رد صلاحیت‌ها با هدف حذف رقبای شاخص صورت گرفت

گروه بازرگانی - دبیرکل اتاق تهران با اشاره به این که رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی نامه رد صلاحیت کاندیداها را امضا نکرده بود، گفت: بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای اتاق بازرگانی توسط شورای‌عالی نظارت انجام می‌شود. انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی که بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای اتاق‌های بازرگانی را آغاز کرده بود، روز ۱۱ بهمن به ۲۷ نفر از کاندیداهای استان تهران که تقریبا اکثر آنها از افراد شاخص و سرشناس بودند اعلام کرد که حضور آنها در انتخابات به عنوان کاندیدا تایید نشده است. این نامه تنها به امضای ۴ نفر از اعضای انجمن رسیده بود. محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران یکی از کاندیداهای انتخابات اتاق که جزو این افراد است در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» اظهار داشت: روز ۱۱بهمن برای ۲۷ نفر از افرادی که داوطلب شرکت در انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران بودند نمابری ارسال شد مبنی بر اینکه شرایط لازم برای داوطلبی نمایندگی در هیات نمایندگان اتاق تهران را ندارید.

وی افزود: این نمابرها تنها به امضای ۴ نفر اعضای انجمن منصوب رییس اتاق ایران (آقایان کریمی نوری، احمد قاسمی، مظفر علیخانی و کرباسی) رسیده بود.

راسخ خاطرنشان کرد: نکات قابل توجه این است که این نمابرها به امضای رییس انجمن نرسیده بود و به افراد دلایل این تصمیم اعلام نشده در حالی که دلایل رد صلاحیت باید به افراد اعلام شود. اگر مدارک نقصی داشت باید قبلا اعلام می‌شد. وی تصریح کرد: در قانون آمده زمانی که فردی ثبت‌نام می‌کند همان لحظه باید مدارکش کنترل شود و پس از اطمینان از تکمیل مدارک افراد را ثبت‌نام کنند بر فرض که مدارک ناقص بوده از زمان اتمام ثبت‌نام یعنی اول تا یازدهم بهمن فرصت داشتند نقص مدارک را به افراد اعلام کنند در صورتی که چنین کاری نیز صورت نگرفت.

راسخ تصریح کرد: متاسفانه افرادی که صلاحیت آنها تایید نشده افراد شاخص هستند.

به گفته وی اعتراضات گسترده‌ای به این تصمیم شد و رییس انجمن نظارت نیز رد صلاحیت‌ها را غیرقانونی اعلام کرد و گفت این کار مورد تایید ایشان نیست.

وی افزود: چنین چیزی در طول عمر اتاق بازرگانی سابقه نداشته و این متاسفانه یک کار غیرقانونی و غلطی بوده که انجام شده است.

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه در قانون آمده که ۴ نفر از افراد خوشنام و فعال اتاق باید عضو انجمن نظارت بر انتخابات باشند، گفت: ۲ نفر از این ۴ نفر کارمند اتاق محسوب می‌شوند و ۲ نفر دیگر نیز اعضای اتاق نیستند و این موضوع خود یک ایراد اساسی به شاکله این انجمن است.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که براساس قانون ۴ نفری که عضو انجمن می‌شوند حضور آنها در انجمن باید از سوی هیات نمایندگان اتاق ایران تایید می‌شد درحالی که رییس اتاق ایران شخصا این افراد را معرفی کرد. تبعا اگر فردی که ذی نفع در این انتخابات است خود تعیین کننده باشد وضع همین می‌شود.

راسخ در مورد دلیل کار این ۴ نفر نماینده اتاق ایران در انجمن گفت: احساس من این است که این مساله یک کار برنامه ریزی شده بود برای اینکه تعدادی از رقبای اصلی و مهم کنار روند. دبیرکل اتاق تهران افزود: معتقدیم این انجمن را قبول نداریم و به عملکرد اعتراض داریم و اعتراضات خود را به شورای‌عالی نظارت ارسال می‌کنیم.

راسخ با تاکید بر استقلال اتاق تهران از اتاق ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی مستقل از اتاق ایران هستند و اتاق ایران خود زاییده اتاق شهرستان‌ها است، متاسفانه اشتباه و سوء‌برداشتی بوده که تصور می‌کنند اتاق ایران مجمعی است که شهرستان‌ها به عنوان شعبه آن هستند در صورتی که چنین چیزی نیست و در قانون نیز آمده که اتاق شهرستان‌ها مستقل هستند. وی گفت: هنوز اعتراض خود را به شورای‌عالی نظارت نفرستاده‌ایم و منتظر رای شورا هستیم. همچنین قائم‌مقام اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به غیرقانونی دانستن ردصلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات اتاق تهران از سوی وزیر بازرگانی (رییس شورای‌عالی نظارت) و آقای بازرگانی (رییس انجمن نظارت بر انتخابات) منتظر اقدامات آنها هستیم. علی‌اکبر جاویدان افزود: این نامه از دو جهت غیرقانونی است. اول اینکه این کار مبتنی بر نص صریح قانون اتاق‌های بازرگانی نبوده چرا که عدم وجود شرایط باید ابلاغ شود و دوم اینکه این نمابر به امضای رییس انجمن نظارت نرسیده بود.

جاویدان که حضور وی در انتخابات اتاق تهران تایید نشده است، گفت: هیچ دلیل منطقی و عقلی برای این عدم صلاحیت به ما اظهار نشده است.

قائم‌مقام اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ثبت‌نام ما در راستای موازین قانونی و آیین نامه اجرایی بوده و هدف این است که بتوانیم قدم مثبتی برای فعالان اقتصادی در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و چشم انداز بیست ساله برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که تصمیم این ۴ نفر اعضای منتخب رییس اتاق ایران در انجمن نظارت ناشی از چیست؟ گفت: قبلا اعلام کرده بودند که استقلال اتاق تهران را قبول ندارند وقتی چنین دیدگاهی وجود داشته باشد، شخصیت اقتصادی و آگاهی همچون دکتر نهاوندیان و همفکران ایشان نمی‌توانند مورد قبول باشند.

به گفته وی افرادی که صلاحیت اشخاصی همچون دکتر نهاوندیان را تایید نکردند با تفکر ایشان در عرصه فعالیت اقتصادی موافقت نداشتند. وی اظهار داشت: منتظر اقدامات رییس شورای‌عالی نظارت و رییس انجمن نظارت بر انتخابات هستیم.

بررسی مجدد پرونده ها

از سوی دیگر عصر روز شنبه جلسه‌ای با حضور دکتر شجاع‌الدین بازرگانی، رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، دکتر نهاوندیان رییس اتاق تهران، علی نقی خاموشی، رییس اتاق ایران و میرمحمد صادقی نایب رییس اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران تشکیل شد که هدف آن بررسی مجدد پرونده رد صلاحیت نامزدهای اتاق تهران بود.

پس از پایان این نشست، جلسه هماهنگی انجمن نظارت بر انتخابات با حضور اعضای این انجمن و به ریاست دکتر بازرگانی برگزار شد. در همین زمینه بازرگانی، ریس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری نشست انجمن نظارت برای بررسی اعتراض ۲۷ نفر از کاندیداهایی که شرایط آنها برای حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی تایید نشده بود، افزود: جلسه با اعضای انجمن، کوتاه بود و پس از طرح مساله تصمیم بر این شد که پرونده‌ ۲۷ نفراز افرادی که شرایط آنها تایید نشده، مجددا بررسی و نهایی شود. معاون وزیر بازرگانی همچنین درباره نتایج برگزاری نشست مشترک خود با روسای اتاق بازرگانی ایران و تهران نیر گفت: در این جلسه مقرر شد در چهارچوب قانون و آیین‌نامه، مجددا شرایط کاندیداهای انتخابات ششمین دوره‌ هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، مورد بررسی قرار گیرد، لذا بر همین اساس،‌ تصمیم بر این شد پرونده‌هایی که بررسی و تایید شده و نیز پرونده‌هایی که ناقص عنوان شده، مجددا بررسی شوند. معاون وزیر بازرگانی گفت: فهرست نهایی و اسامی کاندیداهایی که شرایط آنها تایید شده به زودی اعلام می‌شود.