اگرچه شرکت‌هایی هواپیمایی سوخت را ارزان دریافت می‌کنند اما این تنها ۱۵ درصد هزینه‌ها را شامل شده و تامین قطعات یدکی و تعمیرات با توجه به تحریم، هزینه‌های زیادی دارد.

علی عابدزاده، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به ایسنا گفت: با وجود افزایش نرخ بلیت هواپیما، بازهم قیمت‌ها ۲۵درصد کمتر از هزینه تمام شده بوده و شرکت‌های هواپیمایی با ضرر و زیان فعالیت می‌کنند. وی معتقد است: با قیمت‌های سابق هم، طبقات محروم نمی‌توانستند از هواپیما استفاده کنند بنابراین باید قیمت‌ها را به میزان لازم افزایش داد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند کیفیت خدمات را ارتقا دهند.

مدیرعامل آسمان گفت: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پایین بودن نرخ بلیت، نیرو‌های انباشته دارند که در صورت عدم افزایش آن ورشکسته می‌شوند. این زیان خیلی بالا است و شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری جدید و توسعه ناوگان را ندارند.

عابدزاده افزود: شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های استهلاک که باید برای توسعه و نوسازی ناوگان ذخیره شود را صرف هزینه‌های جاری می‌کنند و به همین دلیل قادر به خرید هواپیما نیستند.

وی ادامه داد: توسعه صنعت هوایی به میزان آنچه در حوزه خلیج فارس اتفاق افتاده را در داخل شاهد نیستیم که تحریم تنها یک دلیل آن بوده و زیرساخت‌های اقتصادی هم در این زمینه موثر است.

عابدزاده اظهار کرد: هیچ ایرلاینی نرخ بلیت را بیش از آنچه مصوب شده افزایش نداده، هرچند ممکن است برخی تخلفات در فروش بلیت رخ دهد.

وزیر راه پاسخگو باشد

در همین حال، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: زمینه طرح سوال و استیضاح وزیر راه و ترابری فراهم است.

علی عسکری با بیان این مطلب افزود: پس از سقوط هواپیمای توپولوف در فرودگاه مشهد در شهریورماه سال گذشته، ۱۵ امضا برای استیضاح وزیر راه و ترابری جمع آوری شد که با اعلام خطای خلبان و ارجاع پرونده به دادگاه، جریان استیضاح وزیر مسکوت ماند.

نماینده مشهد گفت: زمینه طرح سوال و استیضاح وزیر راه و ترابری فراهم است، و با توجه به بعد نظارتی مجلس پس از تعطیلات مجلس، پیگیر مساله خواهیم بود.

عسکری اظهار کرد: تذکرات زیادی به وزیر راه و ترابری داده شده تا پاسخگوی تاخیرهای طولانی در پروازها باشد.

وی ادامه داد: نظر اخیر وزیر که در رسانه‌ها نیز منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی در ارتباط با مساله تاخیر، مسوولیت پاسخگویی ندارند و تاخیر حق آنها است، یک نظر غیرکارشناسانه و غیرحقوقی بود.

نماینده مشهد با اشاره به اینکه استفاده نکردن به موقع مجلس از اختیارات نظارتی خود، نباید باعث چنین اظهاراتی از سوی مجریان امر شود، گفت: این گونه به نظر می‌رسد که وزیر راه و ترابری یا فکر نمی‌کرد خروجی حرف‌هایش در افکار عمومی تا این حد اعجاب برانگیز باشد، مانند گفته اخیر ایشان مبنی بر اینکه «هر کس در جاده‌ها چاله‌ای پیدا کند، به او پاداش خواهیم داد» یا اینکه به شرایط و جایگاه خودش آن‌قدر مطمئن است که این سخنان را گفته است.