دولت عرضه آزاد بنزین را بررسی می‌کند

دنیای اقتصاد- در حالی که رییس‌جمهوری روز دوشنبه در جمع خبرنگارانی که وی را در دوره اول سفرهای استانی همراهی می‌کردند، اعلام کرد با عرضه بنزین مازاد بر سهمیه مخالف است و وزیر نفت نیز گفت بحث تعیین بنزین آزاد و نرخ دوم در سهمیه‌بندی مطرح نیست، اما یک نماینده مجلس از برنامه‌ریزی دولت برای عرضه بنزین به قیمت آزاد در آینده نزدیک خبر داد. اصغر گرانمایه‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دنیای اقتصاد گفت: براساس اطلاعات دریافتی هم‌اکنون دولت مشغول برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات از نقاط مختلف کشور است تا پس از مشخص شدن میزان مصرف، بنزین به صورت آزاد و بدون محدودیت در اختیار مردم قرار گیرد.

در همین حال وزیر نفت اعلام کرد: در‌حال‌حاضر تعیین بنزین آزاد و نرخ دوم در سهمیه‌بندی مطرح نیست و قرار است به زودی سهمیه ۴ماهه به ۶ماهه افزایش پیدا کند.

کاظم وزیری هامانه همسو با گفته‌های رییس‌جمهوری، اظهار امیدواری کرد: مردم با مدیریت سوخت، نیازشان را تامین کنند.

وی همچنین خبر داد که سوخت مورد نیاز گروه‌های خدماتی بررسی شده و به زودی سهمیه مورد نیاز آنها برایشان در نظر گرفته می‌شود.

رییس‌جمهوری روز یکشنبه در تشریح عملکرد سفرهای استانی خود در جمع خبرنگاران تعیین قیمت آزاد برای بنزین را «سمی مهلک» برای اقتصاد کشور و عامل گرانی دانست. وی با بیان اینکه چرا باید در کشور سه برابر سرانه دنیا بنزین مصرف شود، گفت: این فرهنگی که بگوییم پول داریم پس هر چقدر بخواهیم مصرف کنیم بسیار بد است و این موضوع جزو فرهنگ کشور ما نیست که عده‌ای پولدار، بنزین وارد کرده و مصرف‌کنند و عده‌ای با واردات بنزین آن را آزاد بفروشند چرا که باید کشور را با برنامه اداره کرد.

وی تاکید کرد:‌ در برنامه‌های دولت فعلا چیزی به نام بنزین آزاد وجود ندارد. مطمئن هستم مردم با مدیریت از این مساله استقبال کرده و مصرف خود را متعادل می‌کنند.گفته‌های رییس‌جمهوری و وزیر نفت در حالی بیان شد که عضو هیات رییسه مجلس در این خصوص گفت: قرار نیست تمام برنامه آنطور که هست عنوان شود.حمیدرضا حاجی بابایی افزود: رییس‌جمهوری قبلا با قطعیت اعلام می‌کرد که سهمیه‌بندی بنزین را اجرا نخواهد کرد اما دیدیم که در همان حال برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام بود و در نهایت سهمیه‌بندی که به لحاظ سیاسی و اجتماعی اقدام بزرگی به شمار می‌آید، صورت گرفت.

حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی دارای موفقیت‌ها و مشکلاتی است و باید این مشکلات حل شود، گفت: باید تمام جوانب عرضه بنزین به صورت آزاد نیز به دقت سنجیده شود.

به اعتقاد حاجی بابایی باید برای کسانی که به دلایل شغلی و کارهای اقتصادی بنزین بیشتری نیاز دارند، سهمیه آزاد اعلام شود.

وی تصریح کرد: دولت در نهایت به این جمع‌بندی خواهد رسید و بنزین را با قیمت آزاد عرضه خواهد کرد اما اکنون باید سهمیه‌بندی را ساماندهی و بدون عجله و با جدیت و اقتدار آن را دنبال کند و سپس مباحث بعدی را برنامه‌ریزی کند.

وی یادآور شد: سهمیه‌بندی بنزین یک سیاست دائمی نیست و در میان مدت باید به سمت هدفمند کردن یارانه‌های انرژی حرکت کرد.

در همین حال، حسن مرادی عضو کمیسیون انرژی نیز، به بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه و تکلیف دولت در‌خصوص عرضه آزاد بنزین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون بنزین زیادی در اختیار مردم قرار دارد، بهتر آن است که عرضه بنزین به قیمت آزاد در آینده نزدیک انجام شود. نماینده اراک یادآور شد که سهمیه‌بندی تاکسی‌ها، خودروهای مسافربر، دوگانه‌سوزها و بخصوص وانت‌بارها زمینه سوء‌استفاده‌های زیادی را فراهم آورده است. وی گفت: دولت باید وسواس و دقت زیادی را در نحوه اجرای سهمیه‌بندی به خرج دهد.

محمدمهدی پورفاطمی عضو کمیسیون صنایع نیز با اشاره به ضروری بودن عرضه بنزین به قیمت آزاد گفت: با توجه شرایط فعلی گریزی از ارائه بنزین مازاد بر سهمیه به قیمت آزاد نیست.

مصوبات کمیته مشترک درباره سهمیه بنزین

مصوبات کمیته مشترک وزارت کشور و نیروی انتظامی درخصوص سهمیه‌بندی بنزین و ساماندهی آن به استانداری‌ها اعلام شد. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور اعلام کرد: مهدی ‌هاشمی، معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور در نامه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور مصوبات کمیته مشترک وزارت کشور و نیروی انتظامی در ارتباط با سهمیه بنزین و ساماندهی آن را به این شرح اعلام کرد:

۱ - کمیته‌ای به ریاست معاون عمرانی استانداری و با عضویت رییس پلیس راهور‌، مدیر‌عامل سازمان تاکسیرانی و ریاست سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان و بنا‌بر تشخیص سایر سازمان‌‌های ذی‌ربط برای پیگیری طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی درون و برون‌شهری و آژانس‌ها و واگذاری کارت‌های سوخت آنها تشکیل شود.

۲ - کلیه کارت‌های سوخت موجود در اختیار راهور تا پایان هفته جاری توزیع شود.

۳ - کمیته می‌تواند بر اساس حداکثر تعداد مورد‌نیاز مسافربرهای شخصی درون‌شهری هر‌ استان نسبت به جایگزینی به علت احراز نشدن شرایط، عدم مراجعه یا انصراف ثبت‌نام‌های قبلی و براساس ضوابط ابلاغ‌شده به تاکسیرانی‌ها تا سقف تعیین شده اقدام کند.

۴ - وضعیت مسافربرهای شخصی برون شهری بر اساس نیازهای استان و با توجه به ضوابط سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و راهور بررسی و نتیجه جهت تصمیم‌گیری به وزارت کشور اعلام شود.

۵ - اطلاعات آژانس‌ها و موسسات اتومبیل کرایه با مسوولیت راهور جمع آوری و در اختیار استانداری‌، وزارت کشور و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای صدور کارت سوخت قرار گیرد.

۶ - استانداری با همکاری نیروی انتظامی نسبت به کنترل و نظارت جدی بر نرخ کرایه‌ها اقدام و با متخلفین تحت تدابیر استانداری برخورد جدی به عمل آید‌.

۷ - کمیته‌ها موظفند گزارش روزانه عملکرد را به دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ارسال کنند.