ارزیابی اعضای شورای امنیت از توافق ایران و آژانس

دنیای اقتصاد - خبرگزاری فرانسه دیروز به نقل از منبعی در وین خبر داد که گروه نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تدوین برنامه رفع ابهام از پروژه هسته‌ای در ژوئیه (از اوسط تیرماه) به ایران می‌آید. این منبع گفت که سرپرستی این گروه را اولی هانیونن، معاون محمد البرادعی عهده‌دار خواهد بود.

هانیونن که مسوول امور پارلمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است دیروز در راس گروهی وارد کره‌شمالی شد تا مقدمات تعطیلی مرکز تولید پلوتونیوم در یانگ بون را آماده کند. از سوی دیگر خبر توافق تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع ابهام از برنامه هسته‌ای ایران واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. در حالی که روسیه این اقدام جمهوری اسلامی را مثبت ارزیابی کرد ایالات متحده بر این باور است که این موضوع تفاوت چندانی در اصل قضیه ایجاد نمی‌کند.

گامی در مسیر دولت

وزیر امور خارجه روسیه، آمادگی ایران برای حل مسائل باقیمانده در برنامه‌های هسته‌ای این کشور را که پس از دیدار علی لاریجانی و خاویر سولانا اعلام شد، مثبت ارزیابی کرد.

سرگی لاوروف روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: این گامی در مسیر درست است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه هیچ راه دیگری جز مذاکره برای حل و فصل مسائل اتمی ایران نمی‌بیند و بارها بر این موضع خود در گروه ۱+۵ تاکید کرده است.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که طرف ایرانی باتوجه به منافع خود این روند را به درازا نکشاند.

چیزی حاصل نخواهد شد

آمریکا اعلام کرد، انتظار پیشرفت در مشاجره هسته‌ای با ایران را به رغم تعهد تهران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در سریعترین زمان ممکن تیمی را برای تدوین طرح ساز و کار برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به تهران اعزام می‌کند، واشنگتن سابقه‌ ایران در عمل به تعهداتش را زیر سوال برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا در پیش داوری بدبینانه‌ای گفت:‌ فکر نمی‌کنم سابقه‌ ایران قابل توجه باشد یا در من و هر کس دیگری این اعتماد را ایجاد کند که چیزی از این مذاکرات حاصل شود.

تام کیسی مدعی شد که بیاناتی از جانب مقام‌های ایرانی مطرح شده است که نشان می‌دهد، این طرح ساز و کار ممکن است واقعا چیز زیادی را به دست ندهد، اما واشنگتن باید منتظر بماند و ببیند که چه رخ خواهد داد. وی ادعا کرد: مطمئنا تمایل داریم شاهد پایبندی آنها باشیم، اما آنها تاکنون چنین نبوده‌اند.

کیسی همچنین افزوده است که واشنگتن به مذاکرات خود درباره مفاد پیش‌نویس قطعنامه جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، اما به این مرحله نزدیک نشده است که این هفته قطعنامه را ارائه دهد. وی ادامه داد: مشورت‌ها با دیگر اعضای ۱+۵ در سطوح مختلف و در پایتخت‌ها ادامه دارد.این در حالی است که قرار بود یک هیات برجسته از مجلس نمایندگان آمریکا دیروز درباره لایحه گسترده‌ای که تحریم‌های آمریکا را علیه تهران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران تشدید می‌کند، رای‌گیری کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی داوجونز، هنگامی که این لایحه که «قانون مقابله با اشاعه در ایران در سال ۲۰۰۷» نام دارد در کنگره مطرح شد، با حمایت شدید اعضا روبه‌رو شده و در نتیجه کمیته امور خارجی آمریکا انتظار تصویب این لایحه را دارد.

این لایحه جزئی از تلاش‌های کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌های اقتصادی بر ایران به منظور توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم کشور است. یکی از ضابطه‌های این قانون است که دولت باید «قانون تحریم‌های ایران» را به اجرا بگذارد.

طبق قانون تحریم‌های ایران کشورهای خارجی که بیش از ۲۰میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، توسط آمریکا تنبیه و جریمه خواهند شد.

تام لانتوس، رییس کمیته امور خارجی هنگام معرفی این لایحه در ماه مارس گفت: تاکنون شاخه‌های اجرایی با استفاده از برخی انعطاف‌پذیری‌ها از تحریم شرکت‌های نفتی خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خودداری کرده، اما دوران خوش صنعت نفت به پایان رسیده است.

با تصویب این لایحه برخی شرکت‌ها از جمله شرکت رویال داچ‌شل نورسک هیدرو، شرکت ساحلی ملی چین که به فعالیتی میلیارد دلاری در آمریکا مشغول هستند یا نامشان در فهرست کمیته تبادلات امنیتی آمده است و در حال مذاکره در زمینه معاملات بزرگ نفتی و گازی با ایران هستند، ممکن است مشمول این لایحه شوند.وزارت خارجه آمریکا تاکنون از اجرای تحریم‌های ایران سر باز زده و گفته بود که اجرای آن می‌تواند ائتلاف بین‌المللی را که هدفش متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه‌ هسته‌ای‌اش است به خطر اندازد.

نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود به جای آن سعی دارد سران کشورها و روسای شرکت‌ها را متقاعد کند تا در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.«قانون مقابله با اشاعه در ایران» همچنین برخی قوانین تشویقی مالیاتی آمریکا را برای شرکت‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند حذف می‌کند.

متحد شویم

از سوی دیگر خبر می‌رسد رییس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه آمریکا خواستار اتحاد شورای امنیت سازمان ملل در زمینه برنامه هسته‌ای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکلا سارکوزی، دوشنبه در دیدار با کاندولیزا رایس، گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید در موضع قاطع و مستحکم خود و در تلاش برای یافتن راه حلی دیپلماتیک اتحاد خود را حفظ کند.

اعتراف بکت

وزیر امور خارجه انگلیس با اذعان به وجود استاندارد دوگانه در برخورد برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد: اگر روسیه، آمریکا و سایر کشورهای هسته‌ای از میزان انبارهای هسته‌ای خود نکاهند، احتمال کاهش حمایت‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز مارگارت بکت، در کنفرانسی پیرامون منع اشاعه‌ در موسسه صلح کارنگی گفت: اگر دیگران باور داشته باشند که کشورهای صاحب تسلیحات هسته‌ای تعهد خود را به خلع سلاح از دست داده‌اند، تلاش‌های ما در زمینه‌ منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بی‌ثمر خواهد ماند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰هزار کلاهک هسته‌ای در جهان وجود دارد که اکثر آنها تحت اختیار روسیه و آمریکاست افزود: آنچه ما نیاز داریم هم تجسم است - یعنی سناریوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای - و هم فعالیت و اقدام در این زمینه - یعنی گام‌های تدریجی برای کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای و محدود کردن نقش تسلیحات هسته‌ای در سیاست‌های امنیتی.

پارلمان اروپایی بررسی می‌کند

پارلمان اتحادیه اروپا در نشستی قریب‌الوقوع مساله هسته‌ای ایران را با توجه به اظهارات اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران با حضور کارشناسان متنفذ بین‌المللی بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، این اجلاس یک روزه سیزدهم تیر (چهارم ژوئیه) در حالی برگزار می‌شود که آمریکا به همراه هم‌پیمانانش نسبت به اظهارات مدیر کل آژانس درباره ایران در ماه گذشته اعتراضی شدید داشتند.

این اجلاس به دعوت حزب سبز و گروه‌های طالب صلح اروپا برای بررسی انرژی هسته‌ای ایران برگزار می‌شود.

در این اجلاس، تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، کارشناسان و مقامات ایرانی (از جمله علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه) شرکت و سخنرانی می‌کنند.

وقتی البرادعی سخنانش مبنی بر اینکه «باید به ایران اجازه داد بخشی از غنی سازی اورانیوم را حفظ کند» مطرح شد، با مخالفت برخی کشورها در شورای حکام قرار گرفت. همگان بر این تصور بودند که البرادعی در اقدامی یک جانبه این اظهارات را بیان کرده است اما برگزاری نشستی به منظور بررسی مساله هسته‌ای ایران با رویکرد به اظهارات اخیر البرادعی این نگاه را ایجاد می‌کند که مدیرکل آژانس با هماهنگی برخی کشورهای اروپایی چنین سخنان واقع‌بینانه‌ای را بیان کرده است.