استاد حاج‌حسن اسماعیل‌زاده، چلیپا، هنرمند نامی و نقاش قهوه‌خانه‌ای و هنر مردمی و خیالی‌سازی صبح روز گذشته در تهران تشیع و به‌خاک سپرده شد. روز گذشته موزه هنرهای معاصر تهران، با حضور اهالی هنر و فرهنگ و برخی از مسوولان فرهنگی کشور، میزبان آخرین بازمانده از نسل نقاشانی بود که به‌واسطه آثاری که خلق کرده است، به وی نقاش عاشورایی گفته می‌شود. هنرمندی که جهانی را به روایت سنت با مکاشفه و استادی و مهارت دعوت می‌کرد. محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای درگذشت استاد چلیپا خواند.

حبیب‌‌ا... آیت‌‌اللهی هم به جایگاهی که با علامت، علم‌ و تابلو خیمه‌گاه، مزین شده بود، آمد و درباره چلیپا گفت: حاج حسن اسماعیل‌زاده هنرمندی بود که در مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) درس آموخته بود. ‌وی با هنری که ارائه کرد از هر واعظی در تبلیغ شریعت اسلام و شیعه والاتر بود، چون هنر برتر و والاتر از هر سخنی است و او هنرمند به معنی واقعی آنچه که از فرهنگ ایرانی ما آمده است، به‌شمار می‌رفت.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه، در فرهنگ ایرانی، هنر آن چیزی نیست که ره‌آورد غرب در ایران است و جوانان ما بدون تفکر از آن پیروی می‌کنند، بلکه در فرهنگ ما هنر کمال فضیلت، دانش، تقوا، رادمردی و جنگ‌آوری است و همه اینها در آثار چلیپا وجود داشت، اگر او در جبهه جنگ شرکت نکرد، ولی من معتقدم عملا در صحرای کربلا بود و در رکاب حسین‌بن‌علی(ع) شمشیر زد، چون قلمش از شمشیر براتر بود.

به‌گمان او، اسماعیل‌زاده هنرمندی است به‌تمام معنا شیعی.‌ اگر هنر شیعه نماد هنر اسلامی باشد، وی نماد هنر شیعی است.

آیت‌اللهی درباره قلم‌زنی اسماعیل‌زاده با موضوع عاشورا نیز گفت: با تمام کسانی که این آثار را دیده‌اند صحبت می‌کنم، می‌گویند با نگاه به این تصویر گویا صدای امام‌حسین(ع) را می‌شنویم، خود وی نیز می‌گفت، صدای کمک خواستن مولایم را می‌شنوم. وی با تاکید بر اینکه آثار باقی‌مانده از هنرمندان دلالت بر وجود آنها دارد، اظهار کرد: من ایمان دارم که حاج حسین اسماعیل‌زاده کسی است که نامش به نیکی در زبان‌ها جاری می‌شود. در ادامه این مراسم پیکر استاد حسن چلیپا با حضور هنرمندان عرصه‌های سینما، تجسمی، مسولان فرهنگستان هنر، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسانی چون مجید مجیدی، حسین خسروجردی، محسن زارع، مدیر موسسه صبا، حجت‌الاسلام زم، محمدحسین نیرومند، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی گودرزی و .... و نیز خانواده و دوستان این هنرمند نامی ایران، به سوی قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) تشییع و در خاک آرام گرفت.

بر اساس اعلام از سوی فرزندان حسن چلیپا، بنیاد فرهنگی و هنری «حاج حسن اسماعیل‌زاده» تشکیل شده تا ادامه‌دهنده راه و پیام و نام ایشان به‌عنوان هنر مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تداوم بخشیده شود.