دنیای اقتصاد- اقتصاددانان منتقد صبح پنج‌شنبه برای گفت‌وگو با احمدی‌نژاد جلسه هماهنگی تشکیل می‌دهند.

در پی دعوت دفتر نهاد ریاست‌جمهوری از ۵۷اقتصاددان برای گفت‌وگوی رودررو با احمدی‌نژاد، امضاکنندگان نامه انتقادآمیز نسبت به سیاست‌های دولت، صبح پنج‌شنبه پیش از نشست با رییس‌جمهوری کنار یکدیگر می‌نشیند تا درخصوص تعیین نماینده یا نمایندگان و موضوعات محوری بحث تصمیم‌گیری کنند. پیرو اعلام نظر مثبت رییس‌جمهوری برای ملاقات با اقتصاددانان منتقد نهاد ریاست‌جمهوری با ارسال نامه‌های جداگانه از هر یک از ۵۷اقتصاددان دعوت به عمل آورده تا روز پنج‌شنبه ساعت ۱۶ در محل این نهاد حضور به هم رسانند.

احمد میدری، یکی از امضاکنندگان نامه با اشاره به دعوت روز پنج‌شنبه، گفت‌وگو با رییس‌جمهوری را مفید ارزیابی کرد و گفت: مناظره‌های انجام شده بین منتقدان و حامیان دولت در هفته گذشته در بهبود کیفیت این گفت‌وگو بسیار مفید واقع شده است. میدری در خصوص مباحث مورد اشاره در نشست با رییس‌جمهوری گفت: مباحث بودجه، افزایش درآمد نفتی، سیاست‌های انبساطی دولت‌، شیوه‌های فقرزدایی و تامین عدالت‌اجتماعی، اهمیت ویژه‌ای در گفت‌وگو با رییس‌جمهوری دارند. وی در عین حال یادآور شد که اقتصاددانان میهمان رییس‌جمهوری هستند و بالطبع هدایت جلسه در اختیار میزبان است.

وی درباره شرط اقتصاددانان منتقد در خصوص اولویت پاسخ مکتوب دولت پیش از مناظره یا ملاقات با رییس‌جمهوری گفت: احتمالا امضاکنندگان از رییس‌جمهوری درخواست خواهند کرد که دولت به صورت مکتوب به انتقادات پاسخ دهد.

در همین حال محمد حسین ادیب، یکی دیگر از امضاکنندگان نامه نیز به دنیای‌اقتصاد گفت:‌ قرار بر این است که صبح پنج‌شنبه جلسه هماهنگی بین اقتصاددانان امضاکننده نامه برگزار شود و درباره اینکه نمایندگان تعیین شده کدام محورها را مورد توجه قرار دهند، تصمیم‌گیری خواهد شد. ادیب با بیان اینکه به احتمال فراوان نزدیک به ۳۰ نفر از ۵۷ امضاکننده نامه انتقادی در این نشست شرکت خواهند کرد، گفت: این دعوت یک حرکت نمایشی نیست، بلکه اقتصاد اکنون به جایی رسیده که همراهی تمام اقتصاددانان را طلب می‌کند.

فرشاد مومنی نیز از اظهارنظر تا پیش از برگزاری جلسه هماهنگی برای تعیین نمایندگان و محورهای مورد نظر خودداری کرد.

در همین حال پیش‌بینی سعید شیرکوند، یکی دیگر از امضاکنندگان نامه از جلسه این است که ابتدا به چند نفر فرصت صحبت داده شود و درنهایت رییس‌جمهوری به طرح دیدگاه‌های خود بپردازد.

وی با اشاره به اینکه فعلا برنامه آن است که گفت‌وگو بدون حضور رسانه‌ها انجام شود گفت: نبود وسایل ارتباط‌جمعی به صورت رسمی، جو صمیمانه‌تر و صریح را برای گفت‌وگو فراهم خواهد آورد و این به طرح دیدگاه‌های طرفین کمک خواهد کرد.

حرکتی رو به جلو

اما محمد خوش‌چهره نماینده تهران در مجلس نیز دیدار منتقدان اقتصادی با رییس‌جمهوری را «حرکتی رو به جلو» و«آموزه‌ای خوب» دانست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، با ابراز خوشحالی از برگزاری این دیدار، گفت: امیدوارم این دیدار در فضایی مناسب و با طرح سوالات و پاسخ‌های مسوولانه همراه‌باشد.

خوش‌چهره ارزیابی دقیق‌تر از این نشست را به‌ بعد از برگزاری آن موکول کرد و افزود: از اینکه عده‌ای اقتصاددان فارغ از جایگاه سیاسی، حزبی و صنفی‌خود با دغدغه، برخی مسائل اقتصادی را مطرح‌کرده و در مقابل، رییس‌جمهوری نیز قصد دارد رو در رو با آنان در خصوص این مسائل گفت‌وگو کند، اقدامی واجد ارزش است. همچنین ایرج ندیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم رییس‌جمهوری برای برگزاری نشست صریح‌و صمیمی با منتقدان اقتصادی را تحسین‌برانگیز‌ توصیف کرد و گفت: این نشست، خروجی‌های مثبتی برای جامعه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری با استقبال از برگزاری این نشست، می‌خواهد خود را در برابر انتقادهایی که در خصوص چشم‌انداز بیست ساله، برنامه توسعه کشور و قانون بودجه وجود دارد، در محک نقد قرار دهد. ندیمی تصریح کرد: چنین محفلی قابل اعتنا برای همه جامعه است و همه مجریان نیز باید بدانند وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور خود را در مقابل نقد سازنده قرار می‌دهد، آنها نیز باید از نقدهای سازنده استقبال کنند.

محمدرضا تابش دبیر فراکسیون اقلیت مجلس نیز با استقبال از برگزاری نشست رییس‌جمهوری با منتقدان اقتصادی در هفته جاری گفت: این دیدار را به فال نیک می‌گیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آشنایی رییس‌جمهوری با توان نخبگان کشور و تجدید نظر در استفاده بیشتر از آنان در برنامه‌ریزی، برنامه‌سازی و اجرا، سبب می‌شود تا قطار توسعه کشور حرکت سریع‌تری پیدا کند.