در حراج چهارو‌نیم ساعته پنج‌شنبه شب کریستی، مجموعه کامل آثار هنرمندان ایرانی که از سوی مجموعه‌داران داخل کشور در مزایده شرکت داده شده بودند، با رقمی معادل یک‌میلیون‌ و ‌٢٠٠‌هزار دلار از مجموع کل فروش آثار، که رقمی معادل ‌١/١٣‌میلیون دلار داشت، فروخته شدند. اکنون به تعبیر کارشناسان، آثار هنرمندان ایرانی، به رقم روانی فروش آثار هنری در دنیا رسیده است. به گزارش ایسنا، با پایان نمایشگاه هنری در امارات متحده عربی، حراجی کریستی برای فروش آثار هنرمندان ایران، آسیا و هند در هتل «الجمیره» دوبی برپا شد و تابلوی «اسماء‌ الهی» (اسماء ‌الحسنی) سیدمحمد احصایی، «هیچ» برنزی پرویز تناولی و تابلوی «ا...اکبر» فرهاد مشیری، با فروش ‌١٠٢‌هزار دلاری‌شان، به رقم روانی یک‌صد هزار دلاری فروش آثار دست یافته و رکورد تاریخ فروش آثار هنری ایرانی را در دنیا شکستند. این درحالی است تاکنون و در تاریخ هنرهای تجسمی ایران، به استثنای اثری از استاد محمود فرشچیان که در آمریکا فروخته شده، هیچ اثری از هنرمندان ایرانی بیش از ‌٥٠‌میلیون تومان فروخته نشده است.
آثار چکش خورده در حراجی کریستی، براساس روال این موسسه، با احتساب ‌٢٠‌درصد افزایش و مالیات فروخته شدند.
در حراج سال گذشته کریستی، ‌١٥ تابلو از هنرمندان عرب، بالاترین قیمت‌ها را به‌دست آورده بودند، اما در دومین دوره این حراجی، - اول فوریه ‌٢٠٠٦ - تنها دو اثر هنرمندان عرب، بالاتر از آثار فروخته‌شده ایرانی‌ها بودند. در این مزایده، سقف قیمت آثار هندی‌ و عرب‌ها کاهش یافته و در این میان آثار هنرمندان ایرانی تا دو برابر افزایش داشت. خریداران آثار ایرانی و هندی این فروش، عموما به‌صورت تلفنی از نیویورک، لندن، میلان، پاریس، ژنو و … بودند، اما ‌٩٥‌درصد فروش آثار عرب‌ها حضوری انجام شد.
فروش چهار برابری تابلوی ا...‌اکبر فرهاد مشیری که خط نگاره‌ای سفید بر زمینه سیاه بود، موقعیت استثنایی این فروش به‌شمار می‌رفت. این اثر در برآورد اولیه، ‌١٨ تا ‌٢٤‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌ بود، اما با فروش چهار برابری، به رقمی معادل ‌١٠٢‌هزار دلار رسید. اثر دیگری از احصایی که ‌٢٠ تا ‌٢٥‌هزار دلار برآورد شده بود، ‌٦٥‌هزار دلار چکش خورد ‌۸۷‌هزار دلار فروخته شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها، «هیچ» فایبر گلاس تناولی هم که در برآورد اولیه، ‌٢٠ تا ‌٢٥‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، ‌٦٥‌هزار دلار چکش خورد و ‌٧٨‌هزار دلار فروخته شد. اثری از مسعود عربشاهی، ‌٣٨‌هزار دلار فروخته شد، اثر دیگری نیز از این هنرمند ‌٦٠‌هزار دلار چکش خورد و ‌٧٢‌هزار دلار فروش رفت. تابلوی عکسی از بهمن جلالی نیز هشت‌هزار و ‌٥٠٠دلار چکش خورد و ‌١٠‌هزار دلار فروخته شد. کاری از حسین خسروجردی هم ‌١٠‌هزار دلار چکش خورد و ‌١٢‌هزار دلار به‌فروش رسید. اما در حراجی دیگری که تا نیمه‌های ‌شب به‌طول انجامید، سه‌ کار از حسین زنده‌رودی نیز عرضه شد. گران‌ترین اثر این هنرمند ‌٦٠‌هزار دلار چکش خورد و ‌٧٢‌هزار دلار فروخته شد. اثری از غلامحسین نامی هم ‌١٢‌هزار دلار چکش خورد و ‌١٣‌هزارو ‌٥٠٠دلار و تابلوی آبستره منصوره حسینی، ‌١٨هزاردلار چکش خورد ‌و٢١هزارو ‌٥٠٠و تابلوی فریده لاشایی ‌٨هزار و‌ ٥٠٠‌هزار دلار چکش خورد و‌١٠‌هزارو ‌٥٠٠دلار فروخته شد. عکس «برف سفید» عباس کیارستمی، ‌٣٢‌هزار دلار چکش خورد و‌٣٨‌هزار و ‌٥٠٠ دلار فروخته شد.

تابلوی عکس هم از شادی قدیریان ‌٩هزار و ‌٥٠٠دلار چکش خورد و‌١١‌هزارو ‌٥٠٠دلار فروخته شد. مجموعه ‌٩تایی وی نیز ‌٢٦‌هزار دلار چکش خورد و ‌٣١هزارو ‌٥٠٠دلار فروخته شد. کاری از فرح اصولی هشت‌هزار دلار چکش خورد و ‌٩هزارو‌٦٠٠ دلار فروخته شد. تابلوی محسن وزیری مقدم ‌٩هزار دلار چکش خورد و ‌١١‌هزار دلار فروخته شد. کاری از یعقوب امدادیان ‌١٠‌هزار دلار چکش خورد و ‌١٢‌هزار دلار به‌فروش رسید. گلناز فتحی ‌١٠‌هزار دلار چکش خورد و ‌١٢‌هزار دلار فروخته شد. کاری از رکنی حائری که از مجموعه خارج از کشور رسیده بود نیز ‌١٣هزار دلار چکش خورد و‌١٥هزارو ‌٥٠٠دلار فروخته شد. کاری از ناصر اویسی که از مجموعه‌داری در خارج کشور، به حراج رسیده بود هم ‌٤٥هزار دلار چکش خورد و ‌٥٤‌هزار دلار حراج شد. بالاترین قیمت پرداخته شده برای آثار هنری در حراج اول فوریه کریستی متعلق به هنرمند مسلمان هندی «مقبول فیدا حسین» بود که با رقمی معادل ‌٣٨٠‌هزار دلار فروخته شد. همین‌طور اثری از سیدحیدر رضا ‌٢٦٠ هزار دلار اثر یک هنرمند دیگر هندی، رام کومار، ‌١٩٠‌هزار دلار حراج شد. در بخش فروش آثار هنرمندان غربی گران‌ترین‌های حراج به اثری از «سام فرانسیس»، هنرمند نقاش سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکایی، با رقمی معادل ‌٣٦٠‌هزار دلار اختصاص یافت و یک تابلوی دیگر این هنرمند نیز ‌٢٨٠‌هزار دلار فروخته شد. اما، «علامت دلار» اندی وارهول ‌١٨٠‌هزار دلار و «میز طلایی» ایو کلاین، هنرمند فرانسوی، ‌٤٥‌هزار دلار، تصویری از کریستو، هنرمند آمریکایی، ‌٥٠‌هزار دلار فروخته شدند. در میان عرب‌ها بالاترین قیمت متعلق به هنرمند اماراتی عبدالقدیر الرایس بود که با قیمتی معادل ‌٢٢٠‌هزار دلار فروخته شد. دو تابلوی نقاشی‌خط «احمد مصطفی» نیز ‌١٠٠ و ‌١٥٠هزار دلار حراج شدند. در میان هنرمندان هندی نیز سال گذشته دو تابلوی ‌٤٠٠ و ‌٨٠٠‌هزار دلاری متعلق به سوزا و روتا فروخته شده بود، اما در دور جاری سقف قیمت آثار هندی‌ و عرب‌ها کاهش یافته و در این میان آثار هنرمندان ایرانی تا دو برابر افزایش یافت.