دنیای اقتصاد - به نوشته نشریه سازمان مدیریت، برخی از ایراداتی که به برنامه توزیع سهام عدالت وارد می‌شود، از جمله ابهام در توانمند بودن شرکت کارگزاری سهام عدالت در مدیریت سهام و راهبری شرکت‌های دولتی مشمول برنامه، ابهام در توانمند بودن تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت در ساماندهی و متشکل کردن مشمولا‌ن طرح سهام عدالت و عدم رعایت ترتیب زمانی اجرای مراحل مختلف برنامه توزیع سهام عدالت صحیح بوده و ضروری است دولت با پیش‌بینی تمهیداتی، نگرانی صاحب نظران و کارشناسان را در خصوص موارد مزبور برطرف کند. دنیای اقتصاد - نشریه سازمان مدیریت در گزارشی از عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت، سه ابهام را به این طرح وارد دانست و نوشت: ضروری است دولت با پیش‌بینی تمهیداتی، نگرانی صاحب نظران و کارشناسان را درخصوص موارد مزبور برطرف کند.

به نوشته نشریه برنامه، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز برنامه توزیع سهام عدالت در کشور، منافع زیادی به دلیل کاهش حجم تصدیگری دولت، گسترش فرهنگ سهامداری در جامعه و مهم‌تر از همه توزیع عادلا‌نه‌تر ثروت و به تبع آن درآمد در کشور، نصیب اقشار مختلف جامعه و به ویژه خانوارهای واقع در دهک‌های پایین درآمدی خواهد شد.

این در صورتی است که گاهی انتقادی به برنامه دولت در این زمینه می‌شود، مواردی مانند ابهام در مشمولا‌ن طرح سهام عدالت، ابهام در سهم افراد از سهام عدالت و شرکت‌های دولتی مشمول طرح، ابهام در توانمند بودن شرکت کارگزاری سهام عدالت در مدیریت سهام و راهبری شرکت‌های دولتی مشمول برنامه، ابهام در توانمند بودن تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت در ساماندهی و متشکل کردن مشمولا‌ن طرح سهام عدالت، ابهام در مدت زمان اجرا و خاتمه طرح سهام عدالت، عدم رعایت ترتیب زمانی اجرای مراحل مختلف برنامه توزیع سهام عدالت و ساختار اجرایی گسترده و پیچیده. این گزارش تصریح کرد: برخی از ایراداتی که به برنامه توزیع سهام عدالت وارد می‌شود از جمله ابهام در توانمند بودن شرکت کارگزاری سهام عدالت در مدیریت سهام و راهبری شرکت‌های دولتی مشمول برنامه، ابهام در توانمند بودن تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت در ساماندهی و متشکل کردن مشمولا‌ن طرح سهام عدالت و عدم رعایت ترتیب زمانی اجرای مراحل مختلف برنامه توزیع سهام عدالت صحیح بوده و ضروری است دولت با پیش‌بینی تمهیداتی، نگرانی صاحب نظران و کارشناسان را در خصوص موارد مزبور برطرف کند. اما برخی از ایرادات مطرح شده به دلیل عدم انتشار اطلا‌عات دقیق و به موقع از سوی دست‌اندرکاران طرح است که توصیه می‌شود با انتشار اطلا‌عات صحیح و به موقع پیرامون اقدام‌های دولت درخصوص اجرایی کردن برنامه توزیع سهام عدالت، این ابهامات برطرف شود.

این نشریه نوشته است، با وجود آنکه دوران اجرای برنامه سوم و چهارم توسعه را می‌توان دوران بلوغ خصوصی‌سازی در کشور نامید اما تا به حال به دلا‌یل مختلف، خصوصی‌سازی در کشور موفقیت‌آمیز نبوده است.

بررسی ارقام مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی از یک سو و حجم واگذاری سهام شرکت‌های مزبور از سوی دیگر، حاکی از این موضوع است. زیرا حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت طی دوره‌مزبور نسبت به سرمایه‌گذاری عظیمی که شرکت‌های دولتی به منظور نگهداشت سطح فعالیت خود و همچنین توسعه آن انجام داده‌‌اند، بسیار اندک و ناچیز است. طی دوره زمانی مورد بررسی حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی به طور متوسط بیش از ۴۳ برابر واگذاری‌های صورت گرفته در این دوره است. این نسبت در سال ۱۳۷۶ به ۲۰۰۷۲‌درصد (معادل ۲۰۰ برابر) و در سال ۱۳۸۴ به ۲۸۴۳۳‌درصد (بیش از ۲۸۴ برابر) نیز رسیده است. از این رو، می‌توان عنوان کرد که طی سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۷۰ به‌رغم تمام تلا‌ش‌ها و تاکیدهایی که مسوولا‌ن اجرایی و قانونگذار کشور بر واگذاری فعالیت‌های تصدیگری دولت و کاهش حجم و اندازه آن داشته‌اند، سال به سال بر حجم و گستره فعالیت‌ شرکت‌های دولتی افزوده شده است.

بدین ترتیب دولت به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، برنامه واگذاری سهام عدالت به دو دهک پایین جامعه را در دستور کار خود قرار داد. مقدمات اجرای طرح واگذاری سهام عدالت موضوع مصوبه شماره ۷۲۶۸۳™ت۳۴۴۸۴ هـ، مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۴، هیات وزیران با عنوان «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت»، در سال ۱۳۸۴ فراهم شده است. البته هیات وزیران در تاریخ ۲۱/۸/۱۳۸۵ به منظور رعایت نکاتی که مقام معظم رهبری در خصوص نحوه اجرای برنامه توزیع سهام عدالت در ابلا‌غیه اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرده‌اند، مصوبه جدیدی (مصوبه شماره ۱۰۴۱۵۹™ ت ۱۳۶۲۵۴ هـ. مورخ ۲۸/۸/۱۳۸۵)، تصویب کرد.

نشریه سازمان مدیریت در نتیجه‌گیری خود نوشته است: در آموزه‌های دینی و تاریخی ما، از برپایی عدالت در جامعه به عنوان یکی از ویژگی‌های جامعه تکامل یافته، یاد شده است. جدای از آموزه‌های دینی و اخلا‌قی، امروزه شکاف طبقاتی در همه کشورها از اصلی‌ترین چالش‌های حکومت‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل، برطرف کردن تبعیض، فقر و نابرابری‌های اقتصادی هدف بیشتر حکومت‌های مردمی‌دنیا بوده است و بسیاری از حکومت‌ها برنامه‌های وسیعی برای برقراری عدالت اقتصادی تدارک دیده‌اند. در ایران نیز بی‌عدالتی یکی از معضلا‌تی بوده که مشکلا‌ت متعددی را برای مردم و دولتمردان ایجاد کرده است. در راستای رفع این مشکلا‌ت، دولت نهم کاستن فاصله طبقاتی در جامعه را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا نیز برنامه توزیع سهام عدالت به منظور افزایش ثروت خانوارهای واقع در دهک‌های پایین درآمدی در ماه‌های اخیر بشدت در حال اجرا است.

به اعتقاد این نشریه، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز برنامه توزیع سهام عدالت در کشور، منافع زیادی به دلیل کاهش حجم تصدیگری دولت، گسترش فرهنگ سهامداری در جامعه و مهم‌تر از همه توزیع عادلا‌نه‌تر ثروت و به تبع آن درآمد در کشور، نصیب اقشار مختلف جامعه و به ویژه خانوارهای واقع در دهک‌های پایین درآمدی خواهد شد.