دنیای اقتصاد- راه‌کار تزریق پول به سیستم‌های بانکی از سوی بانک‌های مرکزی ایالات‌متحده و دیگر کشورهای دارای بازارهای سهام بزرگ در آخرین روز هفته گذشته کارگر افتاد و باعث شد روند کاهش ارزش سهام و فرو ریختن بازارهای مالی در جهان فعلا متوقف شود. روند سقوط بازارهای سهام در اولین روز هفته متوقف شد

احیای بازارهای مالی با تزریق پول

گروه بین‌الملل - راه‌کار تزریق پول به سیستم‌های بانکی از سوی بانک‌های مرکزی ایالات‌متحده و دیگر کشورهای دارای بازارهای سهام بزرگ در آخرین روز هفته گذشته کارگر افتاد و باعث شد روند کاهش ارزش سهام و فرو ریختن بازارهای مالی در جهان متوقف شود.

تزریق پول‌های تازه باعث شد تا بورس‌های اروپایی کار خود را در نخستین روز کاری این هفته با افزایش شاخص‌ها دنبال کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی بورس لندن به عنوان معتبرترین بورس اروپایی دیروز با افزایش شاخص همراه شد. در پایان معاملات دیروز بورس لندن با ۱۱۱واحد افزایش رو به رو شد و شاخص اصلی بورس اوراق‌بهادار لندن موسوم به FTSE۱۰۰ به رقم ۶۱۴۹واحد رسید.

در آلمان نیز چنین سرنوشتی رقم خورد و شاخص داکس بورس آلمان با ۸۱واحد افزایش به عدد ۷۴۲۴واحد رسید. با این وجود دیروز اروپا همچنان چشم‌انتظار آغاز به کاروال استریت بود تا روند حرکت معاملات و تغییر شاخص را در بورس نیویورک بررسی کند.

در ژاپن پس از آنکه دیروز بانک مرکزی این کشور مبلغ ۵میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار را به سیستم بانکی تزریق کرد وضعیت بازار سهام بهبود نسبی یافت. به گزارش بی‌بی‌سی شرایط بورس توکیو به دلیل عدم آغاز به کار وال استریت هنوز ثبات پیدا نکرده و تنها روند کاهش ارزش سهام متوقف شده است.

بانک مرکزی ژاپن در حالی دیروز این مبلغ را وارد سیستم بانکی کرد که هفته گذشته نیز ۵/۸میلیارد دلار را به شبکه بانکی این کشور تزریق کرده بود.

در همین حال یک کارشناس مالی عقیده دارد که برای بهبود وضعیت بازارهای سهام به فعالیت‌‌های بیشتری نیاز است که بخشی از آن در دست بانک‌های مرکزی نیست. رابرت پریور، کارشناس مالی بورس سنگاپور در ادامه افزود: ما شاهد تلاش‌های بانک‌های مرکزی هستیم که می‌خواهند بازارهای مالی را به هر روش حمایت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد بازار‌های مالی آسیا از نظر پول در تنگنا قرار نداشته باشند. آنها نیازمند اطلاعاتی هستند که بتوانند سرمایه‌گذاری را هدایت و مطمئن کند.

به نظر می‌رسد این گفته چندان دور از واقعیت نباشد چرا که براساس گزارش بانک توسعه آسیا تنها در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۶۹میلیارد دلار پول به بازارهای مالی آسیا تزریق شده است.

هم‌اکنون مشکل اصلی بازپرداخت وام‌های ساب‌پرایم در ایالات متحده است. وام‌های ساب‌پرایم وام‌هایی هستند که خارج از سیستم بانکی به افراد دارای اعتبار کمتر پرداخت می‌شوند. این وام‌ها نسبت به وام‌های سیستم بانکی از بهره بالاتری برخوردارند. عمدتا این وام‌ها برای خرید ملک و خانه استفاده می‌شوند. برهم خوردن وضعیت مسکن و رکود معاملات در این بخش در آمریکا سبب عدم بازپرداخت بسیاری از این وام‌ها شده است. رابرت پریور با اشاره به وضعیت وام‌های ساب‌پرایم در ایالات متحده می‌گوید:‌ مشکلات وام‌های ساب‌پرایم هنوز وارد آسیا نشده است، اما با این وصف بازارهای سهام همچنان نگران هستند. قیمت‌گذاری وام‌های ساب‌پرایم در ایالات متحده و اروپا به پایین‌ترین حد در ۱۵سال اخیر رسیده و این مساله می‌تواند به آسیا نیز کشیده شود.

در همین حال دیروز بورس استرالیا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از افزایش ۳/۶۳واحدی شاخص اصلی این بورس خبر داد: بورس استرالیا عدم پایداری در وال‌استریت را اصلی‌ترین عامل بر هم خوردن نظم بورس‌های جهان عنوان کرد و افزود: این مشکلی است که ممکن است به دیگر نقاط جهان نیز کشیده شود. با توجه به اختلاف زمانی تا لحظه تنظیم این خبر بورس وال‌استریت کار خود را آغاز نکرده بود، به طور حتم روند وال‌استریت در این هفته سرنوشت دیگر بورس‌های جهان را مشخص خواهد کرد.