دنیای اقتصاد - همایش دبیران شورایاری‌های محلات تهران، بهانه‌ای بود تا تعدادی از اعضا شورای شهر تهران در حضور محمدباقر قالیباف، ضمن پراهمیت توصیف کردن اختیارات شهرداران نواحی و شورایاران، تشکیل فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در آستانه انتخابات در پارلمان را متاثر از مسائل سیاسی کشور قلمداد کنند. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با انتقاد از تصویب لایحه اصلاح قانون شورا، این اقدام مجلس را کم لطفی شدید به شورا و کمرنگ کردن نقش شورایاری ارزیابی کرد و گفت: ما و شورایاری‌ها سر جای خودمان ایستاده‌ایم. در همین خصوص، حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران، اعضای فراکسیون مدیریت شهری در مجلس را همان نمایندگانی دانست که لایحه کاهش اختیارات شوراها را تصویب کرده‌اند. وی افزود: این امر جز مسائل سیاسی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

شهردار تهران هم که در نخستین نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس در چهارم مرداد ماه سال‌جاری شرکت کرده و بر واگذاری امور جاری به مردم تاکید کرده بود، دیروز نیز در جمع دبیران ۳۷۱ محله‌ تهران خطاب به شورایاران محلات گفت: با دلگرمی و اطمینان کار خود را دنبال کنید. معضلات و مشکلات اداری نباید دلسردتان کند. در ادامه همایش رییس شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد کرده‌ایم تعداد اعضا از ۱۵ نفر به ۳۰ نفر افزایش یابد، زیرا معتقدیم تهران با ۳۰۰ عضو هم قابل اداره نیست. به گزارش ایسنا، مهدی چمران با اشاره به تاکید قانون اساسی بر تشکیل شوراها و شورایاری‌ها، افزود: به‌رغم این که در قانون اساسی به این مساله تاکید شده، اما هنوز شورایاری‌ها آن طور که باید باشند، شکل نگرفته‌اند. این در حالی است که برای تحقق اصل ۴۴ و کوچک شدن بدنه دولت، نیازمند فعال شدن شورایاری‌ها و مشارکت جدی مردم هستیم. وی افزود: در بسیاری از کشورها، مشارکت مردم اهمیت زیادی دارد، اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاح قانون شورا با کم لطفی شدید نقش شورایاری‌ها را کمرنگ کرده است، با این حال شورایاری‌ها سر جای خودشان هستند و ما نیز در جای خود ایستاده‌ایم و قانون اساسی نیز بر این مساله تاکید کرده است.

وی ادامه داد: در لایحه اصلاح قانون شورا، لفظ اقدام به تشکیل شورایاری‌های محلات توسط شوراها حذف و واژه حمایت جایگزین شده است، اما این واژه اقدام یا غیر اقدام یا هر چه که باشد، شورایاری‌ها خواهند بود و جزیی از بدنه شورا هستند.

رییس شورای شهر تهران با بیان این که این اقدام مجلس به دلیل نبود شناخت از شورایاری‌ها است در عین حال افزود: البته هنوز اصلاح قانون شوراها به تصویب نهایی نرسیده و از شورای نگهبان می‌خواهیم تا با چشمان باز به کل قانون اساسی و مواد آن بنگرند و فقط به اصل نظارت و کار نظارتی شورا نپردازند، زیرا شورای شهر فقط شورای شهرداری نیست، بلکه باید به کل مسائل شهر و عملکرد کلیه مدیران و وزارتخانه‌ها نظارت داشته باشد و این مساله در قانون صراحتا اشاره شده است.

نایب رییس شورای شهر تهران نیز در این همایش گفت: نمایندگانی اقدام به تشکیل فراکسیون شهری کرده‌اند که خود، لایحه کاهش اختیارات شوراها را به تصویب رساندند.

حسن بیادی افزود: یک بند از اختیارات شوراها، اقدام به تشکیل انجمن‌های محلی و شورایاران است که در لایحه اصلاح قانون شوراها این واژه به کلمه حمایت تغییر یافته و جای تعجب است که چرا اینگونه عمل شده و باید پرسید که اگر واژه اقدام نباشد و حمایت جایگزین آن شود، شورای شهر نمی‌تواند از شورایاری‌ها حمایت کند؟

وی افزود: کلمه اقدام این قدر سنگین بوده که شوراها نباید اقدام به تشکیل شورایاری کنند. مگر شهر برای مردم نیست؟ باقرشهر با جمعیت کم، دارای شورای شهر مستقل است، اما یک منطقه تهران با جمعیت فراوان نباید یک شورایار داشته باشد؟

اختیارات را واگذار می‌‌کنیم

شهردار تهران در همایش یادشده از افزایش اختیارات شهرداران نواحی خبر داد و گفت: در ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته، ساختاری را مربوط به شهرداری‌های نواحی تهران قطعی و ابلاغ کردیم که بر اساس آن اختیارات لازم به شهرداران نواحی داده شد، زیرا آنان اختیارات لازم را نداشته و همه اختیارات در شهرداری مرکز بلوکه شده بود. محمدباقر قالیباف با بیان این که شهر باید توسط مردم اداره شود و این موضوع تجربه دنیا بوده و با مبانی اسلامی و علمی سازگاری دارد، گفت: واقعیت این است که در کشور ما در این بخش ضعیف عمل شده و ساختارهای اداری سیاسی کمتر اجازه تحقق این مساله را داده است. شهردار تهران افزود: از این پس باید به سمتی حرکت کنیم که شهردار محله منصوب کنیم، تا بتواند از نزدیک و به طور دقیق مسائل و مشکلات شهر را پیگیری کند، البته این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و گذر زمان است و هم اکنون ایده‌آل محسوب می‌شود.