در حالی که یک هفته دیگر، نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نیجریه برگزار خواهد شد، پنج کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت جهان نیز قصد دارند دو روز پس از اجلاس اوپک، در نشستی در پکن به بررسی بازارهای جهانی انرژی بپردازند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینادیلی، «کین گانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان خبر فوق اعلام کرد که وزرای انرژی کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و هندوستان ۱۶ دسامبر (دو روز پس از اجلاس اوپک) در نشستی یک ‌روزه تحولات بازار جهانی نفت و شرایط انرژی جهانی را بررسی خواهند کرد.

به گفته وی، این نشست توسط کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین (نهاد برنامه‌ریزی اقتصادی و سیاست‌گذاری انرژی چین) و به منظور مذاکره درباره تقویت همکاری‌ها میان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان برگزار خواهد شد.

قرار است در این نشست، علاوه بر مساله قیمت‌های بالای نفت، راه‌های کاهش مصرف انرژی، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین و حفاظت از انرژی جهانی مورد بحث قرار گیرد.

«ساموئل بودمن» وزیر انرژی آمریکا، «مورلی دئورا» وزیر نفت و گاز طبیعی هند، «آکیرا آماری» وزیر بازرگانی ژاپن و «هاروموفی موچیزوکی» معاون انرژی وی، «چانگ سیه کیون» وزیر انرژی کره جنوبی از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست خواهند بود که به میزبانی وزارت انرژی چین برگزار خواهد شد.

افزون بر این، قرار است هفته آینده «هنری پاولسون» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در راس هیاتی در راستای «مذاکرات اقتصادی استراتژیک» به پکن سفر کند. پاولسون اخیرا از سوی حزب اکثریت کنگره در آمریکا (دموکرات‌ها) تحت فشار شدید قرار گرفته تا از پکن بخواهد با آزادسازی نرخ ارز خود مانع گسترش کسری تجاری عظیم آمریکا گردد.

قیمت جهانی نفت ۴۵ تا ۵۵ دلار

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد و دارایی روسیه پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی نفت در میان مدت به بیش از ۴۵ تا ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری ریانووستی به نقل از ژرمن ژرف، افزود: نوسانات قیمت نفت همواره ممکن بوده است، ولی به نظر من قیمت جهانی نفت در میان مدت به کمتر از ۴۵ دلار در هر بشکه نخواهد رسید. وی در عین حال تصریح کرد: اگر قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه برسد، رشد اقتصاد جهانی طی سال‌های آینده به شدت کاهش خواهد یافت. قیمت ۶۰ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت، حد نهایی قابل تصور برای نفت خواهد بود.

وی در ادامه گفت: روسیه از منابع انرژی خود برای تامین تقاضای جهانی استفاده خواهد کرد. روسیه هم‌اکنون پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ نفت و بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی جهان به شمار می‌رود.

قیمت متوسط هر بشکه نفت اورال روسیه طی یازده ماه نخست امسال به بیش از ۳۰/۶۱ دلار رسیده است. روسیه بودجه سال ۲۰۰۷ خود را براساس قیمت ۶۱ دلار برای هر بشکه نفت تنظیم کرده است.