80 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه 92 عددسازی محض است

دنیای اقتصاد- بیست و دومین همایش ائمه جمعه، با حضور ائمه جمعه سراسر کشور و حسن روحانی رییس‌جمهور برگزار شد. حسن روحانی در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و از احتمال مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس در نیویورک خبر داد. رییس‌جمهور به پاره‌ای از ملاحظات اشاره و تاکید کرد: به دلایلی مسوولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه سپرده شده است. حسن روحانی همچنین در جریان سخنرانی خود از تلاش‌های دو هفته‌ای دستگاه دیپلماسی کشور برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه خبر داد. البته اظهارات رییس‌جمهور در حوزه اقتصادی نیز توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد؛ چراکه او ۸۰ هزار میلیارد تومان از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای بودجه را عددسازی خواند و گفت: از بودجه امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان قابل وصول است. رییس‌جمهور تاکید کرد که رشد اقتصادی در سالی که گذشت منفی بوده و منفی بودن رشد اقتصاد نشان‌دهنده رکود حاکم بر اقتصاد است. حسن روحانی در همایش ائمه جمعه سراسر کشور بیان کرد که در اولین گفت‌و‌گوی زنده خود با مردم گزارشی از برنامه‌ ۱۵ روزه اقتصادی دولت را ارائه می‌کند.

حسن روحانی با بیان اینکه «بنا بر مصالحی، مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه واگذار شده است»، افزود: امیدواریم در این مذاکرات نیز قدم‌های موفقی برداریم و شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در این ارتباط در نیویورک صورت بگیرد و تصمیمات بعدی برای مذاکره با ۱+۵ مشخص می‌شود.

رییس‌جمهور بخشی دیگر از سخنان خود را به مسائل سیاست خارجی و فضای منطقه‌ اختصاص داد و گفت: فضای منطقه و خاورمیانه با مشکلاتی روبه‌رو است، البته با مشکلاتی از قبل روبه‌رو بوده و امروز مشکلات بیشتر است. مساله سوریه به دلیل اینکه این کشور در خط مقدم مقاومت قرار داشته و دارد برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت تمام توان خود را در دو هفته اخیر به کار گرفته که جنگی رخ ندهد و اگر خدای ناکرده این جنگ رخ داد، خسارت آن کمترین باشد و دشمن سریع‌تر از ادامه جنگ پشیمان شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما در طول این مدت در ارتباط با سوریه این خط‌مشی را دنبال کردیم، گفت: من خودم در زمینه سوریه با برخی از سران کشورها صحبت کردم، برای برخی از مراکز قدرت پیام فرستاده شده و وزارت خارجه و شخص وزیر نیز در این زمینه فعال بوده و صحبت‌هایی با کشورهای مختلف انجام دادند.

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: افکار عمومی جهان با جنگ مخالف است. افکار عمومی دنیای غرب نیز با جنگ مخالف است و شما دیدید که نزدیک‌ترین متحد آمریکا یعنی انگلیس نیز نتوانست از پارلمان خود برای جنگ رای بگیرد و پارلمان نیز علیه جنگ رای داد، نه اینکه آنها دلشان برای سوریه و مردم سوریه سوخته باشد؛ بلکه آنها دیدند که در جنگ‌های قبلی چه بلایی سرشان آمده است و می‌دانند آثار جنگ چه خواهد بود.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به وجود چهار میلیون و نیم دانشجو در کشور، گفت: بسیاری از سوالات، اشکالات، ایرادها و نقدها گاهی ممکن است که ظاهر آن ظاهر زیبایی نباشد و حتی گاهی استماع آن برای ما کمی سخت باشد، اما جوانی که دارای سوال و اشکال است نه در حوزه‌ علمیه رشد و نمو کرده و نه گوش و چشمش روی سوال‌ها، نقدها و مسائل مختلفی که در جهان مطرح است بسته است؛ بنابراین باید این سوالات و اشکالات را با حسن‌نیت مطرح کنیم و با آن برخورد کنیم و اگر مسائل اجتماعی و فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی شوند کار سخت و مشکل می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: امامان جمعه مستقل هستند، امام جمعه دولتی به معنای خاص کلمه نداریم، البته به مفهوم عام همه وابسته به نظام هستند.

روحانی گفت: اکنون نیز ائمه جمعه دولتی نیستند و ما نه امام جمعه دولتی می‌خواهیم و نه دین دولتی می‌خواهیم، ما دولت دینی می‌خواهیم. امام جمعه باید مستقل و البته حامی نظام باشد.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت نقد و انتقاد، گفت: ما منتی نداریم، نقد را می‌پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: باید از یک نظر ایام انتخابات را فراموش کنیم و از یک نظر دیگر در ذهنمان باشد. باید از این نظر یادمان برود که ما طرفدار کدام کاندیدا بودیم؛ چراکه در آن دوران رقابت‌هایی بوده، ولی اکنون این رقابت‌ها تمام شده است. دوران رقابت‌های انتخاباتی دوران خاص خودش را داشته باید از بابت رفاقت فراموش کنیم.

روحانی با بیان اینکه گروه‌ها، افراد و دسته‌هایی هستند که فکر می‌کنند در انتخابات شکست خورده‌اند که این تصور اشتباهی است، گفت: هیچ کس در انتخابات شکست نخورد، همه پیروز بودند، همه مردم را به حضور در انتخابات دعوت کردند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند و این موجب تقویت دولت است؛ چراکه دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند.

روحانی تصریح کرد: اساس پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که روحانیت در کنار رهبری امام راحل و در کنار مردم بوده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر مبنای اینکه شرایط کشور و شرایط بین‌المللی برایشان ملموس است نکاتی را بیان می‌کنند، تصریح کرد: ایشان نه تنها دولت را تایید کردند، بلکه شیوه دولت را نیز تایید می‌کنند.

روحانی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان و تاکید ایشان بر نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه گفت: این شیوه‌ای است که دولت در سیاست داخلی و خارجی پیش گرفته و فرمودند که این امر مورد قبول و مطلوب است. در مراسم تنفیذ نیز فرمودند اینکه با حکمت با دنیا سخن بگویید مورد قبول است و بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: امام جمعه نمی‌تواند از استاندار جدا باشد یا اینکه استاندار از امام جمعه جدا باشد، دولت نمی‌تواند از روحانیت جدا باشد. پیام انتخابات این بود که از افراط و تفریط فاصله بگیریم، باید از خشونت‌ها فاصله بگیریم، پیام انتخابات، آشتی ملی بود. پیام انتخابات، اعتدال و میانه‌روی بود. پیام انتخابات، اخلاق در جامعه و فاصله گرفتن از انشقاق‌ها بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: دولت در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده که از بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی امسال حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومان آن قابل وصول نیست و در واقع عددسازی محض است. این موضوعی نیست که فقط این دولت بگوید، بلکه سازمان مدیریت دولت قبلی نیز بر آن تاکید داشت و به من در این ارتباط گزارش داد. از بودجه امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان قابل وصول است و ما با ایجاد منابع جدید در دولت که اگر مجلس آن را بپذیرد این رقم را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم و ۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر از آن میزانی است که در بودجه ذکر شده بود و این ۲۰ هزار میلیارد تومان اضافه شده همان‌طور که گفتم مربوط به منابع جدید است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ منفی بوده است، گفت: این موضوعی نیست که آن را این دولت اعلام کند، بلکه دولت قبلی نیز آن را اعلام کرده است. مسوول بانک مرکزی در دولت قبلی این موضوع را اعلام کرده و مرکز آمار نیز این را می‌گوید. وقتی گفته می‌شود رشد اقتصادی منفی است؛ یعنی اینکه رکود در کشور حاکم است و رکود نیز به این معناست که تولید رونقی ندارد و عدم رونق تولید؛ یعنی گرانی و نیاز به واردات، آن هم در شرایطی که در سایه تحریم‌ها، منبع اصلی دولت که متاسفانه در طی این سال‌ها نفت بوده با مشکلاتی مواجه شده است و با توجه به این موضوع درآمدهای مالیاتی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود به‌خصوص در شرایط رکود.

روحانی با اشاره به نقدینگی موجود در جامعه و تشبیه آن به یک سیل مخرب، گفت: نقدینگی سیل مخربی است که یک مرتبه در مقطعی در ارز، مسکن یا سکه ایجاد شد. در حال حاضر ۴۹۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که میزان آن هشت سال پیش حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بود و اکنون هفت برابر شده است.

وی با بیان اینکه این سیل بخشی از آن مربوط به استقراض از بانک مرکزی است و بسیاری از کارها با استقراض از بانک مرکزی انجام گرفت، گفت: اکنون نیز البته برخی از وزرا در ارتباط با استقراض از بانک مرکزی به رییس دولت فشار می‌آورند که من زیر بار آن نرفتم.

وی با اشاره به مصوبات دولت در روز یکشنبه، گفت: در روز یکشنبه دولت بعد از برگزاری جلسات کارشناسی فراوان که من نیز خودم به خاطر اهمیت مسائل در این جلسات حضور داشتم، حدود ۳۵ مصوبه تصویب شد که برخی از آنها البته ممکن است نیاز به قانون باشد و بقیه در اختیار دولت است و من ان‌شاءالله امروز اولین گزارش از اقدامات دولت و تصمیمات صورت گرفته را به مردم عزیز و سرافراز ایران عزیز، ارائه خواهم داد.

وی در ادامه انتخابات ۲۴ خرداد را انتخاباتی خواند که با آگاهی مردم، حضور وسیع آنها و تدبیر مقام معظم رهبری باشکوه برگزار شد و افزود: این انتخابات، انتخاباتی بود که مردم در آن حضور باشکوه داشتند و در امنیت کامل برگزار شد. البته اقدام مجریان و ناظران انتخابات نیز مورد تقدیر و تشکر است، باید از همه در این ارتباط تشکر کرد، از مردمی که با رای و حضور خودشان آن حماسه سیاسی مورد نظر رهبری را آفریدند.

رییس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های خود به مناسبت هفته دولت در حرم مطهر امام (ره) و اینکه اعلام کرده بود با تشکیل کارگروهی ظرف ۱۵ روز موانع تولید را شناسایی و راه‌حل‌های کوتاه مدت را در این زمینه ارائه خواهد کرد، گفت: مشکلات را نمی‌شود یک دفعه حل کرد و باید با برنامه‌ریزی در این زمینه حرکت کرد و این دولت عصای موسی به دست ندارد و ید بیضایی هم ندارد و آن کلمه‌الله و کسی که می‌توانست با اشاره همه را شفا بدهد ندارد .

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه بار سنگینی بر دوش ما است و ما امروز به مردم در ارتباط با اولین قدم‌هایی که در راستای رونق اقتصادی برداشته خواهد شد، گزارش خواهیم داد، ‌گفت: دولت این تعهد را دارد که همه چیز را به مردم گزارش دهد، البته در گزارش اول نمی‌خواهیم به مردم مسائل تلخ را بگوییم، ولی معتقدیم که باید همه چیز را به مردم بگوییم. در اداره امور نباید چیزی را از مردم مخفی کنیم، باید آمار واقعی را به مردم بگوییم، نقاط قوتی که وجود دارد را بگوییم تا مردم امیدوار شوند، اما نقاط ضعف نیز گفته شود.