دنیای اقتصاد- پس از کش و قوس های فراوان در سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست سعید مرتضوی، با تغییر در هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرانجام سرپرست شستا هم تغییر کرد . با این تغییر، احسان الله یارمحمد جای خود را به نجات امینی داد. علاوه بر این با تغییر در تعداد اعضای هیات مدیره شستا، سعید مرتضوی و احسان الله یارمحمد از عضویت در هیات مدیره شستا کنار گذاشته شده و از بازوی اقتصادی سازمان تامین اجتماعی جدا شدند. به گزارش «ایسنا» عزیز دولتخواه رییس‌هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به جلسه دو روز پیش هیات مدیره این سازمان اظهار کرد: در این جلسه به اتفاق آرا، تعداد اعضای هیات مدیره شستا از هفت نفر به پنج نفر تقلیل یافت، بنابراین دو نفر از اعضای هیات‌مدیره شستا حذف شدند. وی افزود: غلامحسین رضوانی، رحیم اسماعیلی دانا، بهنام پرهیزگار، عزیز دولتخواه و نجات امینی، افرادی هستند که مجددا ادامه فعالیتشان در هیات مدیره شستا تایید و تصویب شد.

دولتخواه با بیان اینکه پس از جلسه هیات مدیره سازمان جلسه فوق‌العاده اعضای هیات مدیره شستا برگزار شد، گفت: در این جلسه نجات امینی به عنوان سرپرست جدید شستا معرفی شد. بر اساس اساسنامه سازمان تامین اجتماعی حکم سرپرستی افراد تا زمان تعیین مدیرعامل جدید از یک روز تا شش ماه تعریف شده است. به گفته دولتخواه، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، اعضای هیات مدیره شستا را انتخاب و اعضای هیات مدیره شستا از بین خودشان یک نفر را به عنوان مدیرعامل یا سرپرست این شرکت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. نجات امینی از کارکنان رسمی سازمان تامین اجتماعی، معاون اقتصادی صندوق تامین اجتماعی، عضو هیات مدیره بانک تامین اجتماعی و عضو هیات مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است.

نجات امینی پیش از این در بهمن ماه ۹۱، ‌از سوی سعید مرتضوی، به عنوان سرپرست شستا منصوب شد که چندی بعد، احسان‌الله یارمحمد جایگزین وی و سرپرست شستا شد.

سعید مرتضوی در هفته آخر ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی، خود را به عضویت هیات مدیره این سازمان منصوب کرده بود. به گزارش خبرآنلاین، انتصاب مرتضوی به عضویت هیات‌مدیره تامین اجتماعی درحالی عنوان شد که برای حضور در هیات مدیره نیاز به طی شدن مراحل قانونی است؛ پس از پیشنهاد وزیر باید حضور اعضای هیات امنا به تصویب شورای عالی رفاه و تامین برسد که ۱۰وزیر عضو آن است وسپس رییس جمهور نیز تایید کند. ربیعی وزیر کار دولت یازدهم عضویت وی را لغو کرد.

بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت‌ به تامین اجتماعی و کسری بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی موضوعی است که عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به آن اشاره کرد. به گزارش «ایسنا» سیدمحمد یاراحمدیان بدهی و دیون دولت را به صندوق تامین اجتماعی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: تنها ۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صندوق تامین اجتماعی بازگشته است.

به گفته وی، در شش ماه گذشته صندوق تامین اجتماعی در دو نوبت ۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را به جهت تامین حقوق و مزایای کارکنان خود از دست داده است که در پایان سال ۹۰ بر اساس حسابرسی سازمان بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و سال ۹۱ با افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومان به این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در سال ۹۲ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز به مجموعه این مبلغ افزوده شده و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان دیون و بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی است. به گفته یاراحمدیان، اگرچه ۵هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صندوق تامین اجتماعی بازگشته اما هیچ سند رسمی و مکتوبی دال بر این موضوع وجود ندارد. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حوزه شستا متاسفانه مشکلات بیش از پیش بوده است؛ به نحوی که سود سالانه حاصله یک شرکت پتروشیمی درجه ۲ از کل سود شستا بالاتر است. یاراحمدیان دلیل این امر را تحمیل مدیران بی‌تجربه، تحویل شرکت‌های زیان‌ده، عدم پیروی از فرآیند انتخاب مناسب مدیران و غفلت مدیران و کنار آمدن مدیران صندوق‌ها با اصحاب قدرت اعم از نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد دولتی ذکر کرد.

وی تصریح کرد: سود حاصله از مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش آن است معادل سود یک شرکت پتروشیمی درجه ۲ است. یاراحمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شستا اظهار کرد: شستا در سه سال گذشته سود داشته است؛ ولی مبنای این سود قیمت دفتری است. از طرف دیگر میانگین سودی که در طول این سال‌ها شرکت شستا داشته بین ۱۵ تا ۱۷ درصد بوده و این سود ۳ تا ۵ درصد زیر سود بانکی است که ما معتقدیم متناسب‌ با قیمت واقعی شستا نیست و قیمت دفتری شستا است. به گفته وی، قیمت دفتری مجموعه شرکت‌های شستا ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و باید بیش از این سودآوری داشته باشد.

یاراحمدیان با بیان اینکه بودجه سال ۹۲ صندوق تامین اجتماعی را با ۵هزار میلیارد تومان کسری تصویب کرده‌ایم، گفت: کل بودجه صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان است که قرار است ۳ هزار میلیارد تومان آن را شستا و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر را از محل فروش املاک و مستغلات تامین کنند؛ اما با این حال بودجه امسال صندوق با کسری ۵ هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.