ملاقات هسته‌ای در استانبول

بعد از دو هفته گلایه مقامات ایرانی از تاخیر کاترین اشتون در تماس با سعید جلیلی، قرار دیدار دوجانبه تازه‌ای بین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذاشته شد. سعید جلیلی و کاترین اشتون 25 اردیبهشت دوباره بر سر میز مذاکره می نشینند

ملاقات دو جانبه در استانبول

دنیای اقتصاد- کاترین اشتون بالاخره با سعید جلیلی تماس گرفته و دو طرف قرار است تا یکدیگر را روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ ماه جاری میلادی) در استانبول ملاقات کنند. ملاقاتی دو جانبه در روزی که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم قرار است در وین درباره ابعاد فنی موضوع هسته‌ای ایران به گفت‌وگو بنشینند. از این رو به نظر می‌رسد که روز ۲۵ اردیبهشت برای پرونده هسته‌ای ایران روز مهمی باشد. روز رایزنی های فنی و سیاسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران. هرچند که تماس اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره گفت‌وگو بر سر چگونگی ادامه مذاکرات، از نظر ایران تماس زودهنگامی نبود. چرا که نزدیک به دو هفته بود که ایران تاکید داشت تا اشتون سریع‌تر با جلیلی تماس بگیرد و به وعده‌ای که داده عمل کند. ایران و گروه ۱+۵ آخرین بار روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در آلماتی قزاقستان دور میز مذاکرات نشستند.

کاترین اشتون پس از مذاکرات سنگین دو روزه دربیانیه‌ای وعده داد که پس از رایزنی با وزرای خارجه شش قدرت جهانی نتایج را تلفنی به اطلاع جلیلی می رساند. پس از وقفه‌ای دو هفته‌ای اما مقامات ایرانی از عدم تماس اشتون با جلیلی گلایه کرده و آن را خلف وعده دانستند. آنها تاکید داشتند که ایران آماده ادامه مذاکرات برای رسیدن به راه حل است. ایران البته برای نحوه ادامه این مذاکرات هم راهکارهای مختلفی را ارائه داد. اما به رغم این اعلام آمادگی از سوی ایران هنوز خبری از تماس اشتون با جلیلی نبود. هرچند وزیر خارجه، علی‌اکبر صالحی که برای شرکت در برنامه‌ای به آلماتی قزاقستان سفر کرده بود، گفته بود که برخی همتایان وی خبر داده اند که قرار است به زودی این تماس برقرار شود و بالاخره هم شد. حالا جلیلی و اشتون در اواخر اردیبهشت ایرانی به استانبول سفر خواهند کرد تا با یکدیگر و البته بدون حضور دیگر اعضای گروه ۱+۵ ملاقات کنند. این خبر را خبرگزاری رویترز اولین بار منتشر کرد و به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که مذاکرات میان اشتون و جلیلی برای تصمیم‌گیری درباره امکان ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ و زمان و مکان مذاکرات جدید بسیار مهم خواهد بود.

«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هم ضمن تایید خبر دیدار جلیلی و اشتون توضیح داد که این ملاقات به صورت دوجانبه بوده و نمایندگان گروه ۱+۵ در این نشست حضور ندارند.وی از آماده شدن پاسخ کشورهای ۱+۵ به پیشنهاد مطرح شده توسط ایران در نشست آلماتی ۲ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این موضوع در نشست دوجانبه جلیلی و اشتون مشخص خواهد شد.

به رغم اظهارات مان اما خبرگزاری فرانسه نوشت: دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «این گفت‌و‌گو‌ها ادامه آخرین دور از مذاکراتی است که در آلماتی (در تاریخ پنج و شش آوریل) برگزار شد.» بر اساس این گزارش اشتون اعلام کرده است که این کشورها همچنان در انتظار مشاهده «تعامل جدی» ایران درباره پیشنهادشان مبنی بر لغو برخی تحریم‌ها درازای پذیرش محدودیت‌هایی از جانب تهران در زمینه برنامه هسته‌ای هستند.

خبرگزاری فرانسه در حالی این خبر یعنی اصرار شش کشور بر پیشنهادها را به نقل از دفتر اشتون منتشر کرده است که مان گفته از جزئیات این گفت‌وگوی دوجانبه خبر ندارد. اگر خبرخبرگزاری فرانسه صحت داشته باشد معنای آن این است که اعضای ۱+۵ همچنان بر پیشنهادهای خود به‌رغم بسته‌ای که ایران در آلماتی روی میز گذاشت، مصر هستند و این بر خلاف انتظاری است که ایران داشت. چرا که ایران در دور آخر مذاکرات آلماتی بسته تجدید نظر شده‌ای از پیشنهادهای مسکو را در قبال بسته پیشنهادی ۱+۵ روی میز گذاشت. ۱+۵ از ایران خواسته بود تا در مقابل لغو برخی تحریم‌ها مثل تجارت طلا و فلزات گرانبها و پتروشیمی، برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم خود را برای مدت شش ماه به حال تعلیق درآورد و سطح فعالیت‌های هسته‌ای خود در فردو را هم کاهش دهد. ایران اما بر اساس پیشنهادهای مسکو تاکید کرده که در ابتدا باید حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود و امتیازات و پیشنهادها متوازن باشد. قرار هم این بود که ۱+۵ نظر وزرای خارجه متبوعشان را درباره این پیشنهادها جویا شده و به اطلاع ایران برسانند. اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می‌رسد که ۱+۵ همچنان منتظر پاسخ ایران به پیشنهادهای خودشان هستند. پیشنهادهایی که ایران آن را متوازن نمی داند. باید دید جلیلی و اشتون در ملاقات دو جانبه خودشان چه تصمیمی درباره ادامه گفت‌وگوها خواهند گرفت.