سهمیه‌بندی بنزین شکست خواهد خورد

دنیای اقتصاد- نارضایتی نمایندگان مجلس هفتم از روند اجرای بند «و» تبصره ۱۳ لایحه بودجه و موضوع بحث‌برانگیز سهمیه‌بندی بنزین همچنان ادامه دارد.

اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند مصوبه مجلس در خصوص سهمیه‌بندی بنزین به علت عرضه نشدن بنزین به نرخ آزاد در کنار سهمیه‌بندی به صورت ناقص از سوی دولت در حال اجرا است. به همین دلیل نمایندگان پیش‌بینی می‌کنند این نحوه اجرای قانون نه تنها اقشار مختلف مردم را با معضل مواجه ساخته است بلکه اجرای سهمیه‌بندی را با شکست مواجه خواهد کرد.

این انتقادات نمایندگان در هفته‌ای که مجلس در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد از آن جهت دوباره مطرح می‌شود که در آستانه پایان تعطیلات تابستانی دولت اقدام به اختصاص ۱۰۰ لیتر بنزین سفر و خانواده‌ها به تمام خودروهای شخصی کرد.

در همین رابطه هاشم حجازی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرده است: «افزایش سهمیه بنزین خودروها میزان مصرف بنزین را به اعداد قبل از سهمیه‌بندی نزدیک کرده است و این احتمال می‌رود که نظام سهمیه‌بندی کمرنگ شود» این انتقادات نمایندگان از آن رو مطرح می‌‌شود که به‌رغم آنچه در ابتدا در مزیت‌های سهمیه‌بندی از جمله کاهش آلودگی هوا، ترافیک، مصرف سوخت عنوان می‌شد با گذشت بیش از دو ماه از اجرای سهمیه‌بندی نشان می‌دهد این اهداف محقق نشده است.

از این رو حجازی‌فر در گفت‌وگوی با ایسنا پیش‌بینی می‌کند «افزایش سهمیه‌ خودروها نظام سهمیه‌بندی را در آستانه مبتلا شدن به سرنوشت طرح تثبیت قیمت‌ها قرار داده است» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اقدام دولت در اختصاص ۱۰۰ لیتر بنزین انتقاد می‌کند و می‌افزاید: وقتی دولت به یکباره سهمیه تمامی خودروها را ۱۰۰ لیتر افزایش می‌دهد مردم نیز برای اینکه سهمیه‌شان از دست نرود به افزایش مصرف و افزایش سفرهای درون و برون‌شهری مبادرت می‌ورزند که این عامل موجب افزایش سنگین بار ترافیکی به ویژه در مهرماه می‌شود.»

این اظهارنظرها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از نمایندگان پیش از رفتن به تعطیلات تابستانی در نطق‌های پیش از دستور خود به شدت از روند اجرای سهمیه‌بندی بنزین مصرفی معترض بودند و انتقادات خود را به دولت مطرح‌ می‌کردند.

در همین رابطه ناصر عاشوری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به مسوولان دولتی که عنوان می‌‌کردند، ۸۰درصد مردم از اجرای سهمیه‌بندی بنزین راضی هستند گفت: با توجه به اجرای ناقص مصوبه مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین افزون بر اینکه این آمار اشتباه است ۸۰درصد مردم ناراضی هستند. مجتبی مودب‌پور، نماینده رشت نیز از دولت به دلیل نحوه اجرای سهمیه‌بندی انتقاد کرد و خواستار چاره‌جویی برای بازار سیاه بنزین شد.

اما این‌ها همه انتقادات نبود بلکه برخی از نمایندگان با اتخاذ مواضع شدیدتری دولت را برای این نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین مورد سرزنش قرار دادند از جمله پایگاه خبری الف وابسته به احمد توکلی چند روز پیش در مقاله‌‌ای ضمن انتقاد از نحوه اجرای تبصره ۱۳ از مجلس تقاضای «سیلی محکم» بر گوش دولت نهم را کرد تا در اجرای سهمیه‌بندی تجدیدنظر صورت بگیرد.

اما اینک با روند فعلی که دولت نهم در اجرای سهمیه‌بندی در پیش گرفته است نمایندگان چشم‌انداز موفقی را برای تحقق بند «و» تبصره ۱۳ لایحه بودجه پیش‌بینی نمی‌کنند. همین موضوع موجب شده که عماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس عنوان کند «پس از اختصاص سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ لیتر در ماه برای خودروهای شخصی، اضافه کردن به این مقدار به هر بهانه‌ای کارشناسی شده نیست و اثرات و تبعات منفی در جامعه به جای می‌گذارد» حسینی معتقد است: «اعلام سهمیه اولیه یعنی ۱۰۰ لیتر برای هر ماه اثر تورمی خود را به جا گذاشته است بنابراین اعلام بنزین اضافه بر آن، آثار تورمی ایجاد شده را جبران نخواهد کرد بلکه مشکلاتی را نیز در سطح جامعه ایجاد می‌کند». به گفته مخبر کمیسیون انرژی نظر این کمیسیون این است که اگر قرار است سهمیه‌ها اضافه شود این اصلاح از ابتدای اعلام سهمیه برای هر شش ماه و در میزان سهمیه‌ها باشد مثلا برای هر خودروی شخصی از ابتدا روزی ۴ یا ۵/۴لیتر بنزین در روز اختصاص داده شود نه اینکه اول سهمیه کم داده شود و بعد به بهانه‌های مختلف اضافه شود. البته حسینی پیش‌بینی کرده است که اجرای طرح سهمیه‌بندی به این نحوه دوام نخواهد آورد. برخی از نمایندگان نیز همچنان عرضه نشدن بنزین به نرخ آزاد را مشکل اصلی می‌دانند از این رو خواهان اجرای کامل قانون مجلس هستند. به نظر می‌رسد اگرچه مجلس تا ۲۵ شهریور ماه جلسه علنی تشکیل نخواهد داد اما با توجه به اینکه پس از تعطیلات مهرماه و بازگشایی مدارس صورت خواهد گرفت دوباره مسائل مربوط به سهمیه‌بندی بنزین در مجلس با فراخوانی وزیر کشور پیگیری خواهد شد. از این رو است که علی عسگری نماینده مشهد با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای سهمیه‌بندی عنوان می‌کند «سهمیه‌بندی بنزین در اجرا به یک معضل اجرایی خاص تبدیل شده که به نظر می‌رسد بعد تبعیض‌آمیز آن ناراحتی مردم را در پی داشته باشد، بنابراین لازم است که مجلس پس از تعطیلات تابستانی برای واردات بنزین توسط بخش خصوصی با قیمت منطقه‌ای تلاش کند تا برای اجرای اصل ۴۴ عرضه بنزین با کارت هوشمند و به شکل آزاد در فرآیند اقتصادی کشور اثر مثبتی را شاهد باشیم.»