نخستین تراشه‌های نوری تا پنج سال دیگر وارد بازار می‌شوند

محققان موسسه فناوری «ماساچوست» در آمریکا موفق به پیشرفت جدیدی در زمینه تولید تراشه‌های نوری شده‌اند که با کمک آن تا ۵سال دیگر تولید این تراشه‌ها ممکن می‌شود. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌مگزین»، با توجه به کاهش روزافزون ابعاد تراشه‌های الکترونیکی که سبب شده مدارهای بسیار ظریف موجود در آنها به حدود نهایی خود از لحاظ ظرافت نزدیک شوند، ظهور تراشه‌هایی که در مدارهای آنها نور به جای الکترون‌ها جاری می‌شوند، می‌تواند سبب تحولی مهم در سرعت و توانایی محاسباتی تراشه‌ها شود.

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) هم‌اکنون به روش جدیدی برای ایجاد مدارهای نوری درون تراشه‌های سیلیکونی دست یافته‌اند که با استفاده از آن تولید تراشه‌های نوری برای استفاده در تجهیزات رایانه‌ای و مخابراتی ممکن می‌شود.

به گفته «اریک ایپن» پروفسور مهندسی برق و فیزیک موسسه «ام‌آی‌تی» و سرپرست این مطالعه، بسته به رشد صنعت رایانه و مخابرات در جهان، تراشه‌های نوری احتمالا تا حدود پنج سال دیگر وارد بازار می‌شوند.

در فناوری جدید ایجاد شده توسط محققان این موسسه، امکان استفاده از مدارهای نوری درون تراشه‌های سیلیکونی رایانه‌ای و نیز استفاده از کابل‌های نوری برای برقراری ارتباط میان تراشه‌ها با یکدیگر، فراهم می‌شود.

در این تحقیقات دانشمندان «ام‌آی‌تی» با استفاده از فناوری موسوم به «مایکروفوتونیکس»(Microphotonics)به روش جدیدی برای کنترل حرکت فوتون‌های نور درون مدارهای ظریف دست یافته‌اند. به گفته این محققان، با استفاده از دو ماده مختلف نظیر سیلیکون و اکسید سیلیکون که نور را به دو شکل مختلف منقبض می‌کنند، می‌توان فوتون‌های نور را درون محفظه‌ای بسیار کوچک با دیواره‌های آینه مانند گرفتار کرد و از ویژگی‌های فوتون‌های نور برای جابه‌جایی اطلاعات درون تراشه و یا از یک تراشه به تراشه دیگر استفاده کرد.

با استفاده از این فناوری می‌توان تراشه‌هایی تولید کرد که در مدارهای ظریف آنها نور به جای الکترون‌ها جابه‌جا می‌شوند که با توجه به سرعت بالای حرکت نور در مقایسه با سرعت حرکت الکتریسیته در کابل‌ها، پردازنده‌های نوری در مقایسه با پردازنده‌های الکترونیکی بسیار سریعتر خواهند بود. به گفته محققان «ام‌آی‌تی»، تولید انبوه تراشه‌های نوری تا پنج سال آینده، عملی به نظر می‌رسد.