جدول Rainbow رمزنگاری Word و Excel را هدف قرار داده است

کاربران برنامه‌های Office برای حفاظت از فایل‌های خود از رمزنگاری سطح بالای این برنامه استفاده می‌کنند. یک شرکت تکنولوژی اطلاعات سوییسی افشا کرد که قادر است تمامی پسورد‌های گذاشته شده روی این فایل‌ها را پیدا کند. این کار توسط جدولی از پسورد‌ها انجام می‌شود که کد‌های رمز شده آنها قبلا تولید شده است. این جدول معروف به rainbow است قادر است پسورد فایل‌های Word یا Excel را در کمتر از ۵ دقیقه پیدا کند.

بر طبق گفته این شرکت امنیتی، با استفاده از پایگاه داده ۴ گیاگابایتی کلمات رمز شده تولیدی این برنامه که به Ophcrack_office معروف شده است قادر است ۶/۹۹‌درصد پسورد‌های گذاشته شده برای این دسته از برنامه را پیدا کند.

Philippe Oechslin مدیر این شرکت امنیتی در همین زمینه می‌گوید: «شاید باور کردنی نباشد اما ما می‌توانید رمز یک فایل Word که با یک کلید ۴۰بیتی رمز شده است را به راحتی پیدا کنیم. حتی ما راهی پیدا کردیم تا بتوانیم از یک جدول برای هر دو فرمت Word و Excel استفاده کنیم».

جداول Rainbow در اصل حاوی کلیه پسورد‌هایی می‌باشد که فرمت به هم ریخته پسورد‌ها از قبل تولید شده است. برای پیدا کردن یک رمز کافی است که کلمات به هم ریخته آن با رکورد‌های جدول Rainbow مقایسه گردد تا در کمتر از چند دقیقه رمز اصلی پیدا شود. این ایده در اصل توسط Martin Hellman و Ronald Rivest در سال ۱۹۸۰ بنیان گذاشته شد.

لازم به ذکر است که نسخه ابتدایی Ophcrack برای شکستن کلمات عبور ویندوز طراحی شد. نسخه تجاری این برنامه قادر است پسورد‌های ۳۲ حرفی ویندوز را در کمتر از چند دقیقه پیدا کند.