جایزه‌ای که معجزه نمی‌کند

گروه کامپیوتر- تاکنون ۱۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان جوایز صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به صادرکنندگان بخش خدمات فنی و مهندسی و IT در سال ۸۳ و ۸۴ پرداخت شده است. به گزارش خبرنگار ما در بخش IT به شش شرکت صادرکننده سال ۸۴ حدود ۵۰۰میلیون تومان و در بخش خدمات فنی و مهندسی، جوایز صادراتی معوق سال ۸۳ به سه شرکت به ارزش ۳/۲میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گفته مدیرکل توسعه صادرات کالا و خدمات در مجموع ۷/۱۲میلیارد تومان به ۲۹شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در سال ۸۴ جوایز صادراتی اختصاص یافته است.

تاثیر جایزه به صادرات

پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۴ و همچنین جوایز باقیمانده از سال ۸۳ در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان حوزه آی‌تی با اشاره به میزان جوایز در نظر گرفته شده معتقدند جوایز صادراتی در حوزه فناوری اطلاعات تاثیر بسزایی در صادرات ندارد.

این در حالی است که صادرات محصولات و خدمات آی‌تی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی است.

سهیل مظلوم‌ نایب‌رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هرگونه کمکی از سوی دولت به شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی موثر و حمایت‌کننده است و در خصوص جوایز صادراتی نیز چنین است. به گفته وی وجود کمک هرچند به میزان کم در این حوزه‌ جای تشکر دارد اما مشکلات صادرات آی‌تی بسیار بیشتر و بنیادی‌تر از این است که با جوایز صادراتی در نظر گرفته شده راه صادرات هموار شود. وی افزود: درخصوص تاثیر جوایز صادراتی در صادرات شرکت‌های آی‌تی می‌توان گفت که تاثیر چندانی ندارد و این جوایز برای شرکت‌ها انگیزه‌ای جهت صادرات به وجود نمی‌آورد.

کارشناسان معتقدند مشکلات موجود بر سر راه صادرات بسیار است و جوایز صادراتی در نظر گرفته شده موجب جذب سرمایه‌گذاری در بخش صادرات IT نمی‌شود.

مظلوم با اشاره به تشکیل کنسرسیومی برای صادرات نرم‌افزار به افغانستان در سازمان نظام صنفی گفت: ۳۲ شرکت عضو این کنسرسیوم هستند که قرار است ۳۰۰هزار دلار صادرات نرم‌افزار به افغانستان را داشته باشند.

به گفته صادقی رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی استان فارس نیز نبود برنامه مشخص در کشور برای صادرات و انجام اقدامات بدون هدف از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله مشکلات و موانع توسعه صادرات آی‌تی در کشور هستند. وی معتقد است دستگاه‌های متولی بدون هدف اقداماتی انجام می‌دهند. زیرا تنها به فکر تغییر آمار خود هستند، در حالی که شرکت‌های خصوصی در‌حال‌حاضر وجود دارند که مستقیما برای پروژه‌های سفارش مشتری کار می‌کنند اما حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

صادقی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در عصر حاضر ضرورت داشتن یک صنعت نرم‌افزار قوی که در سطح جهانی فعالیت کند و بتواند با شرکت‌های بزرگ دنیا به رقابت بپردازد احساس می‌شود.

داشتن چنین صنعتی نیازمند تمهیداتی از جمله برنامه‌ریزی دولتی، وضع قوانین و استانداردهای مناسب، ایجاد نیاز و استفاده از لبه فناوری به همراه بهره‌گیری از نیروهای کارآمد از طریق تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت است.