انتقاد شدید توتال از مواضع فرانسه علیه برنامه هسته‌ای ایران
معاون البرادعی برای تداوم مذاکرات به تهران آمد.

کریستوفردومانرژی، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه
توتال مخالف سیاست جدید فرانسه در قبال ایران است
کوشنر: ما با آمریکایی‌ها به طور کامل توافق نداریم
مدیرعامل شرکت توتال از اقدام دولت فرانسه در زمینه تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپایی علیه ایران انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری اگی گزارش داد: کریستوفر دو مانژری، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال که یکی از شش شرکت بزرگ نفتی جهان است، در گفت‌وگو با روزنامه لوموند از دولت فرانسه که تحریم‌های جدید اروپایی علیه ایران را خواستار شده است انتقاد کرد و گفت: ایران یک کشور دموکراتیک است و ما با آنها پیوندهای تاریخی محکمی داریم. ما نباید مشکلی با ایران به عنوان یک ملت داشته باشیم، اما برخورد دولت کنونی فرانسه و جامعه بین‌المللی با این کشور تغییر کرده است.
وی افزود: ایران در حال پرداخت پول به توتال برای سرمایه‌گذاری‌های قبلی‌اش است و من امیدوارم تحریم‌های جدید این کشور را از پرداخت بدهی‌هایش بازندارد.
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه با بیان اینکه جهان نمی‌تواند منتظر اقدام سازمان ملل برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بماند، از اتحادیه اروپایی خواست برای گسترش دامنه تحریم‌های مالی علیه ایران اقدام کند.
وی در نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، از آنها خواست تحریم‌های جدید علیه ایران را در نظر بگیرند و در نشست خود در 15 اکتبر در لوکزامبورگ درباره اقدامات بعدی مناظره کنند.
وی در این نامه‌ نوشت: این اقدام جدید از جانب مهم‌ترین شریک اقتصادی ایران (اتحادیه اروپایی) باید با هدف تشدید فشار بر تهران به خصوص در زمینه‌های مالی و اقتصادی انجام گیرد. ما می‌توانیم نام افراد و شرکت‌های جدیدی را به خصوص در بخش بانکداری به فهرست تحریم‌های انجام شده در زمینه انسداد اموال و منع ویزا اضافه کنیم. وی پیشنهاد داد که همگام با مذاکرات درباره قطعنامه جدید شورای امنیت احتمال اقدامات جدید اروپا علیه ایران نیز در نظر گرفته شود.
تازه‌ترین موضع کوشنر
به‌رغم این مواضع، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین اظهارنظر، تاکید کرد: کشورش از موضع محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر توافق با ایران برای حل مسایل باقیمانده در برنامه هسته‌ای این کشور حمایت می‌کند. کوشنر یکشنبه در مصاحبه با روزنامه ال‌پاییس چاپ مادرید همچنین گفت: هم‌اکنون، هیچ طرح مداخله نظامی در مورد ایران وجود ندارد، بلکه بر عکس موضع فرانسه این است که ما با ماموریت کنونی البرادعی موافق هستیم.
وی افزود: این یک ماموریت فنی است که دو تا سه ماه طول خواهد کشید. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از چندی پیش توافق کرده‌اند که برای حل باقیمانده ابهامات مربوط به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به یک سری سوالات درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شود. کوشنر گفت: محال است ما با این توافق، موافق نباشیم.
وزیر امور خارجه فرانسه که پس از شرکت در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک با ال‌پاییس مصاحبه می‌کرد، همچنین اظهار کرد: وقتی با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا صحبت می‌کنم، مشاهده می‌شود که ما و آمریکایی‌ها به‌طور کامل با هم توافق نداریم، چون ما این ماموریت البرادعی را تایید می‌کنیم.
وی افزود: نباید فراموش کرد که البرادعی در مورد عراق حق داشت. بی اعتبار کردن اقدامات او، یک خطای بزرگ است.
کوشنر به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: ما متحد هستیم، اما در مورد این مساله (ایران) با یکدیگر هم عقیده نیستیم.
کوشنر در پاسخ به این سوال که «اکنون چه کاری می‌شود کرد؟»، وضعیت عراق را گوشزد کرد. به عقیده وی، شرایط عراق «یک مصیبت واقعی است، یک بدبختی.» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما همواره مخالف عملیات نظامی آمریکا در عراق بوده‌ایم و توانسته‌ایم ببینیم که ابدا، هیچگونه آمادگی برای بازسازی ملی آن نداشته است. این یک فاجعه واقعی است. یک فاجعه!
کوشنر سفر مرداد ماه گذشته خود به بغداد به عنوان اولین سفر یک وزیر امور خارجه فرانسه به عراق را پس از ۲۰سال، در راستای سیاست دولت سارکوزی بیان کرد که «حمایت از عملکرد آمریکا در عراق نیست، اما ضدیت با واشنگتن نیز نباید تعبیر شود.»
وی گفت: من برای این سفر از بوش و رایس اجازه نگرفتم. منطقه سبز بغداد یک فضای محدود سوررئالیستی است. فراتر از آن، همه چیز، یک منطقه قرمز و به‌طور کامل، ویران شده و بدون هرگونه زندگی در خیابان‌ها است. وحشتناک است.
وی خاورمیانه را جایی خواند که در آن، «همه مشکلات جهان متمرکز شده است» و به همین دلیل، «باید بخشی از آینده خود را به ارائه راه‌حل‌هایی برای آن اختصاص دهیم.»
دفتر مرکزی توتال، پاریس