دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد تصمیم گروه ۵+۱ مبنی بر تعویق بررسی قطعنامه تحریم ایران گفت: روندی که برخی کشورهای تندرو تاکنون دنبال کرده‌اند، در پی بر هم زدن روند مثبت همکاری‌های ایران و آژانس بوده، ولی برای جلوگیری از تحریم، همین روند همکاری با آژانس را ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزارت امورخارجه: برای جلوگیری از تحریم

همکاری با آژانس را ادامه می‌دهیم

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: برای جلوگیری از صدور قطعنامه تحریم دیگر، همین روند همکاری با آژانس را ادامه می‌دهیم.

محمدعلی حسینی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد تصمیم گروه ۱+۵مبنی بر اینکه بررسی قطعنامه تحریم ایران دو ماه به تعویق می‌افتد، گفت: روندی که برخی کشورهای تندرو تاکنون دنبال کرده‌اند، در پی بر هم زدن روند مثبت همکاری‌های ایران و آژانس بوده، ولی در نشست اخیر گروه ۱+۵این فضاسازی‌ها نتوانست نتیجه‌ای برای آنها در بر داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: که این کشورهای تندرو مجبور شده‌اند، نظرات کشور‌های دیگر را که به واقع‌بینی نزدیک‌تر است، محترم بشمارند.

وی با بیان اینکه همکاری‌های تهران و آژانس در چارچوب توافقات صورت گرفته ادامه خواهد یافت، خبر از آن داد که دور بعدی مذاکرات درخصوص سانتریفیوژهای «پی۱» و «پی۲» در نیمه مهر ماه دنبال می‌شود.

حسینی به کشورهایی که از روند همکاری‌های ایران و آژانس حمایت کردند، توصیه کرد که به این روند ادامه دهند و دیگران نیز در این مسیر، طی طریق کنند.

خبرنگاری از حسینی پرسید که اگر دوماه دیگر قطعنامه تحریم علیه ایران صادر شود، تهران چه گزینه‌ای را مورد توجه قرار خواهد داد، حسینی در پاسخ گفت: برای جلوگیری از تحریم، همین روند همکاری با آژانس را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحریم‌های احتمالی نیز خاطرنشان کرد: در موقع مقتضی تصمیم ایران اعلام خواهد شد.

بسته شدن مرز ایران و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موافق ارتباط دادن دستگیری فرهادی با موضوع بسته‌شدن مرز ایران با عراق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: این امر دلایل دیگری دارد که مسوولان ذی‌ربط آن را بررسی می‌کنند.

در پی طرح این موضوع از سوی حسینی، خبرنگاری یاد آور شد: بیش از بسته شدن مرز، استاندار کرمانشاه اعلام کرده بود اگر فرهادی (مسوول مبادلات تجاری کرمانشاه با عراق) آزاد نشود، مرزها را می‌بندیم.

حسینی افزود: یکی از موارد اهتمام استانداری و مسوولان امنیتی، حوادثی است که در مرزها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به تحرکات صورت گرفته از سوی نیروهای اشغالگر و گروه‌های‌ تروریستی که مبادرت به قاچاق سلاح و ارز می‌کنند، گفت: این گروه‌های‌ ترویستی عملیاتی علیه مرزهای ما و ‌ترکیه انجام داده‌اند که برخورد لازم از سوی نیروهای مرکزی ما صورت گرفته و می‌گیرد.

نظامیان تروریست آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عنوان «‌تروریست» برازنده نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا است. حسینی این ‌مطلب را در واکنش به‌ اقدام کنگره آمریکا مبنی‌بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های‌تروریستی بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تصریح کرد: اقدام کنگره آمریکا در نامیدن نیروهای مسلح یک کشور عضو سازمان ملل به عنوان نیروی ‌تروریستی، اقدامی بی‌سابقه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه تغییری در سیاست‌های آمریکا مشاهده نکرده‌ایم، تصریح کرد: فعلا درمورد ادامه گفت‌وگوها باید بررسی بیشتری انجام شود.

حسینی درباره تغییر نکردن سیاست‌های آمریکا یادآور شد که این کشور بر خلاف قوانین بین‌المللی دست به اقداماتی زده که آخرین مورد آن دستگیری فرهادی است.

وی در عین حال در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: به رغم دشمنی آمریکا علیه ایران، دولت ایران هر گونه درخواست‌ جدید جهت از سرگیری مذاکرات واشنگتن و تهران درباره عراق را بررسی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با این روزنامه‌ چاپ لندن، در خصوص احتمال ازسرگیری مذاکرات بین ایران و واشنگتن در خصوص عراق اظهار کرد: باید بگویم ما سه دوره مذاکره با آمریکایی‌ها درخصوص عراق انجام دادیم که این مذاکرات بنا به درخواست رسمی دولت عراق صورت گرفت. وی افزود: هدف از این مذاکرات تلاش جهت تشریح سیاست‌های نادرست اشغالگران آمریکایی در عراق و‌ترغیب آنها جهت تصحیح نمودن این روند نادرست است.

حسینی تصریح کرد: ما به دلیل تمایلی که نسبت به کاهش مشکلات و آلام مردم عراق و تحقق امنیت در این کشور داریم، همواره خواستار تعامل براساس آرمان‌ها و اهداف مردم عراق و دولت دموکرات و منتخب آن هستیم.

ارزیابی سخنرانی احمدی‌نژاد

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اتفاقات دانشگاه کلمبیا نیز گفت: سخنرانی‌هایی که مسوولان ما در دانشگاه‌های خارجی انجام می‌دهند یک روال عادی دارد و براساس درخواستی است که دانشگاه مطرح می‌کند و یا پیشنهادی از طرف ایران اعلام می‌شود و پس از بررسی اقدام می‌شود.

سخنگوی وزارت‌امور خارجه افزود:این بدان معناست که مدعو در آن دانشگاه حضور می‌یابد و مواضع خود را مطرح می‌کند واگر پرسش و پاسخی نیز باشد، مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل (دانشگاه کلمبیا) مطرح نکرده بود که چنین چیزی را در برنامه دارد و فقط با حضور رییس‌جمهوری در این دانشگاه اعلام موافقت شده بود.

حسینی یادآور شد: دانشگاه کلمبیا تحت فشارهایی که صورت گرفت، زمینه این برنامه (اظهار نظر علیه رییس‌جمهوری ایران) را فراهم کرد.

پیش از این برخی از نمایندگان به وزیر امور خارجه تذکر داده بودند که برنامه‌های رییس‌جمهوری در سفرهای خارجی با دقت بیشتری تنظیم شود.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری ایران از حسینی پرسید: آیا ایران از بوش برای سخنرانی در دانشگاه‌های ایران دعوت کرده است؟ حسینی به این سوال این‌گونه پاسخ داد: رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید اگر موقعیتی پیش آید که بوش به ایران سفر کند، آیا امکان سخنرانی در دانشگاه‌های ایران هست، و ایشان پاسخ مثبت داد.

رشد تبادلات تجاری با چین

سخنگوی وزارت امور خارجه حجم کنونی تبادلات تجاری ایران و چین را ۱۵میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح‌هایی که در دستور کار طرفین است، حجم تبادلات به بیش از ۲۰میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برداشت از منابع دریای خزر و خلیج‌فارس نیز گفت: با توافق ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر، برداشت از منابع مشترک فعلا متوقف شده است و آنچه برداشت می‌شود مربوط به منابع کشورهای ساحلی دریای خزر است.

وی افزود: درخصوص برخی برداشت‌ها از خلیج‌فارس نیز توافق شده است و برداشت کشورهای ساحلی از منابع خودشان نیز مشکلی ندارد.

حسینی، همچنین از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران در بیست‌وچهارم مهر ماه جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس به یک رژیم حقوقی مناسب در مورد دریای خزر دست یابد.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شایعه منتشر شده در مورد احتمال انتصاب «سیدمجتبی ثمره هاشمی» مشاور ارشد رییس‌جمهوری به عنوان قائم‌مقام وزیر امورخارجه گفت:‌ من هم این شایعه را شنیده‌ام.