به یاد فرهاد در شصت و چهارمین سالروز تولدش

نگاه‌سوم- شامگاه جمعه عده‌ای از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی از دوستداران فرهاد مهرداد در تالار بتهوون جمع شدند تا در شصت و چهارمین سالروز تولد این خواننده فقید یاد این خانواده را زنده نگهدارند. به‌دلیل تکمیل ظرفیت تالار بتهوون، جمعی از علاقه‌مندان وی، برگزاری این مراسم را از طریق مانیتورهایی که در تالار ناصری و راهروهای طبقات اول و دوم نصب شده بود، دنبال می‌کردند.

این مراسم با نمایش فیلمی درباره فرهاد آغاز شد. در این فیلم بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تئاتر، درباره این خواننده عنوان می‌کرد که بهترین نوع فردیت خلاق را که در شخصیت افرادی محدود ممکن است وجود داشته باشد، او داشت. در این فیلم این گونه بیان شد که فرهاد چیزهایی را به نسل خود و بعد خودش آموخت که دیگران نمی‌توانند. فراهانی با بیان اینکه فرهاد انسانی با‌شرف و میهن‌پرست بود، گفت: «موسیقی فرهاد ابدی است که این امر تنها با کمک و همراهی» اسفندیار منفردزاده محقق شد. بعد از این فیلم، نماهایی از فیلم «رضا موتوری» ساخته مسعود کیمیایی پخش شد.

مسعود کیمیایی در این مراسم گفت: «پس از این فیلم همکاری اسفندیار منفردزاده و فرهاد مهراد بیشتر شد این دو بر گردن موسیقی پاپ معترض در ایران حق بزرگی دارند.»

این کارگردان ادامه داد: «آشنایی من با فرهاد به قرار ملاقات ما به سال‌های پیش و در رستوران کوچینی تهران برمی‌گردد و در آن زمان به فرهاد پیشنهاد حضور در فیلم «رضا موتوری» به عنوان خواننده را دادم، فرهاد می‌گفت: من می‌ترسم فارسی بخوانم، زیرا کلمات فارسی با من عجین نیست، اما من از او خواستم تا این کار را تجربه کند و وقتی برای دومین بار ترانه «رضاموتوری» را خواند به من گفت: «دیگر فکر نکنم، فرنگی بخوانم.»در ادامه دو گروه موسیقی به رهبری فردین خلعتبری و بابک طهماسب‌پور به اجرای قطعاتی از فرهاد پرداختند و پس فیلمی از سخنرانی سعید در مراسم سال گذشته جشن فرهاد پخش شد. همچنین یحیی شریعت‌نیا، وکیل خانواده فرهاد به ارائه گزارش درباره وضعیت حقوق فرهاد مهراد و خانواده وی پرداخت.

وکیل خانواده فرهاد مهراد، در سخنانش درخواست کرد: همه کسانی که اثری از فرهاد مهراد در اختیار دارند که گمنام باقی مانده است آن را در اختیار موسسه فرهنگی، هنری خانه فرهاد که رسما به ثبت رسیده است، قرار دهند. وی همچنین با اشاره به آنچه آن را «جایزه فرهاد» عنوان کرد، گفت: همه کسانی که موسیقی، شعر، آهنگ با صدایی از کارهای فرهاد را تهیه کرده‌اند می‌توانند به دبیرخانه مربوط به جایزه فرهاد در خانه فرهاد ارائه دهند و این خانه علاوه بر حمایت‌هایی که نسبت به انتشار یا توزیع آن آثار خواهد داشت جایزه‌ای نیز در نظر می‌گیرد.

«بهروز غریب‌پور»، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز که به عنوان یکی از سخنرانان در مراسم سالروز تولد فرهاد حضور یافته بود، با تجلیل از مقام هنری این خواننده مطرح موسیقی پاپ گفت: ای کاش آدمی وطنش را هم چون بنفشه‌‏ها می‌‏توانست با خود ببرد، درد دوری از خاک، درد دوری از گذشته و همه همه را می‌‏توانیم در صدای فرهاد بشنویم و بفهمیم. غریب‌پور گفت: فرهاد زنده است و ما را می‌‏بیند، او می‌‏گوید، من می‌‏دانستم که زنده خواهم ماند و تا مادامی که دماوند و البرز و الوند پابرجا هستند، من خواهم بود. در این مراسم یک گروه چهار نفره موسیقی هم قطعاتی از ساخته‌‏های «اسفندیار منفردزاده» را با سازهای آکاردئون، کلارینت، ویلنسل و کنترباس اجرا کردند. «سعید حجاریان»، «مهتاب کرامتی» و «اصغر بیچاره» از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.