ماریا استر با کاپوویلا، هنگام مرگ، در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۰۶، ۱۱۶ سال عمر داشت از زمان پیدایش انسان تاکنون، تنها افراد کمى ۱۰۰ سالگى خود را به چشم دیده‌اند. بنا به تحقیقات انستیتوى ماکس پلانک در آلمان در سده ۲۲ میلادى، یعنى در سده آتى، تعداد افراد بیش از صد سال به طرز بارزى افزایش خواهد یافت و بدل به مساله‌ای عادى در جامعه خواهد شد. در کشورهاى پیشرفته افزایش طول عمر بشر به صورت مستمر و با قاعده بوده است. به‌طور متوسط در این کشورها در هر سال طول عمر نسبى سه ماه افزایش نشان می‌دهد.

تحقیقات جدید جمعیت شناسى از سوى دانشگاه روستک، در شمال آلمان، و انستیتوى ماکس پلانک آلمان نشان می‌دهند که در کشورهاى پیشرفته صنعتى به‌طور معمول در هر دهه، عمر شهروندان این کشورها به‌طور متوسط تا دو سال افزایش خواهد یافت. نتایج این تحقیقات از سوى مرکز آمار آلمان در شهر ویسبادن نیز تایید شده است. این آمار نشان می‌دهد که میانگین طول عمر براى مردان از ۷۶،۲ سال به ۷۶،۶ سال یعنى تقریبا پنج ماه و میانگین طول عمر براى زنان از ۸۱،۸ به ۸۲،۱ یعنى به‌طور تقریبى ۳ ماه و نیم تنها در طى سال گذشته افزایش یافته است.

طول عمر یک انسان به عوامل متعددى مربوط است، اما متخصصان آلمانى در این زمینه به تغذیه مادر در دوران باردارى تاکید زیادى دارند. یک دسته از بیمارى‌ها در دوران کهولت مانند بیمارى قند و یا فشار خون در رابطه مستقیم با تاثیراتى است که انسان در دوران کودکى از سر گذرانده است. پس از آن وضعیت اجتماعى و توانایى‌هاى مالى، میزان تحصیلات و نحوه زندگى به‌طور قاطع در زمینه طول عمر نقش بازى می‌کنند. سهم ژن‌ها براى طول عمر انسان، یعنى آنچه که آدمى از والدین خود به ارث می‌برد، به‌طور تخمینى تنها ۲۵‌درصد است.

خانم گابریل دوبل‌هامر، رایتر، متخصص جمعیت شناسى در این گروه تحقیقى بیان می‌کند که‌ترک سیگار حتا در ۷۰ سالگى نیز پیامد‌هاى مثبتى براى طول عمر انسان به همراه خواهد داشت. پیرترین انسان (به‌طور مستند) تاکنون یک زن فرانسوى به نام ژان کالمه بوده است.

وى در زمان مرگ ۱۲۲ سال داشت، (۱۸۷۵-۱۹۹۷) اما در مورد او باید اذعان داشت که وى تا سن ۱۱۹ سالگى سیگار می‌کشید و همیشه مقدار زیادى شکلات می‌خورد و تا آخر عمر نیز هر روز یک لیوان شراب قرمز می‌نوشیده است. بنا به این پژوهش‌ها در کشورهاى پیشرفته صنعتى کهولت سن به‌طور چشمگیرى بدور از بیمارى‌ها و ناراحتى‌هاى معمول در دوران گذشته است. امروزه در این کشورهاى پیشرفته مصرف آنتى بیوتیک و واکسن‌هاى متفاوت سبب کاهش فوق‌العاده مرگ و میر به علت بیمارهاى عفونى گشته است. بهبود بهداشت و تغذیه از دیگر عوامل موثر در این‌زمینه بوده‌اند. تاکنون بیش از همه، بیمارى سرطان، در انواع مختلف آن، و بیمارهاى قلبى علت مرگ و میر بوده‌اند. اما در زمینه همه این بیمارى‌ها نیز علم پزشکى به موفقیت‌هاى زیادى در سال‌هاى گذشته دست یافته است. شهروندان در این کشور‌ها نه تنها طول عمر بیشترى دارند، بلکه به‌طور مستمر کیفیت زندگى آنان نیز بهبود یافته است.

برخلاف تصور همگانى، پژوهش‌هاى شهر روستک نشان می‌دهد که با افزایش طول عمر شهروندان، نیاز به مراقبت‌هاى ویژه براى سالمندان فزونى نداشته است. در بیست سال گذشته در غرب آلمان نگهدارى از سالمندان به‌طور نسبى با ازیاد سن شهروندان نه تنها رشد نکرده است، بلکه نیاز به مراقبت به‌طور محسوسى حتا کاهش نشان می‌دهد. مراقبت از زنان سالمند از سن ۸۴ سالگى رشد صعودى و در مورد مردان رشد نزولى داشته است. زنان بیشتر و طولانى‌تر از بیمارى‌ها رنج می‌برند، اما به‌طور متوسط بیشتر از مردان عمر می‌‌کنند. مردان سریع‌تر از زنان در اثر بیمارى از پاى می‌افتند. این امر بدین معنا است که مردان با سن نسبتا بالا تنها شامل مردان قوى سالمند است .

میزان مرگ و میر در آلمان نشان می‌دهد که در سال‌هاى ۲۰۰۴-۲۰۰۶ از هر دو مرد حداقل یکى به سن ۷۹سالگى رسیده است و ۵۰‌درصد زنان هشتاد و پنجمین سال تولد خود را جشن گرفته‌اند. ۸۸‌درصد مردان و ۹۴‌درصد زنان در آلمان بیش ۶۰ سال عمر می‌کنند. از سوى دیگر این ارقام رضایت بخش، نشان‌دهنده پیرى نسبى در جامعه آلمان است که به سهم خود مشکلات اجتماعى متعددى را نیز سبب شده است.