص اشتغال ایجاد شده در دولت گذشته تنها ۱۴ هزار شغل در هر سال بوده است. این گزارش که روز گذشته و یک‌ماه بعد از اتمام ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد منتشر شده است نشان از آن دارد که ۶۷ درصد وعده اشتغالزایی دولت دهم در سال ۹۱ محقق شده است. آماری که بر سر آن حرف و گمانه‌های بسیاری وجود دارد. چون بین آمار ۶/۱ میلیونی منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آمار ۱۴ هزارتایی سالانه ایجاد اشتغال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل فاصله وجود دارد. البته این اولین بار نیست که آمارهایی که دولت دهم اعلام می‌‌کند با آمار دیگر مراکز و نهادهای متولی همخوانی ندارد. وزیر کار دولت دهم هم در آخرین اظهارات خود ادعای ایجاد ۷ میلیون شغل در دولت دهم را داشت. ادعایی که برخی آن را اشتباه خواندند و برخی دیگر آن را به دلیل تغییر در پایه‌های آماری دانستند.

اما ادعای ایجاد ۶/۱ میلیون شغل در سال گذشته را می‌توان با تعبیر وزیر کار دولت یازدهم بررسی کرد.

ربیعی چندی پیش در تشریح میزان اشتغال در کشور گفته بود: به دلیل رشد اقتصادی منفی، امکان ایجاد شغل جدید در کشور وجود ندارد اما با این حال پایه‌های آماری به نحوی تغییر کرد که هر کس لحاف و تشک خود را تغییر می‌داد، شاغل محسوب می‌شد. بعد از آن یک‌بار دیگر هم ربیعی از آمارسازی‌های دولت دهم در حوزه اشتغال گلایه کرد و گفت: یک ساعت کار در هفته را شغل می‌دانید؟ این اظهارات ربیعی در واکنش به مبنای تعریف شغل در دولت گذشته بود. چون دولت پیشین در تعریف خود از شغل به تعریف سازمان جهانی کار استناد کرده بود. تعریفی که بر اساس آن هر کس یک ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می‌شود حتی اگر برای آن کار مزدی دریافت نکند. با این تعریف زنان خانه‌دار یا حتی افرادی که خدماتی را به اعضای خانواده خود ارائه می‌دادند شاغل محسوب می‌شدند. این در حالی است که دولت هفتم و هشتم مبنای اشتغال را کار دو روز در هفته قرار داده بودند. یعنی در دولت هفتم و هشتم هر کس دو روز در هفته کار می‌کرد شاغل محسوب می‌شد و در دولت نهم و دهم هر کس یک ساعت در هفته کار می‌‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با مجوزی که وزیر کار دولت دهم برای اشتغال داده بود، کار اعتبارسنجی تعهد اشتغال استان‌ها در اردیبهشت ماه امسال از طریق ۷ هزار و ۳۰۴ نمونه انجام شد که حاوی اطلاعات عملکرد استان‌های کشور از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا پایان اسفندماه ۹۱ است. در نهایت در خردادماه سال جاری کنترل کیفی داده‌های آماری جمع‌آوری شده، بررسی شد.

بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است بیشترین تعهد اشتغالزایی مربوط به استان تهران با ۲۹۵ هزار و ۹۷۵ بوده که از این تعداد ۲۲۵ هزار

و ۹۳۳ فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین اصفهان دارای ۱۰۶ هزار و ۵۱۰ تعهد شغلی، خراسان رضوی ۱۱۱ هزار و ۲۲۱ مورد و خوزستان ۱۰۹ هزار و ۹۲۲ شغل بوده است. مابقی استان‌های کشور تعهداتی کمتر از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته داشته‌اند. طبق اعلام وزارت کار، به‌صورت کلی از یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۵۰۳ فرصت شغلی تعهد شده استان‌ها در سال گذشته، یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۴۴۳ شغل محقق شده است.

ایلام با ۱۶ هزار و ۶۳۱ تعهد شغلی، بوشهر با ۱۱ هزار و ۵۸۱ مورد، چهارمحال و بختیاری با ۱۷ هزار و ۳۳۶ شغل، خراسان جنوبی با ۱۳ هزار و ۷۳۴ فرصت شغلی، خراسان شمالی ۱۷ هزار و ۳۷۵ مورد، زنجان ۱۴ هزار و ۸۳۶ مورد، سمنان ۹ هزار و ۵۷۷ شغل، سیستان و بلوچستان ۳۹ هزار و ۲ مورد، قزوین ۱۴ هزار و ۳۶۵ شغل، قم ۱۸ هزار و ۹۸۳ فرصت شغلی، کردستان ۴۲ هزار و ۲۵۰ شغل، کرمانشاه ۴۸ هزار و ۵۷۷ شغل، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ هزار و ۱۷۱ مورد، گلستان ۱۵ هزار و ۷۲۶ شغل، گیلان ۴۱ هزار و ۳۹۱ شغل، لرستان ۳۶ هزار و ۹۷۵ فرصت شغلی، مرکزی ۳۵ هزار و ۵۲ مورد، هرمزگان با ۳۴ هزار و ۴۴۷ مورد، همدان با ۳۱ هزار و ۴۸۸ فرصت شغلی و یزد با ۳۰ هزار و ۴۰۳ شغل؛ کمترین تعهدات ایجاد اشتغال در سال گذشته را داشته‌اند.