دنیای اقتصاد: دومین و آخرین روز همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال هم برگزار شد. این همایش برای بیان مفهوم «اعتدال» که این روزها بسیاری خواستار معنای دقیق آن بودند، برگزار شد. سخنرانان این مراسم افراد نزدیک به روحانی و برخی از اعضای کابینه‌ او بودند. رییس‌جمهور هم در اولین روز این همایش پیامی برای این همایش فرستاد. همایش «اعتدال» در دو روز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، محل کار قبلی روحانی، برگزار شد. از سخنرانان روز اول این همایش می‌توان به حسین سلیمی دبیر همایش، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و الهه‌کولایی استاد دانشگاه تهران اشاره کرد.

نقاب بی‌عدالتی زیر نظر عدالت‌خواهی

سعید لیلاز، فعال اصلاح‌طلب ، اعتدال را چنین تعریف کرد: وقتی جامعه‌ای در ژرفای خود دچار بی‌تعادلی می‌شود به تبع آن هم نظریات افراطی شکل می‌گیرد. او گفت: در انتخابات سال ۸۴ از هفت کاندیدای حاضر در انتخابات ۵ نفر آنها حرف‌های عدالت محور می‌زدند و نیاز عمومی را بازتاب می‌دادند. لیلاز اعتدال را مفهومی نسبی که در ظرف مکان و زمان تغییر می‌کند، دانست و گفت: بزرگ‌ترین زمینه ایجاد عدم تعادل، در مسائل اقتصادی و اجتماعی است در هشت سال گذشته زیر چتر عدالت‌خواهی بیشترین بی‌عدالتی‌ها را شاهد بودیم. او بزرگ‌ترین معضل دولت یازدهم را جبران رشد منفی اقتصادی دانست و افزود: با تجهیز همه منابع این کار شدنی است و هر حرکتی باید با هدف دور شدن از لبه پرتگاه صورت گیرد، هرچند که ما با شوک‌درمانی مخالف هستیم.

تعدیل دانشگاه با تعدیل سیاست‌های رسمی

هادی خانیکی، جامعه‌شناس هم با یادآوری این مساله که دانشگاه زمانی در اعتدال خواهد بود که سیاست رسمی هم به تعادل نزدیک شود، گفت: البته دانشگاه خود یک نهاد تعادل‌گرا است که می‌تواند رویه جامعه را هم به اعتدال بکشاند.

به گفته عضو هیات علمی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تنها چیزی که می‌تواند این شکاف و فاصله را بین نهادهای سیاسی و فرهنگی کم کند، برقراری یک رابطه دموکراتیک است و راه بازگشت به دموکراتیک شدن این است که فهم جدیدی از مساله اعتدال داشته باشیم. متاسفانه دانشگاه‌ها میدان فرمانبری سیاسی شده‌اند و از برج عاج علم فاصله گرفته‌اند، در حالی که نیاز دارند نهادی دموکراتیک باشند. این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم اگر نهاد دانشگاه از مداخله‌های سیاسی پیرامونی رها شود، به نهادی متعادل تبدیل می‌شود و اگر در دانشگاه اختلاف‌نظر سیاسی و روشنفکرانه وجود داشته باشد، این اختلاف با سازوکار دانشگاهی می‌تواند سنجیده و با رنگ و بویی دیگر باشد. حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در این همایش گفت: اعتدال‌گرایان دنبال سازش و توافق هستند و در پی درگیری نیستند. رویکرد اعتدال‌گرایان نسبت به تغییرات اصلاح‌طلبی و مقابله با انقلابی‌گری است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه روحانی در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳ کاراکتر از منش و مشی اعتدال را به نمایش گذاشت، افزود: چه شد که روحانی به عنوان یک فرد معتدل پیروز انتخابات شد، اما آقای ولایتی که او هم حرف از اعتدال زد رای نیاورد؟ جامعه سیاسی ایران هشت سال از افراطی‌گری خسته شده بود. این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه در جامعه در سال‌های گذشته آنقدر افراط‌گرایی گسترش یافت که تا روزهای آخر منتهی به انتخابات ادامه داشت. او ادامه داد: مشکل و چالش اصلی اعتدال‌گرایی زنده شدن دوباره افراط است و روحانی باید افراط‌گرایی را مهار کند.