دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: تنها ساعاتی بعد از معرفی رسمی کابینه دولت یازدهم، بهارستان نشینان دست به کار بررسی سوابق و برنامه‌های کاری وزرای پیشنهادی کابینه روحانی شدند تا معلوم شود که پس از یک هفته بررسی سوابق وزرای پیشنهادی، نمایندگان باید به چه کسانی «اعتماد» کنند و چه کسانی را به کابینه یازدهم راه ندهند. فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس از صبح روز گذشته کار بررسی کابینه جدید را با گذاشتن جلسه حضوری با وزرا آغاز کردند و به نظر می‌رسد این جلسات همچنان تا دوشنبه ۲۱ مرداد ماه ادامه داشته باشد؛ چرا که عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرد که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود و احتمالا مجلس دو روزه کار بررسی صلاحیت‌ها را به اتمام می‌رساند. از سوی دیگر برخی چهره‌های شاخص مجلس نیز به اظهارنظر درباره کابینه پیشنهادی پرداختند و از نگاه مثبت مجلس برای رای اعتماد به «اکثر قریب به اتفاق» کابینه خبر داده‌اند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس در این باره گفت: اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی رای می‌آوردند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: اکثر افراد کابینه پیشنهادی، شناخته شده هستند و به احتمال قوی رای می‌آورند. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: اکثر وزرای پیشنهادی دارای سابقه و تجربه چشمگیری هستند و به همین دلیل از مجلس رای اعتماد دریافت می‌کنند.

برنامه حضور وزرا در کمیسیو‌ن‌ها

پس از اعلام اسمی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار بررسی کارنامه و برنامه‌های پیشنهادی وزرا را آغاز کردند. برخی از کمیسیون‌ها روز گذشته جلساتی را با وزرای پیشنهادی داشتند و برخی نیز امروز جلسه خواهند داشت که در جدول آمده است:

فراکسیون‌های مجلس نیز بیکار ننشستند؛ فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت در مجلس را تشکیل می‌دهد، عصر روز گذشته در جلسه ای با ۶ وزیر پیشنهادی دیدار کرد و برنامه‌های آنها را بررسی کرد. فراکسیون اصولگرایان مجلس که ریاست آن را غلامعلی حداد عادل بر عهده دارد و فراکسیون اقلیت در مجلس است با یک روز تاخیر، امروز وارد عمل شده است. هیات رییسه این فراکسیون امروز درباره دعوت از وزرا برای حضور در این فراکسیون تصمیم‌گیری می‌کند.

۶ وزیر پیشنهادی در رهروان

محمدعلی عبدالله‌زاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: اعضای این فراکسیون عصر روز گذشته با ۶ وزیر پیشنهادی دیدار کردند.

وی افزود: نگرش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی روحانی بر پایه دو شاخص تخصص و تجربه مثبت است. عبدالله‌زاده با بیان اینکه وزیران اقتصادی دولت روحانی رای اعتماد مجلس را به دست می‌آورند، گفت: در جلسه روز گذشته نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات حضور داشتند و برنامه‌های خود را برای اعضای فراکسیون شرح دهند.

فراکسیون اصولگرایان امروز وارد عمل می‌شود

شهروز ملکان، عضو این فراکسیون گفت: هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان امروز به منظور بررسی برنامه‌ها و سوابق کاری وزرای پیشنهادی دولت تشکیل جلسه می‌دهد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: همچنین در این جلسه درباره دعوت وزرای پیشنهادی به جلسه فراکسیون تصمیم‌گیری می‌شود و زمانی برای برگزاری جلسه فراکسیون در سطح شورای مرکزی یا مجمع مشخص می‌شود و بنا است تا تصمیم‌گیری نهایی در خصوص رای اعتماد اعضای فراکسیون به وزرای پیشنهادی دولت، در جلسه شورای مرکزی یا مجمع انجام شود.

جعفر قادری،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفت‌وگو با سایت خانه ملت گفت: ۷ وزیر پیشنهادی دولت جدید روز گذشته با حضور در نشست فراکسیون زاگرس، برنامه کاری خود در دوران وزارتشان را ارائه کردند.

وی ادامه داد: وزرای نفت، راه ، نیرو، ورزش، تعاون، اقتصاد و کشاورزی در این جلسه حاضر شدند و برنامه‌های خود را ارائه دادند.

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود و احتمالا مجلس دو روزه کار بررسی صلاحیت‌ها را به اتمام می‌رساند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهارکرد: جلسات رای اعتماد به وزرا در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود. مصری با اشاره به نظر مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی گفت: اکثریت وزرای پیشنهادی رای می‌آورند اگرچه درباره دو نفر از وزرای پیشنهادی بحث‌هایی وجود دارد.

تاکید بیژن زنگنه بر راه‌اندازی بورس انرژی

برخی کمیسیون‌های تخصصی، اما سریع کار را شروع کردند و دیروز با وزرا دیدار داشتند. محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیدار روز گذشته اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت گفت:‌ در صحبت‌هایی که با زنگنه داشتم، وی توجه ویژه‌ای به راه‌اندازی بورس انرژی داشته‌ و به عنوان یک راهکار برای حل مشکل فروش نفت بر آن تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، خاطرنشان کرد: خواست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و هیات رییسه کمیسیون از وزیر نفت این است که بورس انرژی احیا یا نفت در بورس کالا به فروش گذاشته شود، آقای زنگنه نیز بر تحقق این موضوع و برای پیگیری آن قول مساعد داد.

طیب‌نیا: اولویت اولم حل معضل «تورم» است

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس، با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در این جلسه علی طیب‌نیا گزارشی از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه ارائه کرد. وی افزود: وزیر پیشنهادی اقتصاد در این جلسه برنامه‌های کلان خود را در حوزه‌های مختلف سیاست‌های پولی و بانکی، سیاست‌های اقتصادی، تورم، ایجاد اشتغال و چندین و چند حوزه دیگر به نمایندگان ارائه کرد.

فولادگر تصریح کرد: در این جلسه، طیب‌نیا اعلام کرد که اولویت اولش رفع معضل تورم است. وی همچنین بر هماهنگی میان دستگاه‌های اقتصادی برای رسیدن به اهداف، تاکید کرد.

نظر باهنر، مصباحی‌مقدم و بروجردی درباره رای اعتماد به کابینه

برخی چهره‌های شاخص مجلس نیز روز گذشته درباره رای اعتماد مجلس به کابینه اظهارنظر کرده‌اند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس درباره رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: وزرای پیشنهادی تجربیات فراوانی در امور اجرایی کشور دارند که نقطه قوتی برای دولت یازدهم است.

وی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، با اعلام اینکه اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی دولت یازدهم رای اعتماد می‌آورند، تصریح کرد: برخی اعتقاد دارند معدل سنی وزرای پیشنهادی کمی بالا است؛ اما من معتقدم افرادی که برای تصدی پست وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شده‌اند تجربیات فراوانی در امور اجرایی کشور دارند که نقطه قوتی برای دولت یازدهم است. نایب رییس مجلس با بیان اینکه مشخص نیست چند درصد وزرای پیشنهادی دکتر روحانی از مجلس رای اعتماد دریافت می‌کنند، افزود: بحث در این موارد قدری زود است و باید منتظر نظرات کمیسیون‌های تخصصی بود. غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این باره گفت: اکثر افراد کابینه پیشنهادی، شناخته شده هستند و به احتمال قوی رای می‌آورند. وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: نسبت به برخی افراد کابینه پیشنهادی، نمایندگان سوالاتی دارند که در جلسات با این وزرای پیشنهادی مطرح خواهد شد و اگر به این سوالات پاسخ داده شود، تعداد بیشتری از وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند.

وی در ارزیابی از تیم اقتصادی کابینه، گفت: افراد این تیم متفاوت هستند و تیم یکدست نیست؛ اما وزیر اقتصاد پیشنهادی، دکتر طیب‌نیا فردی باسابقه و باتجربه است و با توجه به اینکه معاونت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را عهده‌دار بوده فردی شناخته‌ شده است و به احتمال قوی رای خواهد آورد. وی همچنین اضافه کرد: در مورد برخی وزرای دیگر در حوزه اقتصاد سوالاتی وجود دارد که اگر آنها بتوانند این سوالات را پاسخ دهند و نمایندگان را قانع کنند، مساله قدری متفاوت خواهد بود. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز با اعلام اینکه قریب به اتفاق وزرای معرفی شده کابینه یازدهم از نمایندگان مجلس رای خواهند آورد، گفت: وزرای پیشنهادی دارای تجربه و سابقه‌کاری تخصصی بسیاری چشمگیری در امور مربوطه هستند.وی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، با اعلام اینکه در مجموع کارنامه وزرای پیشنهادی امور خارجه، اطلاعات، دفاع و کشور قابل قبول است، افزود: این افراد دارای تجربه و سابقه کاری تخصصی بسیاری بالایی در امور مربوطه هستند.

کابینه روحانی در محک بهارستانی‌ها