نشان شوالیه بر سینه ناظری

نگاه سوم- بزرگ‌ترین نشان فرهنگی فرانسه با نام لژیون دنور به شهرام ناظری، خواننده موسیقی سنتی ایران اهدا شد. نشان لژیون دنور‌ سه درجه دارد که ناظری بالاترین درجه آن، شوالیه لژیون دنور را را دریافت کرد. این نشان به همراه دیپلم افتخار ۱۲برگه‌ای توسط ترانووا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور سابق فرانسه (ژاک شیراک) در یکی از قدیمی‌ترین تالارهای شهر پاریس به پاواروتی ایران تقدیم شد. در این مراسم ترانووا عنوان کرد با صدای شهرام ناظری همه ما به موسیقی شرق نزدیک شده و با مولانا جلال‌الدین بلخی آشنا شده‌ایم. مشاور فرهنگی شیراک اجراهای ناظری را زیباترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های تالار شهر پاریس که در سال بیش از ۴۰۰برنامه دارد، معرفی کرد. وزیر فرهنگ سابق دولت فرانسه در سخنانی با لحن طنزآمیز ابراز کرد رابطه سیاسی ما با ایران شاید گاهی دچار اشکالاتی شده و تاریک بنماید، اما با هنر و هنرمند همواره راه ما روشن است.

شهرام ناظری در جایگاه قرار گرفت و از همه چیز تشکر کرد. خدای را سپاس گفت و ابراز کرد که همواره قدردان مردم ایران در داخل و خارج از کشور است چرا که باور دارد طی ۳۰سال گذشته به خوبی حمایتش کردند. این خواننده موسیقی ایران از مادرش یاد کرد که برای ثمر رساندن او مشقت‌های زیادی کشیده است.

اعطای این نشان از یکسال پیش توسط دولت گذشته فرانسه به تصویب رسیده بود توسط سفیر فرانسه در ایران به یقه ناظری چسبانده شد. اما پیش از آغاز این مراسم از مدت‌ها پیش مردم پاریس در انتظار شنیدن صدای شرقی خوان مولانا بودند. ۱۲۰۰نفر صندلی‌هایی را از پیش رزرو کردند تا اجرای قطعاتی از مثنوی مولانا و اشعاری از شفیعی کدکنی را با صدای ناظری بشنوند.

نشانه شوالیه به هنرمندانی اهدا می‌شود که قدم‌های نوینی را در راه هنر برداشته باشند و در راه فرهنگ حرکت و جهشی را به وجود آورده باشند. شهرام ناظری به دو دلیل این نشان را دریافت کرد. تاثیرگذاری او در طیف فرهنگی غربی‌ها و معرفی فرهنگ شرق به غرب و علت دیگر معرفی مولانا به غرب و تاثیر ناظری در این راه بوده است.

ناظری پس از دریافت نشان فرهنگی فرانسه گفت: نشان شوالیه متعلق به من نیست بلکه این نشان به فرهنگ ایران زمین تعلق دارد.

وی در مورد دلیل دریافت این نشان گفت: نشان شوالیه یکی از بزرگ‌ترین جوایز فرهنگی فرانسه است که به دلیل فعالیت‌های مستمرمن در طول ۲۷سال برای شناساندن موسیقی شرقی با خواندن اشعاری از مولانا با فرم، فضا، لحن و بیان خاصی که در نوع آواز دارم اعطا شده است.

رضا دقتی (عکاسی)، شیرین عبادی (برنده جایزه صلح نوبل)، محمود صبای (بنیانگذار فیزیک در ایران)، عباس کیارستمی (کارگردان)، محمدعلی سپانلو (شاعر) و... از دیگر کسانی هستند که نشان لژیون دنور را کسب کرده‌اند.

اعطای نشان لژیون دنور فرانسه به دیوید لینچ

همچنین دولت فرانسه روز دوشنبه نشان «لژیون دنور» را به دیوید لینچ و رتبه افتخاری هنر و ادبیات را به گروه «پلیس» اعطا می‌کند.

لینچ که فیلم‌هایی چون «مرد فیل نما» و «جاده مالهالند» را در کارنامه هنری خود دارد، روز دوشنبه نشان لژیون دنور را دریافت می‌کند.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در این باره اظهار داشت: «نیکلاس سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در مراسم اعطای نشان لژیون دنور به لینچ، از استعداد فوق‌العاده این فیلمساز خلاق و همچنین از این که این هنرمند در رشته‌های مختلفی به موفقیت دست یافته، تقدیر می‌کند.»

مارتینون افزود: «رییس‌جمهور فرانسه کارهای دشواری را که دیوید لینچ انجام داده است، بر خواهد شمرد. او فیلمسازی است که نه تنها سبک و سیاق فیلمسازی که خود ژانر سینما را نیز دچار تحول کرده است.»