زمان پخش «سنتوری» نامشخص است

در حالی روز پنج‌شنبه برنامه جشنواره فیلم فجر پخش شد که اثری از فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی نبود.

روز گذشته قرار بود اطلاعیه دفتر جشنواره درباره فیلم «سنتوری» منتشر شود که تا لحظه تنظیم این خبر چنین اتفاقی نیفتاد.

بنا به گفته یک منبع آگاه ، مسوولان برگزاری جشنواره خواهان ۷ مورد اصلاح در فیلم هستند که انجام آنها از سوی کارگردان فیلم با واکنش مثبت روبه‌رو نشده است.

این در حالی است که «سنتوری» پیش از این نیز شاهد اصلاحیه‌های بسیاری بوده است. به گفته وی مهرجویی به مسوولان پیغام داده است که حتی اگر بخواهد نیز در این فرصت کوتاه امکان این اصلاحات نیست.

اما به گفته فرامرز فرازمند، یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم ، به‌دلیل موزیکال بودن «سنتوری» و همزمانی جشنواره با ایام محرم تصمیم گرفته شده است فیلم دیرتر در جشنواره به نمایش گذاشته شود.

در همین رابطه روابط‌عمومی جشنواره از قول دبیر جشنواره اعلام کرده است: تا آخرین زمان پیش‌بینی شده برای تنظیم جدول نمایش فیلم‌های جشنواره، نتوانستیم از تهیه‌کننده فیلم «سنتوری» خبری نهایی در مورد آماده‌سازی فیلم دریافت کنیم.

تکلیف «سنتوری» در حال حاضر نامشخص است و شاید در صورت شکل گرفتن توافقات ، زمان پخش این فیلم اعلام شود. نگاه سوم- بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با برپایی مراسمی با حال و هوای عاشورا در تالار وحدت رسما آغاز به کار کرد.

در این مراسم که با حضور محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی عراقی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه، معاون سینمایی و با حضور هنرمندان این عرصه برگزار شد، برنامه‌های مختلف با حال و هوای عاشورای حسینی و صحرای کربلا به تصویر کشیده شد. مصطفی موسوی، مجری این برنامه با شعری در وصف امام‌حسین برنامه را آغاز کرد و سپس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که امسال را سال پیامبر نامیدند، حاضران جلسه را به دیدن فیلم کوتاه گفت‌وگو با خضرا که سفری به حجاز، مسجدالحرام و مسجدالنبی از نگاه دوربین رضا میرکریمی بود، دعوت کرد. بخش دیگری از مراسم افتتاحیه به پخش کلیپی از عزاداری و صحبت‌های تعدادی از سینماگران از جمله محمدحسین صفارهرندی، محمدرضا جعفری‌جلوه، مهتاب کرامتی، حسین محجوب، ابراهیم حاتمی‌کیا، علی معلم، حبیب‌ا... کاسه‌ساز و... درباره حال و هوای محرم اختصاص داشت.

در این مراسم که تهیه آن برعهده منوچهر محمدی بود، برنامه‌هایی به صورت زنده تهیه شده بود.

«مجلس شمرکشی»، «مجلس شهادت‌خوانی»، «آیین سینه‌زنی و زنجیر» و «عزاداری جنوبی» از نمایش‌هایی بودند که به کارگردانی محمد رحمانیان، فرزانه کابلی و مهدی سالکی اجرا شدند. این نمایش‌ها به دلیل تاثیرگذاری از استقبال خوبی برخوردار شد.

در بخش دیگری از مراسم کلیپ دیگری از صحبت‌های هنرمندان به نمایش درآمد که در این بخش به بیان خاطره و خواندن شعر درباره محرم و واقعه عاشورا پرداختند که هنرمندان همچون علیرضا رییسیان، فرشته طائرپور، مجتبی راعی، محمود پاک‌نیت و داوود میرباقری حضور داشتند.

این مراسم به دلیل عدم‌سخنرانی مسوولان سینمایی تفاوت‌هایی با مراسم های گذشته داشت و علیرضا رضاداد تنها سخنرانی بود که به دلیل اشکال فنی بیانیه تصویری‌اش به روی صحنه حاضر شد و با بیان اینکه متنی برای سخنرانی ندارد، گفت: امیدوارم جشنواره فیلم‌فجر، جشنواره پربرکتی برای سینمای ایران باشد، سینمای ایران حسینی باشد و سایه و کلام حسین بر سر سینمای ایران برقرار باشد.

«سینما و محرم» از دیگر کلیپ‌هایی که در این مراسم پخش شد که به نمایش‌هایی ازچهل فیلم ایرانی که حس و حال عاشورایی داشتند به همراه ترانه‌ای درباره امام‌حسین‌(ع) پرداخت. کارگردانی این کلیپ نیز برعهده حامد محمدی بود. پخش تیزر جشنواره با عنوان «آینه تمام نمای فرهنگ و هنر ایرانی و توجه به سینمای ملی» به کارگردانی بیژن میرباقری پایان بخش این مراسم بود.