پیش‌بینی افزایش نرخ تورم در سال ۸۵

ارتباط بین رشد پول و تورم در ایران بسیار قوی‌تر از ارتباط بین نقدینگی و تورم است و معمولا افزایش رشد پول با تاخیری یکساله، تورم را افزایش می‌دهد

دنیای اقتصاد - مرکز پژوهش‌های مجلس به نقل از یک گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی برنامه چهارم برای کنترل تورم، کاهش رشد حجم پول است که به صورت سیستماتیک فراموش شده است. بر اساس این گزارش، عدم‌دستیابی به اهداف پولی در سالیان اخیر، تجدیدنظر در سیاست‌های اقتصاد کلان را ضروری ساخته است و در این راه باید سیاست مالی دولت با سیاست پولی هماهنگ شده و اهداف نرخ ارز به صورت فرعی‌تر و پایین‌تر از اهداف تورمی در نظر گرفته ‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها متضمن این پیام است که اگرچه اهداف تورمی برنامه‌های توسعه در سالیان اخیر از تحقق نسبی این هدف و بهبود نرخ تورم حکایت می‌کند، ولی این هدف خارج از مسیر عادی کنترل رشد پول تحقق یافته و اهداف کنترل حجم پول کاملا نادیده گرفته شده است.

مرکز پژوهش‌ها از گزارش IMF نتیجه گرفته است که کاهش تورم بدون کنترل رشد پول ناپایدار بوده و در بلندمدت، سطح قیمت‌ها و تورم تحت تاثیر رشد پول خواهد بود.

در همین حال، تحلیلگر مرکز پژوهش‌ها بر این اعتقاد است ارتباط بین رشد پول و تورم در ایران بسیار قوی‌تر از ارتباط بین نقدینگی و تورم است و معمولا افزایش رشد پول با تاخیری یکساله، تورم را افزایش می‌دهد.

بنابراین گزارش،‌ رشد پول در ایران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ نزولی بوده و در این مدت از ۸/۲۷درصد به ۳/۱۶درصد کاهش یافته است ولی ناگهان در سال ۱۳۸۴ با یک حرکت جهشی به ۸/۲۵درصد افزایش یافته است که قاعدتا تاثیر آن بر تورم با تاخیر یک‌ساله قابل مشاهده خواهد بود.

مرکز پژوهش‌ها در انتها براساس الگوی ارائه شده پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری تورم بالاتری را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.