مسوول هیات‌مدیره تعاونی مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت شیر، عرضه‌نشدن مستقیم محصولات تولیدی به بازار است و لازم است برای توزیع و عرضه مستقیم آن اقدام شود، زیرا دلالان و واسطه‌ها علاوه بر افزایش قیمت محصول به‌دلیل نگهداری غیربهداشتی، از کیفیت شیر تولیدی نیز به مقدار قابل توجهی می‌کاهند. به گزارش ایانا، سیدمحمد خلیلی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه همچون جو و کنجاله سویا برای تغذیه دام و درنتیجه کاهش قیمت شیر داخلی گفت: در حال حاضر به جای این‌که تعرفه مواد اولیه مورد نیاز کاهش یابد، تعرفه شیرخشک و گوشت به صفر رسیده و جو وارد کشور نشده است که این شرایط منجر به صرفه نداشتن تولید شیر می‌شود به‌نحوی‌که حتی برخی از تولیدکنندگان، گاوهای شیری را نیز به کشتارگاه‌ها می‌فرستند.

وی اظهار داشت: شیرخشک وارداتی از کشورهای ارمنستان و هندوستان با قیمت و کیفیت پایینی وارد می‌شود و پس از سال‌ها بی‌نیازی کشور به واردات شیرخشک، مردم به این محصولات روآورده‌اند، درصورتی‌که کارشناسان، همگان را از مصرف این شیرهای غیربهداشتی منع می‌کنند.

خلیلی درباره چگونگی بیمه محصولات کشاورزی گفت: به‌دلیل این‌که تاکنون بودجه لازم برای بیمه محصولات زراعی و دامی اختصاص نیافته است، بیمه‌گذاران نیز به بیمه محصولات خود چنان‌که شایسته است توجه نکرده‌اند، اما باتوجه به این‌که بستر و پایه توسعه اقتصادی هر کشوری کشاورزی آن است، اگر سرمایه‌گذاری در این بخش همزمان با مهار آب‌ها و اصلاح خاک به‌خوبی انجام شود، صنعت کشور متحول خواهد شد.

وی افزود: کارشناسان صندوق بیمه برای ارزیابی خسارت از تجربه و تخصص کافی برخوردار نیستند و درمواقعی حتی از وضعیت دامپروری نیز اطلاعی ندارند.