فعلا از تولید گوشی موبایل خبری نیست

گروه کامپیوتر- در حالی که دو ماه تا پایان سال‌جاری و پایان مهلت سه شرکت داخلی طرف قرارداد با وزارت صنایع برای تولید گوشی تلفن‌همراه باقیمانده است، هیچ‌کدام از این شرکت‌ها موفق به تولید گوشی نشده و هنوز در مرحله ارزیابی شرایط تولید به سر می‌برند. به گزارش خبرنگار ما، سه شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، نیمه‌هادی عماد و کنسرسیوم سروش رسانه و شهرک‌های هوشمند طی توافق با وزارت صنایع قرار بود تا پایان سال‌جاری ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه تولید و به بازار عرضه کنند.

عدم تولید گوشی توسط این شرکت‌ها و محدودیت در واردکردن گوشی‌های خارجی و به دنبال آن افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در بازار در حالی صورت گرفته است که کاربران گوشی همراه با واگذاری سیم‌کارت توسط سه اپراتور دولتی، تالیا و ایرانسل در حال افزایش هستند.

در این میان کاهش قیمت سیم‌‌کارت‌های تلفن‌همراه در بازار توسط اپراتورها موجب پیشی گرفتن قیمت گوشی از خط موبایل نیز شده است. به گفته صادق‌زاده ریییس کمیته مخابرات مجلس در چنین شرایطی تنها مردم و متقاضیان خرید گوشی متضرر می‌شوند چنانچه باید با قیمت بالا اقدام به خرید گوشی‌های خارجی کنند.

وی معتقد است: بعید به نظر می‌رسد شرکت‌های داخلی ایرانی بتوانند گوشی‌هایی تولید کنند که توان رقابت با مدل‌های خارجی را که براساس تکنولوژی‌های روز تولید می‌شوند را داشته باشند.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند تنها دو ماه تا پایان مهلت تولید ۶میلیون گوشی برای این شرکت‌ها باقی مانده است که با توجه به اینکه در طول سال‌جاری حتی یک گوشی تولید نشده است. امکان عرضه گوشی‌های تولید داخل در بازار تا پایان امسال بسیار کم است.

این در حالی است که طبق گفته مدیر عامل کارخانجات مخابراتی ایران این شرکت در حال بررسی و ارزیایی دقیق‌‌تری برای تولید گوشی است تا بتواند به نتایج مثبت برسد.

محمد ابراهیم مطلع در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته است: اطمینان از بازار مصرف و همکاری برند خارجی از مقولاتی است که به بررسی آن پرداخته‌ایم و همچنین در حال مذاکره با طرف خارجی برای انتخاب برند هستیم.

به گفته وی تنها تا پایان سال قرارداد با برند خارجی امکان نهایی شدن دارد و عوامل مختلفی از جمله تعیین تعرفه SKD که بیشتر از حد انتظار بود، شرایط را برای نهایی کردن قرارداد سخت‌تر کرده است.

در این میان بازار گوشی تلفن همراه به دنبال ورود ۸ میلیون سیم کارت و افزایش ۵۶ درصدی تعرفه واردات گوشی دچار نابسامانی و هرج و مرج شده است.

همچنین با اعلام کاهش هزینه ثبت نام موبایل اپراتور دولتی و قیمت ۲۸۸هزار تومان برای سیم کارت‌های آن و از سویی دیگر نیز ارائه سیم کارت‌های ۱۰۰و ۱۵۰هزار تومانی توسط اپراتور تالیا و ایرانسل قیمت گوشی از سیم کارت پیشی گرفته است.

کارشناسان معتقدند دولت باید برای کاهش قیمت گوشی و جلوگیری از قاچاق این کالا اقدام کند.