تولیدکنندگان پیراهن در آستانه ورشکستگی قرار دارند

گروه تشکل‌ها- یوسف بهمن‌آبادی: محمدرضاپیکر تراش،رییس اتحادیه تولیدکنندگان پیراهن گفت: در اقتصاد پنهان، سود جویان از پرداخت عوارض مالیاتی معاف بوده و نه تنها نقشی در توسعه اقتصاد ندارند بلکه به تخریب صنایع داخلی و بیکارشدن کارگران دامن می‌زنند. وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: این اتحادیه در سال ۱۳۲۱تاسیس شده است و ۴هزار تولیدکننده پیراهن در آن عضویت دارند. وی هدف اتحادیه را پیشبرد فعالیت‌های اعضا در رشته‌های تولید پیراهن، شلوار و پیژامه، پوشاک زیر و خدمات وابسته به آن دانست و تصریح کرد: این اتحادیه در خصوص مسائل اجتماعی، مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی، اماکن و انضباطی بر اعضای خود نظارت مستقیم دارد.

این اتحادیه همچنین تعامل سازنده‌ای میان اعضا و نهادهای ذیربط ایجاد کرده است. پیکر تراش، دریافت‌ مالیات‌های سنگین و نرخ بالای بیمه را از مشکلات اساسی تولیدکنندگان پیراهن دانست و گفت: این مسائل موجب شده تا بیشتر تولیدکنندگان ورشکسته شده و حتی در زندگی روزمره نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند.وی با اعتقاد بر این که محصولات ایرانی از بسیاری محصولات کشورهای آسیای جنوب‌شرقی با کیفیت‌تر است و توانایی رقابت با آنها را دارد ابراز کرد: افزایش قیمت نهایی ناشی از عوارض سنگین، باعث شده محصولات ایرانی حتی قدرت رقابت در بازار‌های داخل را نداشته باشند.رییس اتحادیه تولیدکنندگان پیراهن در خصوص مشکلات مربوط به تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۲۴ سال به عنوان نماینده صنوف در تامین‌اجتماعی فعال بوده و با مشکلات آن آشنا است گفت: متاسفانه پیچیدگی‌ نظام تامین‌اجتماعی و کم‌اطلاعی کارگران باعث شده مشکلاتی برای پوشش بیمه‌ای کارکنان ایجاد شود تا جایی که تولیدکنندگان متحمل هزینه‌های هنگفت می‌شوند.وی در خصوص کیفیت کالا‌های چینی وارداتی خاطرنشان کرد: در یقه پیراهن‌های چینی، لایی استفاده نمی‌شود و بیشتر اوقات از خود پارچه‌ لایی می‌گذارند. در حالی که تولیدکننده داخلی، برای هر متر پارچه‌ لایی، یک‌هزار و ۵۰۰تومان هزینه می‌کنند. این امر در نهایت به افزایش قیمت نهایی محصول منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد‌های تولیدی کوچک با داشتن ۴ چرخ، ۱۷ نفر را تامین معاش می‌کنند، گفت: مشکلات یاد شده، بیشتر واحد‌های تولیدی را با خطر تعطیلی مواجه کرده است. برای مثال، یکی از تولیدکنندگان جوراب، کارخانه‌های خود در ایلام و قم را تعطیل و در مقابل، به وارد کردن اجناس چینی پرداخته و پس از بسته‌بندی به بازار‌ عرضه می‌کند.

وی در خصوص قاچاق کالا گفت: متاسفانه به خاطر نبود دستگاه‌های نظارتی قدرتمند، واردات قاچاق محصولات این صنف افزایش یافته و سودجویان، کالا‌های وارداتی را در خانه‌ها انبار و توزیع می‌کنند.پیکرتراش همچنین خاطرنشان کرد: در اقتصاد پنهان، سودجویان از پرداخت عوارض مالیاتی معاف بوده و نه تنها نقشی در توسعه اقتصادی ندارند، بلکه به تخریب صنایع داخلی و بیکار شدن کارگران دامن می‌زنند.وی همچنین با اشاره به وجود تعامل و مذاکره میان اتحادیه با وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان تامین‌اجتماعی گفت: بیشتر مذاکرات نتیجه‌ای دربرنداشته و مشکلی از این صنف کاسته نشده است.