نگاه سوم- جشنواره تئاتر فجر با تمام تفاسیر و انتقادهایی که به آن وارد شده است، نمایش‌هایی را در برنامه خود جای داده که تماشای آنها را به شما توصیه می‌کنیم. جدا از اجراهای موفقی چون «کالون و قیام کاستیلیون» و «نوای اسرارآمیز» که در دو روز اول جشنواره به صحنه رفته‌اند، شش نمایش را در روزهای آتی به عنوان آثار برگزیده ایرانی انتخاب کرده‌ایم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

دکتر مسعود دلخواه در اجرایی متفاوت، نمایشنامه غنی و زیبای «جولیوس سزار» را با استفاده از یک بازخوانی کاملا بکر و حرفه‌ای، امروز در ساعت ۱۵ در تالار مولوی به صحنه خواهد برد. نمایش او قطعا به عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین بازخوانی‌ها و اجرا‌های آثار شکسپیر در ایران در خاطر خواهد ماند. اثر مدرن و خلاق او تماشاگران زیادی را به دیدن اجرای عمومی آن در تالار مولوی فراخواند. نمایش بعدی اثری است غیرمتعارف به نام «ددالوس و ایکاروس». همایون غنی‌زاده، کارگردان این نمایش آنقدر در شیوه کارگردانی و ساخت فضاهای نمایشی متفاوت و نو عمل کرده بود که تماشاگران دوستان خود را با نهایت هیجان به دیدن این نمایش ترغیب می‌کردند. در این نمایش دو زندانی تصمیم می‌گیرند از زندان فرار کنند، آنها وسیله‌‌ای می‌سازند و با آن پرواز می‌کنند.

حسین پاکدل، مجری دوست داشتنی سال‌های نه چندان دور و مدیر سابق مجموعه تئاتر فجر با استفاده از متنی جنجالی به قلم خود، نمایش قابل توجهی را در تئاتر شهر به صحنه برد. سمفونی درد، نمایشی است جسور با مضمونی وسوسه‌برانگیز و زیرکانه. اضافه بر همه این موارد شاید حضور بازیگران مطرحی چون حسن معجونی، فرهاد اصلانی، سیامک صفری، هومن برق نورد، شبنم مقدمی و سید مهرداد ضیائی در کنار هم به اندازه کافی برای تماشای این نمایش جذابیت ایجاد کند. آنها که تجربه‌های موفقی چون «شب‌های آوینیون» و «دون کامیلو» را از کوروش نریمانی به یاد دارند، قطعا به تماشای نمایش «شوایک‌» خواهند رفت. این کارگردان که اصولا تمایل به اجرای آثار کمدی دارد حالا به جایگاهی رسیده که تماشاگران به واسطه نام او به دیدن آثارش می‌شتابند. در نمایش او بازیگرانی چون امیر جعفری، سیامک صفری و احمد مهرانفر نقش‌آفرینی می‌کنند.

نادر برهانی‌مرند، نویسنده و کارگردان گروه تئاتر معاصر همواره نما‌یش‌های مهم و قابل توجهی را در تئاتر شهر به صحنه برده است. او به هر حال به عنوان یکی از نام‌آورترین کارگردانان حال حاضر تئاتر به شمار می‌رود. اجرای بسیار موفق و قابل تامل نمایش «مرگ فروشنده» تماشاگران زیادی را پشت درهای بسته سالن مملو از تماشاچی قشقائی ناامید به خانه بازگرداند. بلیت این نمایش در طول اجرا برای خبرنگاران هم کمیاب بود. علاوه بر همه اینها «مرگ فروشنده» یکی از معروفترین متن‌های «آرتور میلر» و از مهمترین نمایشنامه‌های معاصر جهان محسوب می‌شود.

آیا ممکن است «محمد رحمانیان» اجرایی داشته باشد و تماشاگران به تماشای آن نشتابند؟

بعید می‌دانم. شاگرد لایق بهرام بیضائی دیگر خود به نقطه عطفی در تاریخ تئاتر ایران تبدیل شده است. او با اجرای نمایش‌هایی چون «مصاحبه»، «اسب‌ها»، «لباسی برای میهمانی» و «فنر» به همگان ثابت کرده که قلمی بی‌بدیل و اندیشه‌ای غنی در کارگردانی دارد. «عشقه» نمایش جدید او در گروه تئاتر پرچین ویژه سال پیامبر اعظم در روز آخر جشنواره اجرا خواهد شد.