مخالفت‌ها و مانع‌تراشی واشنگتن، محمد البرادعی، رییس بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را از پیمودن مسیر گفت‌وگو برای دستیابی به پاسخ‌های مقنضی به پرسش‌های باقی مانده بازنداشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دفاع از «طرح اقدام» که بین ایران و آژانس تنظیم شده است به طور غیر مستقیم با انتقادهای آمریکا مبنی بر اینکه وی باید ابتدا با اعضای کلیدی آژانس درباره این طرح مشورت می‌کرد، مخالفت کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته نه تنها هسته اصلی دستور کار من بلکه یکی از خواسته‌های کلیدی شورای امنیت سازمان ملل نیز به شمار می‌آید.

البرادعی در مخالفت با اینکه وی نسبت به خواسته‌های شورای امنیت بی‌اعتنا است، گفت: من هم به طور علنی و هم به طور خصوصی از ایران خواسته‌ام فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد. من همچنان خواستار «تایم اوت دوگانه» هستم که در حقیقت همان چیزی است که در قطعنامه شورای امنیت ذکر شده است که می‌گوید: اگر شما غنی سازی را تعلیق کنید، ما نیز تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.

سخنان اخیر البرادعی درباره ایران نیز که غیر مستقیم خطاب به آمریکا بیان شد بر نگرانی‌های واشنگتن افزوده است. البرادعی با اشاره به دلایل آمریکا برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت: امیدوارم همه ما از وضعیت عراق که ۷۰۰هزار انسان بی‌گناه جان خود را به خاطر این شک که کشورشان دارای تسلیحات هسته‌ای است از دست داد‌ه‌اند، درس گرفته باشیم.

سخنان البرادعی موجب شد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا بگوید که آژانس در کار دیپلماسی دخالت ندارد و تنها یک نهاد فنی است که باید به بازرسی‌ها و گزارشات خود بچسبد.

آمریکا در عین حال به طور علنی از طرح تایم اوت البرادعی حمایت کرده است، البته با این شرط که تهران بدون هیچ گونه قید و شرطی همه سوال‌های آژانس را تا پایان سال میلادی جاری پاسخ دهد.

به گفته یک دیپلمات، مخالفت با این طرح ممکن است این احساس را ایجاد کند که آمریکا، فرانسه و انگلیس که خواستار تحریم‌های جدید سازمان ملل هستند، تمایلی به حل مساله‌ای که پرونده هسته‌ای ایران را در درجه اول به شورای امنیت فرستاد (یعنی خودداری ایران از همکاری در رفع شک و تردیدها درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در گذشته) ندارند. در ادامه این گزارش به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود آمده است: نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد. این که البرادعی به ایران در زمینه تاکتیک‌ها برای به تاخیر انداختن تحریم‌ها کمک می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد هر کاری می‌خواهند انجام دهند خیلی نگران کننده است. دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل نیز با انتقاد از این قضیه گفت: به خاطر حساسیت سیاسی این مساله شورای امنیت باید مورد مشورت قرار می‌گرفت.

وی افزود: من فکر می‌کنم انتقاد آمریکا نسبت به این است که البرادعی از آژانس برای انجام دیپلماسی بین‌المللی استفاده می‌کند. این در حوزه اختیارات او نیست.

آلبرایت به طور تلویحی گفت که طرح همکاری ایران و آژانس اشکالاتی دارد. اما جوزف سیرینسیون، مدیر سیاست هسته‌ای در مرکز آمریکن پراگرس گفت: آنهایی که از البرادعی انتقاد می‌کنند باید با دقت نقش خود در جنگ عراق را در نظر بگیرند.

وی گفت: ما یک دولت آمریکایی داریم که شدیدا خواستار جنگ است و می‌بینیم که همان کسانی که خواستار مذاکرات و بازرسی‌ها به جای جنگ هستند مورد انتقاد قرار می‌گیرند.