برترین‌های سینمای ایران از نگاه بخش غیردولتی

حسن پورشیرازی (هنرپیشه نقش شوکت در سریال نرگس) جایزه بهترین بازیگر مرد تلویزیون را از یکتا ناصر دریافت کرد. دهمین جشن دنیای تصویر برگزار شد

تندیس حافظ در دست برگزیدگان

نگاه سوم- روز پنج‌شنبه در اطراف خیابان شهید گمنام جمعیت بسیاری جمع شده بودند تا در دهمین جشن دنیای تصویر در تالار بزرگ وزارت کشور شرکت کنند. از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم جمعیتی بدون کارت دعوت با امید ورود به جشن، دنبال کارت دعوت می‌گشتند که این امر باعث ایجاد بازار سیاه کارت دعوت با قیمت‌های بالای ده‌هزار تومان شد و البته بسیاری پس از آن که موفق به ورود نشدند، نا امید صحنه را ترک کردند.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت کلام‌ا... مجید آغاز شد و پس از آن داریوش ارجمند با حضور در صحنه، قسمتی از نمایش جولیوس سزار نوشته ویلیام شکسپر را اجرا کرد و سپس آناهیتا نعمتی متنی را که نام اکثر آثار تلویزیونی و سینمایی سال ۸۵ گنجانده شده بود را خواند. پس از آن با پخش کلیپی از ساموئل خاچیکیان، پرویز ملک زاده، بابک بیات، مهرزاد مینویی،‌علیرضا شمیرانی، مهدی فتحی و رسول ملاقلی‌پور که در دوره‌های قبلی این جشن جوایزی را به خود اختصاص داده بودند، یاد شد.

در ادامه علی معلم، مدیر مسوول و سردبیر ماهنامه دنیای تصویر و دبیر جشن با خواندن غزلی از حافظ اجرای مراسم را آغاز کرد. در این جشن که بیش از ۴ساعت به طول انجامید در کنار تندیس حافظ، هدیه‌ای از طرف باشگاه استیل آذین، دو سکه از طرف چی‌توز و یک تخته قالی از فرش شفقی تبریز به برندگان اهدا شد.

تندیس ویژه برای بیضایی

بهرام بیضایی کارگردان سینما و تئاتر ایران در این مراسم تندیس ویژه‌ دهمین جشن دنیای تصویر را به خاطر بیش از سه دهه فعالیت به عنوان هنرمندی ماندگار در تاریخ سینمای ایران دریافت کرد. بهرام بیضایی پس از دریافت جایزه‌اش، گفت: دلم نمی‌خواهد حتی یک سرسوزن برای فیلم‌هایی که نساخته‌ام سوگواری به راه بیاندازم.

وی ادامه‌ داد: این تجربه‌های به عمل نیامده می‌توانست من را جلو بیاندازد. خیلی از فیلمنامه‌هایی که نوشتم بعدها شبیه آنها توسط افراد دیگری ساخته شد، اما ای کاش آنها را خوب می‌ساختند.

این کارگردان از سیف‌ا... داد که تنها فیلم ۱۷ سال اخیرش را در زمان او ساخته است و همسرش مژده شمسایی که در بدترین ناامیدی‌ها همراه او بوده است، تشکر کرد.

محمد رحمانیان که برای اهدای جایزه بهرام بیضایی بر روی صحنه حاضر شده بود، گفت: فیلمنامه‌های چاپ شده‌ این کارگردان در طول این سال‌ها، به معنای آن است که شانس از سینمای ایران گرفته شد و یک فیلم خوب به سینمای ایران اضافه نشده و این جای تاسف دارد. جمشید مشایخی هم که در این مراسم تندیس یک عمر فعالیت هنری را از علی پروین و حشمت مهاجرانی پیشکسوتان فوتبال دریافت کرد، گفت: افتخار می‌کنم در سرزمینی زندگی می‌کنم که کوروش کبیر، فردوسی بزرگ و حافظ در آن زندگی کرده است و ‌افتخار می‌کنم نیم قرن شاگرد شما بودم. در ادامه این جشن تندیس یک عمر فعالیت نوشتاری نیز توسط سعید راد به جمال امید اهدا شد.

در این بخش علی معلم از محمدعلی کشاورز که در جشن حاضر بود، دعوت کرد تا برای اهدای جایزه به روی صحنه بیاید، اما محمدعلی کشاورز با امتناع از حضور در صحنه گفت که اصولا اعتقادی به جایزه و جایزه گرفتن ندارد و گفت که باید در این جشن، جایزه‌ای نیز برای تئاتر در نظر گرفت.

«خون‌بازی» بهترین فیلم، سامان‌مقدم بهترین کارگردان

دو فیلم «خون‌بازی» و «ازدواج به سبک ایرانی» هرکدام با چهار تندیس حافظ و فیلم کافه‌ستاره با دریافت سه تندیس موفق‌ترین فیلم‌های دهمین جشن دنیای‌تصویر بودند. تندیس بهترین کارگردانی به سامان مقدم برای ساخت «کافه‌ستاره» اهدا شد. وقتی سیف‌ا... داد برای اهدای جایزه به سامان مقدم بر روی صحنه رفت، از بهرام بیضایی دعوت کرد تا او جایزه سامان مقدم را اهدا کند و با حضور بیضایی تمام سالن ایستادند و او را تشویق کردند.در بخش بازیگران زن تندیس‌ها به رویا تیموریان برای «کافه‌ستاره» و فاطمه گودرزی برای «ازدواج به سبک ایرانی» رسید و در بخش بازیگران مرد داریوش ارجمند برای «ازدواج به سبک ایرانی» و بیژن امکانیان برای فیلم «تقاطع» برگزیده شدند.

مسعود ده‌نمکی که برای اهدای جایزه بیژن امکانیان به روی صحنه آمد از پیشکسوتان هنر بابت رفتارش در مراسم اختتامیه فیلم فجر عذرخواهی کرد. داریوش ارجمند نیز پس از حضور روی صحنه با دعوت از پسر و عروسش بر روی صحنه، جایزه‌اش را به عنوان کادوی عروسی به آنها اهدا کرد.

بهترین فیلمنامه به پرویز شهبازی برای فیلم «به آهستگی» رسید و «‌خون‌بازی» به عنوان بهترین فیلم این دوره انتخاب شد.

جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده «خون‌بازی» با تجلیل از بازی فاطمه گودرزی و رویا تیموریان که به عنوان بهترین بازیگر زن شناخته شدند، جایزه‌اش را به باران کوثری اهدا کرد و نیمی از موفقیت «خون‌بازی» را مرهون بازی او دانست.

سایر برگزیدگان هم به شرح زیر معرفی شدند: چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای «خون‌بازی»، صدا: محمدرضا دلپاک برای «ازدواج به سبک ایرانی»، طراحی صحنه لباس: مجید میر‌فخرایی برای «ازدواج به سبک ایرانی»، موسیقی متن: محمد سریر برای «ازدواج به سبک ایرانی»، فیلمبرداری: محمود کلاری برای «خون‌بازی»، تدوین‌: محمدرضا مویینی برای «کافه ستاره» و بهترین سینماگر مستند و کوتاه و انیمیشین: فرهاد ورهرام «گذر شهر بر آب».

جایزه ویژه هیات‌داوران برای زنده‌یاد ملاقلی‌پور

جایزه ویژه هیات‌داوران نیز به فیلم «میم مثل مادر» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور تعلق گرفت و این جایزه بعد از یک دقیقه سکوت توسط کیومرث پوراحمد به خانواده زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور اهدا شد.

برای اهدای جایزه این بخش، کیومرث پوراحمد برصحنه حاضر شد و علی معلم هم از هیات‌داوران خواست تا همه اعضای هیات داوران بر صحنه حاضر شوند. پس از آن با پخش کلیپی از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، حاضران متوجه شدند که جایزه ویژه هیات‌داوران به رسول ملاقلی‌پور می‌رسد.

نرگس بهترین مجموعه تلویزیونی

«نرگس» به عنوان بهترین مجموعه شناخته شد و جایزه کارگردانی را نیز محمدرضا هنرمند برای مجموعه «زیر‌تیغ» دریافت کرد. الهام حمیدی و حسن پورشیرازی به ترتیب برای بازی در «زیر‌تیغ» و «نرگس» بهترین بازیگران شدند و رضا شفیعی‌جم هم برای بازی در سریال «باغ مظفر» به عنوان بهترین بازیگر مرد کمدی معرفی شد، جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی نیز به جابر قاسمعلی برای سریال «راه‌‌شب» اهدا شد.

جایزه بهترین ترانه فیلم یا سریال هم که امسال برای اولین‌بار به جوایز اضافه شده بود را مهران مدیری برای مجموعه «باغ‌مظفر» دریافت کرد که وی ضمن اجرای این آهنگ، قطعه دیگری را نیز در بخش پایانی جشن اجرا کرد.

عکس: خبرگزاری ایسنا