جورج بوش بار دیگر در اتهاماتی بی اساس ایران، سوریه و حزب‌ا... را به دست داشتن در ناآرامی‌های عراق متهم کرد.

به گزارش ایسنا روزنامه دیلی استار گزارش داد: جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ادعا کرد: جنگ عراق بخشی از درگیری‌های گسترده تری است که در منطقه جریان یافته است. دولت ایران که به دنبال تسلیحات هسته‌ای است و تهدید کرده که اسرائیل را از نقشه جهان حذف خواهد کرد، مواد انفجاری پیشرفته‌ای را در اختیار افراطیون عراقی قرار می‌دهد که از آن برای کشتن سربازان آمریکایی استفاده می‌کنند. بوش سوریه و حزب‌ا... را نیز به آموزش شبه نظامیانی که علیه نیروهای ائتلافی در عراق فعالیت می‌کنند، متهم کرد.

این در حالی است که دولت ایران هر گونه دخالت در عراق را تکذیب و اعلام کرده است برقراری امنیت در عراق به نفع ایران است و تهران ثبات و امنیت در عراق را خواستار است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: سنای آمریکا به اتفاق آرا از لایحه‌ای حمایت کرد که ایران را به خاطر آنچه دست داشتن در کشتن سربازان آمریکایی در عراق خوانده می‌شود، مورد انتقاد قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سناتور جوزف لیبرمن که چارچوب این لایحه را تهیه کرده است، با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر دخالت‌های ایران در عراق گفت: توافق نظر ما در این زمینه پیامی آشکار و صریح را از جانب سنای آمریکا به ایران می‌رساند، مبنی بر اینکه ما می‌دانیم آنها مشغول به چه کاری در عراق هستند و باید از آن دست بکشند.

وی افزود: این هشداری است به ایران مبنی بر اینکه مهم نیست چه اختلافاتی از نظر سیاسی بین ما در واشنگتن وجود دارد، ما در برابر این حملات متحد خواهیم بود.

این لایحه آنچه را که مدارکی حاکی از حملات نیروهای ایرانی به سربازان آمریکایی در عراق خوانده می‌شد ارایه کرده و خواستار گزارشی مستمر از نقش ایران در عراق به کنگره آمریکا شد.

تحریم ۵ شرکت دیگر

وزارت بازرگانی آمریکا نام پنج شرکت ایرانی دیگر را به بهانه داشتن ارتباط با برنامه‌های تسلیحاتی وارد فهرست سیاه کنترل تسلیحات کشتار جمعی کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت بازرگانی آمریکا مدعی شد: سه شرکت از این پنج شرکت ایرانی درگیر فعالیت‌های هسته‌ای ممنوعه هستند و دو شرکت دیگر در فعالیت‌های سیستم‌های موشکی و فعالیت‌های مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین دست دارند.

بنا به اعلام این وزارت هر پنج شرکت در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند که فهرستی از مصرف کنندگان نهایی است که خطر استفاده یا انحراف اقلامی‌خاص در فعالیت‌های مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی را مطرح می‌سازد.

ماریو مانکوسو، معاون امور صنعت و امنیت وزیر خزانه داری آمریکا در بیانه‌ای مدعی شد: چالش‌های مطرح شده از سوی ایران به طور خاص و پیچیده و فوری است و به روز کردن این فهرست توانایی دولت را برای پاسخ گویی به این چالش‌ها تقویت می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد این پنج شرکت شامل سازمان انرژی اتمی‌ایران، شرکت کالا الکتریک، گروه صنعتی شهید همت، گروه صنعتی شهید باقری و شرکت انرژی مصباح است.

نگرانی آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولت بوش ادعا کرد: با وجود رای مثبت چین به تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این کشور برای توقف انتقال تجهیزات نظامی به ایران تلاش زیادی نمی‌کند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز به نقل از ‌دان ماهلی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در «کمیسیون بازنگری امنیتی و اقتصادی آمریکا و چین» صحبت می‌کرد،‌ مدعی شد: به رغم وجود قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برخی شرکت‌های چینی همچنان به تامین مواد و فناوری قابل استفاده در تولید تسلیحات، ابزارهای پرتابی‌شان و برنامه تسلیحات پیشرفته متعارف به ایران ادامه می‌دهند.

وی از جزییات نقل و انتقال‌ها صحبتی نکرد،‌ اما ادعا کرد این موارد ممکن است به برنامه موشکی و نیز برنامه هسته‌ای ایران مربوط باشند.

یک مقام عالی‌رتبه سفارت آمریکا در پکن نیز گفت: بارها از چین خواسته‌ایم تا انتقال تسلیحات و فن آوری‌های متعارف به ایران را متوقف کند، اما پاسخ چین غیر مسوولانه بوده است.

وی با تکرار اتهام‌های غرب مبنی دخالت ایران در امور عراق از حملات مهلک علیه نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان که واشنگتن آنها را به ایران نسبت داده است ابراز نگرانی کرد.

این مقام آمریکایی به طور کلی از پکن به خاطر انتقال مواد دارای کاربرد دوگانه و فناوری‌های متعارف به کشورهایی مانند ایران، کره شمالی، سودان، زیمبابوه، کوبا و ونزوئلا انتقاد کرد.

ادعاهای جنگ طلبانه نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب جنگ طلب لیکود رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید به برخورد نظامی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع خبری رژیم صهیونیستی، نتانیاهو با تهدید خواندن ایران گفت: باید با تلاش های ایران برای از بین بردن اسرائیل مقابله شود.

او که در کنفرانس سه روزه درباره آینده یهودیان سخنرانی می‌کرد، افزود: اولین چیزی که باید انجام دهیم شکست دادن تلاش‌های ایران برای از بین بردن فیزیکی اسرائیل است و این مساله به یک پدیده جهانی ارتباط دارد.