دکتر پدرام سلطانی: جزیره ۷میلیون نفری هنگ‌کنگ را شاید بتوان به عنوان تجاری‌ترین نقطه دنیا به حساب آورد. حجم تجارت کالا در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۰۶ معادل ۵/۳ برابر تولید ناخالص داخلی این جزیره و در حدود ۴۱۵میلیارد دلار بوده است (این رقم بیش از ۴ برابر حجم تجارت ایران در دوره مشابه است.) هنگ‌کنگ یازده سال متوالی است که به عنوان آزادترین اقتصاد جهان شناخته می‌شود و در دهه گذشته همواره جزو ۱۰ مقصد برتر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده است. موارد فوق به اضافه افتخارات و امتیازات بسیار دیگری که این جزیره دارد، اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ را از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ قدیمی‌ترین تشکل اقتصادی این جزیره است که در سال ۱۸۶۱ تاسیس شده و در‌حال‌حاضر دارای قریب به ۴۰۰۰ عضو است.

اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ خود را «صدای تجارت هنگ‌کنگ» می‌داند و به همین جهت بیش از ۸۰ نماینده در مراجع مختلف دولتی و قانونی این جزیره حضور دارند.

این اتاق دارای ۲۵ کمیته تخصصی و مشورتی است و ضمن بهره‌گیری از اعضای خود در این کمیته‌ها، از نظریات کارشناسان خبره و آکادمیک در حوزه‌های مختلف اقتصاد، مدیریت، بانکداری و... به صورت مستمر بهره می‌گیرد.

کمیته‌های اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ عبارتند از کمیته‌های: آمریکا، آسیا و آفریقا، چین، اجرایی خدمات، خدماتی مالی، گردشگری، فناوری اطلاع‌رسانی، سیاست‌های اقتصادی، محیط زیست، اروپا، صنعت و فناوری، حقوقی، نیروی انسانی، ساختمان و زیرساخت‌ها، توزیع و خرده فروشی، حمل و نقل، بنگاه‌های کوچک و متوسط و مالیات.

با توجه به اهمیت بخش خدمات در اقتصاد هنگ‌کنگ و سهم قابل توجه این بخش در تولید ناخالص ملی این جزیره از یک سو و نیاز به تدوام پویایی و رشد این بخش از سوی دیگر، اتاق بازرگانی کمیته اجرایی خدمات را به اتاق فکر (Think Tank) خدمات مبدل کرده و نخبگان اقتصاد و مدیریت و کارآفرینی در این کمیته راهبردی به ایده پردازی و برنامه‌ریزی در این زمینه‌ها می‌پردازند (در اتاق بازرگانی ایران همواره خلاء اتاق‌های فکر وجود داشته است و به جای بهره‌گیری از افکار برجستگان مدیریت و اقتصاد، صرفا نظرات عده‌ای معدود مبنای ایده‌پردازی و اظهارنظر‌های اتاق ایران بوده است.)

یکی دیگر از کمیته‌های جالب توجه اتاق هنگ‌کنگ شورای مشورتی پیشکسوتان است. این شورا متشکل از روسای سابق اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ و مدیران ارشد سابق دولتی است که جهت بهره‌گیری از تجارب ایشان و استفاده از نظرات مشورتی آنها ایجاد شده است. (در اتاق ایران به جهت اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون صرفا یک نفر رییس اتاق بوده است چنین کمیته‌ای فعلا قابل تشکیل نخواهد بود.)

اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ برای خود نقش «تسهیل کننده تجارت» نیز قائل است و در این راستا علاوه بر ارائه اطلاعات لازم به اعضا، اقدام به برگزاری جلسات ملاقات رودررو (Business Matching) مابین اعضای خود می‌کند که این روند باعث گسترش روابط اعضا با یکدیگر و خلق فرصت‌های جدید می‌گردد.

منبع: سایت رسمی‌اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ www.chamber.org.hk