سومین همایش تئاتر عاشورایی به کار خود پایان داد

علیرضا تهرانی- سومین همایش تئاتر عاشورایی عصر پنج‌شنبه با حضور محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری، حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایش و جمعی از هنرمندان تئاتر از جمله ایرج راد، سیاوش طهورث و ... به کار خود پایان داد. در ابتدای این مراسم استاد اسماعیل محمدی تعزیه‌خوان پیشکسوت که بیش از ۴۰ سال در این هنر کهن و ارزشمند نمایش ایرانی فعال است، تعزیه پشت خیمه‌ها را اجرا کرد.

سپس یادداشت دبیر جشنواره حسین پارسایی قرائت شد. برنامه بعدی اتفاقی غیرمنتظره یعنی اجرای موسیقی زنده توسط «حسام‌الدین سراج» خواننده مطرح موسیقی سنتی بود.

او که قرار بود اشعاری از عمان سامانی را به همراه گروه موسیقی خود بخواند، درباره این شاعر گفت: اشعار این شاعر در نوع خود و در مرثیه‌سرایی بی‌نظیر است. او حماسه و لطافت را توام با یکدیگر آورده است.

وی در ادامه افزود: سرودن اشعار با مضامین عارفانه در عین حماسی بودن کار سختی است.

در ادامه مراسم صفارهرندی به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر از مسوولان تئاتر در توجه و برگزاری این همایش، جشنواره امسال را پررونق‌تر از سال گذشته خواند و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده این همایش به برکت امام حسین و با حضور مردم حسین‌ دوست پررونق‌تر برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شده ، شور عاشورا هر سال پرسوزتر از گذشته برگزار شود، تلاش هنرمندان رشته‌های گوناگون برای ثبت و ضبط این واقعه جانگذار است و هنرمندان تئاتر هم در این سال‌ها ارادت خود را به حضرت امام حسین (ع) به خوبی نشان داده‌اند.

وی در پایان سخنانش گفت: تا زمانی که عشق به امام حسین (ع) در دل مردم وجود دارد، مملکت ما باقی خواهد ماند چرا که بالاترین درجه همبستگی ملی را در روز عاشورا شاهد هستیم.

سپس در کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دکتر ایمانی خوشخو، حسین پارسایی و ایرج راد دعوت شد تا برای اهدای جوایز برگزیدگان به روی صحنه بیایند.

در این بخش به برگزیده سوم لوح سپاس و کمک‌هزینه سفرسوریه، برگزیده دوم، لوح سپاس و کمک‌هزینه سفر کربلا و برگزیده اول تندیس ، دیپلم افتخار و کمک‌هزینه سفر حج اهدا شد. در ابتدا لوح تقدیر و هدیه ویژه ای به مهدی متوسلی مدیرعامل موسسه فدک جهت اجرای نمایش‌های مذهبی تعلق گرفت. سپس از حضور کارگردانانی چون: سیاوش طهمورث، آتیلا پسیانی، سیدجواد هاشمی و مریم معترف در این همایش تقدیر شد.

اما در بخش موسیقی رتبه سوم به بهرنگ بقایی (پندارزنده، کفتارمرده)، رتبه دوم به مهدی حسنی (تراژدی تردید) و رتبه اول به شهرام شادان‌فر (فقط آسمان می‌داند) تعلق گرفت. در بخش طراح صحنه برگزیدگان بدین شرح معرفی شدند: رتبه سوم مشترکا به مژگان عیوضی (فرجام)، عبدا... برجسته (تراژدی تردید)، رتبه دوم، سیروس کهوری‌نژاد (ضریح نام) و رتبه اول، میثم ماهانی (دشت مینو). در بخش بازیگری زن تینا میثمی (وجدان هرگز نمی‌میرد) رتبه سوم و نادیا فرجی (ضریح نام) و (فرجام) رتبه دوم را کسب کردند. بازیگران برگزیده مرد نیز به این شرح معرفی شدند: رتبه سوم، آرش تبریزی (تراژدی تردید)، رتبه دوم به صورت مشترک به خسروشهراز (غریبه‌های همیشگی) و رضا گیلانی‌پور (پندارزنده، کفتار مرده) و رتبه اول، عمار تفتی (دشت مینو). همچنین در این بخش کمک‌هزینه سفر حج به گروه بازیگران نمایش مسافران تعلق گرفت. در بخش نمایشنامه‌نویسی، عاطفه معینی (دشت مینو) نفر سوم، رضا صابری (تراژدی تردید) نفر دوم و حمید ابراهیمی (پندارزنده، کفتار مرده) نفر اول شناخته شدند. در بخش کارگردانی نیز سیروس همتی (مسافران) برگزیده سوم، حمید ابراهیمی (پندار زنده، کفتار مرده) برگزیده دوم و رضا صابری (تراژدی تردید) برگزیده اول معرفی شدند.