دولت بهتر است به کاربردهای مثبت اینترنت توجه کرده و قوانینی برای حمایت از این حوزه ابلاغ کند. «علی‌اکبر جلالی»، استاد دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با «ایلنا»، در خصوص ارزیابی از طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏های فارسی، اظهارداشت: تا ماه نوامبر ۲۰۰۶ در جهان بیش از ۱۰۲‌میلیون وب سرور وجود داشته است که اگر به صورت طبیعی سهم ایران را یک صدم این تعداد در نظر بگیریم تاکنون باید بیش از یک‌میلیون و۲۰۰‌هزار وب سرور در کشور داشته باشیم، اما متاسفانه شاید ۲۰۰‌هزار وب سرور هم درکشور وجود نداشته باشد، زیرا تمام سایت‌‏های اینترنتی که با پسوند ir در ایران ثبت شده است تعداد ۴۱‌هزار عدد است.

جلالی گفت: در شرایطی که در این حوزه جزو عقب‌مانده‌‏ترین کشورها به حساب می‌آییم، باید برای داشتن وب سایت به تشویق مردم بپردازیم، اما با بحث ساماندهی سایت‌‏های موجود، نگرانی را در جامعه به گونه‌‏ای حاکم کردیم که انتظار می‌‏رود سرعت پذیرش مردم در ایجاد سایت از این هم کمتر شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت، با اظهار تعجب از عدم توضیح کافی در خصوص اهداف این طرح، یادآور شد: سایت ساماندهی در خارج از کشور ثبت و ذخیره می‌‏شود که این مساله نشان می‌‏دهد در حوزه IT کشور دچار مشکل تخصصی هستیم.

جلالی با تاکید بر این‌‏که بسیاری از مسوولان فناوری اطلاعات کشور با این مسائل آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: دولت از امکاناتی که می‌‏تواند برای ارتقای جامعه مفید باشد، استفاده نمی‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات، تصریح کرد: اگرچه نظم و انضباط، آیین‌‏نامه و مقررات در جای خود خوب است، اما بهتر آن است که کمی به قوانین تسهیل کننده نیز توجه داشته باشیم.

دکتر جلالی، با بیان این‌‏که مدت ۲ سال است که وضعیت IT کشور در بخش خصوصی دچار مشکل شده است، یاد آور شد: خریدهای رایانه‌‏ای، اینترنت ملی و ساماندهی سایت‌‏ها، طرح‌‏های کلان کشور در این حوزه بوده است که همه آنها با عدم استقبال کارشناسان مواجه شده است.