اوپک گاز دستور کار مشترک ایران و روسیه

دنیای اقتصاد - رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیدار دبیر شورای امنیت ملی روسیه با ایشان با اشاره به وجود نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران فرمودند: این دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند. در واکنش به این پیشنهاد، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود که در کاخ کرملین برگزار شد، با اشاره به اهمیت تشکیل اوپک گازی گفت: فکر تشکیل اوپک گازی با حضور ایران و احتمالا دیگر کشورهای تولیدکننده گاز طبیعی جهان ایده جالبی است و روسیه آن را بررسی خواهد کرد. روسیه که۳۰درصد ذخایر اثبات شده جهان را در اختیار دارد، اکنون بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا به حساب می‌آید. استقبال از طرح تشکیل اوپک گازی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل اتحادیه گازی بین ایران و روسیه، این پیشنهاد را مهم، تاثیرگذار و مبارک در آینده ایران و تولیدکنندگان گاز دانست.

محمدرضا باهنر با بیان این‌که تشکیل کنسرسیوم توسط کشورهای دارنده گاز می‌تواند منافع زیادی را در برداشته باشد، به چند نکته در این خصوص اشاره کرد و به ایسنا گفت: باید توجه داشته باشیم که گاز به راحتی و شناوری نفت نیست و حمل آن هزینه‌ای بالاتر از نفت دارد زیرا نفت می‌تواند به سادگی مشتری‌های خود را در تمام دنیا پیگیری کند، اما گاز یا باید با لوله منتقل شود و یا با کشتی‌های بزرگ LNG و مایع‌سازی گاز که هزینه‌های بالایی دارد.

نایب رییس مجلس با تاکید بر این‌که مصرف‌کنندگان گاز نیز همانند مصرف‌کنندگان نفت در تصمیمات تولیدکنندگان موثر هستند، موارد مطرح شده را از جمله چالش‌های پیش رو دانست.

نماینده مردم کرمان با تاکید بر فعال شدن وزارت نفت، امور خارجه و مراکز سیاسی و اقتصادی در راستای تشکیل اتحادیه گازی، تصریح کرد: با توجه به آثار مثبت این سازمان، قاعدتا تولیدکنندگان و صاحبان گاز در منطقه باید از آن استقبال کنند.

وی دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت را نیز رقیب یکدیگر معرفی کرد و گفت: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند بر قیمت نفت و گاز تاثیرگذار باشند. بنابراین اگر کشورهای دارنده گاز بتوانند کار هماهنگ انجام دهند و قیمت نفت را کنترل کنند، می‌توانند به حال اتحادیه موثر باشند. یعنی اتحادیه نفتی با گازی می‌توانند با هم در تعامل باشند.

تشکیل اتحادیه گازی مشروط بر داشتن شرکای باهوش

عضو کمیسیون انرژی درباره پیشنهاد مقام معظم رهبری گفت: تشکیل اتحادیه گاز پیشنهاد کاملا کارشناسی شده، دقیق و تعیین کننده است.

حسین نجابت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین محورهای مدیریت یا کنترل مسائل جهانی، مساله انرژی است، گفت: با توجه به این‌که نفت به عنوان ماده اولیه و اکثریت انرژی موجود دنیا رو به اتمام بوده و سازمان مربوط به خود را دارد، تشکیل اتحادیه گازضروری است.

وی افزود: در واقع در طول سال‌های متمادی اکثر یا بعضی از اعضای ضعیف سازمان صادرکنندگان نفت اجازه ندادند که تاثیر زیادی در بازار جهانی داشته باشند، اتحادیه به جای این‌که از تولیدکنندگان یا صادرکنندگان اصلی خود که مواد خام خود را صادر می‌کنند حمایت کند، به اهرمی برای کنترل بازار تبدیل شده‌ است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تشکیلات صادرکننده گاز نداریم، اظهار داشت: در این راستا پیشنهاد تشکیل اتحادیه گاز می‌تواند ایران را همراه با روسیه یا برای مثال قطر جزء سنگ بنای چنین تشکیلاتی قرار دهد.

نجابت ادامه داد: تشکیل چنین سازمانی متشکل از صادرکنندگان گاز و فرآورده‌های پتروشیمی، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای به ایران به عنوان کشور موسس و روسیه یا مثلا قطر یا هر کشور دیگری که وارد این حوزه شود، بدهد و بنابراین اگر چنین سازمانی تشکیل شود به جای این‌که اهرمی در دست قدرت‌ها یا ابرقدرت‌ها باشد در حقیقت حامی خود صاحبان این ثروت باید قرار گیرد.

نماینده تهران درباره فراهم بودن زمینه‌های تشکیل اتحادیه گاز گفت: تشکیل چنین سازمانی نیاز به رایزنی بسیار گسترده و تفاهم بین کشورهای اصلی صادرکننده گاز و مواد پتروشیمی دارد و باید یک تیم کاملا مجرب با مبانی دقیق سیاسی وارد بحث شوند و این سازمان را تشکیل دهند و در واقع همه سازمان‌هایی که در دنیا تشکیل شده عده‌ای برای آن تلاش کردند و با امتیاز دادن‌ها و امتیاز گرفتن‌ها این تشکیلات را راه‌اندازی ‌کرده‌اند. وی ادامه داد: زمینه تشکیل چنین سازمانی در دنیا در حال حاضر مناسب است، به دلیل این‌که الان فضای قرن ۱۹ و ۲۰ گذشته، و کشورها مالک سرمایه‌های خودشان هستند و اگر ما بتوانیم شرکای باهوش و منصفی پیدا کنیم، هزینه سیاسی زیادی نخواهد برد، اما در عین‌حال احتیاج به رایزنی دقیق و کارشناسانه دارد.