خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره انتصاب رضا نجفی برای جانشینی علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران یک کارشناس خلع سلاح را به عنوان نماینده‌اش در دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل منصوب کرد و با این کار به جابه‌جایی مقامات ارشد درگیر با برنامه اتمی از زمان به دست گرفتن دولت توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید که وعده بهبود روابط خارجی ایران را داده است، ادامه داد. روحانی هنوز شخصی را برای پست دیپلماتیک مهم ایران به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، معرفی نکرده است؛ اما ویژگی عملگرا بودن تیمش به نزدیک‌تر شدن سیاست هسته‌ای و سیاست خارجی اشاره می‌کند. این گزارش با «محافظه‌کار و تندرو» خواندن رییس‌جمهور پیشین ایران و «بی‌ثمر» خواندن مذاکرات ایران و آژانس ادامه داد که نجفی جانشین سلطانیه‌ای می‌شود که تاکنون ریاست مذاکرات بی‌ثمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سال ۲۰۱۲ به عهده داشته و نماینده ایران در دوران محمود احمدی‌نژاد محافظه‌کار و تندرو بوده است.

رویترز با بیان اینکه اوایل ماه جاری روحانی علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین ایران را که نسبتا عملگرا در نظر گرفته می‌شود به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب کرد؛ این سمتی بود که صالحی پیش‌تر نیز عهده‌دار آن بود، ابراز عقیده کرد که وی با یک تندرو محافظه‌کار تعویض شد. دیپلمات‌های وین معتقدند که خروج سلطانیه، محافظه کار سرسختی که روابطش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرتنش شده بود، ممکن است نشانه دیگری از تمایل روحانی به شروعی تازه با جهان خارج درباره مسائل هسته‌ای باشد.

رویترز افزود: روحانی وعده داده است که ایران در رابطه با آژانس و قدرت‌های بزرگ شفاف‌تر و کمتر مواجهه‌جویانه خواهد بود. اما دیپلمات‌ها می‌گویند که با توجه به اینکه روحانی به هیچ تغییری در اصرار جمهوری اسلامی ایران درباره حق غنی‌سازی بدون محدودیت اشاره‌ای نکرده است، هنوز معلوم نیست که لحن جدید ایران به تغییری محسوس بینجامد.

این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد: چیز زیادی درباره مواضع سیاسی نجفی روشن نیست. اما شبکه خبری پرس تی وی گزارش داده است که صالحی به‌عنوان رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۲۰۱۰ تلاش کرد نجفی را جایگزین سلطانیه در آژانس کند و نجفی را «کارشناس مسائل منع اشاعه» خواند که سزاوار این پست است. اما در نهایت دوره سلطانیه ادامه یافت. مارک فیتزپاتریک، مدیر منع اشاعه و خلع سلاح «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» گفت که وقتی نجفی در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس این موسسه شرکت کرد، در ساعات فراغت با دیگر شرکت کنندگان صحبت می‌کرد، به خوبی به حرف‌شان گوش می‌داد و سوالات خوبی می‌پرسید و از منافع ایران دفاع می‌کرد.

رویترز با «تندرو» خواندن سعید جلیلی ادامه داد: تقریبا این اطمینان وجود دارد که روحانی برای پست حساس مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای شخص دیگری را جانشین او می‌کند سعید جلیلی یک ایدئولوگ است و به گفته دیپلمات‌ها بیش از تعامل سخنرانی می‌کند.

این گزارش حاکی است که رییس جدید شورای‌عالی امنیت ملی که به لحاظ سنتی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای بوده است هنوز منصوب نشده و این تاخیر فرضیاتی را باعث شده مبنی بر اینکه ممکن است روحانی تلاش کند این مسوولیت را به وزارت امور خارجه بسپارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا