چرا مردم گوشی موبایل را گران بخرند؟

گروه کامپیوتر- در حالی که کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده هنوز تکلیف تولید گوشی تلفن همراه در کشور مشخص نیست. اوایل امسال با افزایش تعرفه واردات تلفن همراه از ۴ درصد به ۶۰ درصد، مسوولان وزارت صنایع از توافق با شرکت‌های خارجی برای تولید گوشی تلفن همراه در کشور خبر دادند پس از مدتی اما مشخص شد منظور از تولید گوشی تنها مونتاژ گوشی در داخل بوده است.

به‌رغم همه اخبار و اطلاعات متعددی که از تولید این وسیله ارتباطی در داخل کشور منتشر می‌شد اما به طور قطعی هیچ گاه موضوع تولید یا مونتاژ تلفن همراه در کشور اعلام نشد.

این در حالی بود که وعده مسوولان برای تولید گوشی تلفن همراه باعث نشد قیمت گوشی تلفن همراه افزایش نیابد.

موضوع قاچاق گوشی تلفن همراه به داخل کشور در واقع نقطه ضعف اصلی طرح تولید گوشی در داخل به شمار می‌رفت به نحوی که بسیاری اعتقاد داشتند افزایش تعرفه تنها باعث رونق کسب‌وکار قاچاقچیان و فروشندگان گوشی قاچاق خواهد شد این در حالی بود که مسوولان وزارت صنایع و وزارت ارتباطات برای این منظور طرح ثبت شماره سریال گوشی‌های قانونی را به اجرا گذاشتند.

براساس این طرح گوشی‌هایی که از طریق قاچاق در کشور به فروش می‌رود قادر به ثبت و استفاده در شبکه تلفن همراه کشور نیست این در حالی است که اخیرا مسوولان صنف سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه اعلام کرده‌اند برخی افراد با استفاده از نرم‌افزارهای خاص توانسته‌اند گوشی‌های موبایل قاچاق را نیز در شبکه فعال کنند.

به این ترتیب مشخص شده که تلاش دولت برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور به موفقیت لازم نرسیده و از سوی دیگر فضای تولیدی نیز در این زمینه ایجاد نشده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به قیمت بالای تولید در ایران عملا مونتاژ یا تولید این محصول در داخل به صرفه نیست و به همین دلیل شرکت‌های خارجی تمایلی به حضور در بازار تولیدی ایران را ندارند. از سوی دیگر تجربه‌های ناموفق شرکتی چون صاایران در سال‌های گذشته و به‌رغم برخورداری از حمایت دولت در تولید گوشی موبایل نیز دلیل دیگری بر چشم‌انداز مبهم تولید گوشی تلفن همراه در ایران دارد.

در چنین فضایی به نظر می‌رسد تنها کسانی که از افزایش تعرفه تلفن همراه در کشور متضرر شده‌اند کاربران تلفن همراه هستند که باید گوشی تلفن همراه را با قیمتی بالاتر از سال‌های گذشته تهیه کنند.

چرا مردم گران بخرند؟

رییس کمیته مخابرات مجلس، با تاکید بر این که حمایت از مصرف‌‏کننده جزو وظایف دولت است، گفت: چرا باید مصرف‌کنندگان گوشی تلفن همراه را به طور متوسط با قیمتی بیش از ۱۰۰هزار تومان نسبت به قیمت واقعی آن خریداری کنند؟

رمضانعلی صادق زاده، در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان این که قرار بود تا پایان سال به منظور حمایت از تولید داخل شش میلیون گوشی تلفن همراه در کشور تولید شود، اظهار داشت: این مساله که طی دو ماه باقی مانده از سال چه تعداد گوشی و با چه برند، نام و قیمتی تولیدی خواهد شد، همچنان مورد سوال است.

وی افزود: دولت در امضای تفاهمنامه خود با سه شرکت سروش رسانه، نیمه هادی عماد و کارخانجات مخابراتی ایران برای تولید گوشی تلفن همراه به حمایت از مصرف‌‏کننده و تولید داخل اشاره کرده و قرار بر این بود که این سه شرکت با شرکت‌‏های صاحب نام وارد مذاکره شده و خط تولید را در کشور راه‌‏اندازی کنند، اما تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

دکتر صادق زاده گفت: مگر حمایت از مصرف‌کننده جزو وظایف دولت نیست، چرا مصرف‌کنندگان گوشی تلفن همراه را با قیمت‌‏های بسیار گران‌‏تر از معمول خریداری می‌‏کنند؟

وی یادآور شد: اگرچه دولت باید از تولید داخل حمایت کند، اما تاکنون بستر این حمایت فراهم نشده است.