آخرین وضعیت بازار بین‌المللی نفت
بارکیندو: ارزش دلار عامل مهمی در تعیین سقف تولید اوپک خواهد بود
چین به زودی مذاکراتی را با اوپک به منظور تضمین عرضه نفت برگزار خواهد کرد
براساس آمار یورواستات، ایران پنجمین صادرکننده نفت به اروپا شد
ایران طی ۵سال آینده باید ۵۰میلیارد دلار جهت توسعه میادین نفتی خود هزینه کند

دنیای اقتصاد- آخرین گزارش‌ها در مورد وضعیت قیمت نفت حاکی است که بازار نیویورک به محض دریافت علائم مربوط به افزایش دمای هوا در ایالات متحده، واکنش‌های خود را بروز داده و در نتیجه قیمت‌ها پس از شش روز افزایش متوالی مجددا رو به کاهش گذاشته است. به موجب این گزارش‌ها هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک با 90سنت کاهش نسبت به روز قبل به 44/62دلار رسید که با توجه به رقم کاهش، بالاترین میزان در دو هفته گذشته بوده است.
به نظر می‌رسد که بر حسب گزارش‌های سازمان هواشناسی آمریکا که از طریق خبرگزاری بلومبرگ مخابره شده، افزایش دما در ایالات مختلف این کشور همچنان در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت و به کم شدن تقاضای انرژی در این کشور خواهد انجامید، هفته گذشته سرمای شدید ایالت ایلینویز موجب افزایش قیمت نفت در جهان شده بود.
گرچه منابع مطلع کاهش قیمت نفت را با توجه به شرایط آب و هوایی نیمکره شمالی و مازاد عرضه کشورهای عضو اوپک به میزان حدود 600هزار بشکه در روز طبیعی ارزیابی می‌کنند، اما نگرانی‌هایی که از روز دوشنبه گذشته بر اثر سقوط ارزش دلار در بازارهای پولی دنیا مستولی شده است، به دغدغه اوپک افزوده و سبب شده است که مسوولان صنعت نفت در کشورهای عضو این سازمان خطر کاهش قیمت‌ها توام با کاهش ارزش دلار را جدی‌تر بگیرند.
پیش از این برخی از کشورهای عضو اوپک این نگرانی‌ها را نادیده گرفته و همچنان به عرضه نفت در مقیاس سهمیه‌های قبلی خود ادامه داده‌اند، به طوری که به‌رغم تصمیم اجلاس قطر، هنوز حدود ۵۰درصد از ۲/۱میلیون بشکه کاهش عرضه عملی نشده و حجم عرضه اوپک در کنار مازاد عرضه کشورهای صادرکننده نفت غیر عضواوپک رقم قابل توجهی در بازار بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.
در همین حال خبرگزاری مهر دیروز به نقل از رویتر گزارش داد که اعضای اوپک به منظور جلوگیری از کاهش بهای نفت که با کاهش ارزش دلار قیمت واقعی آن کاهش می‌یابد، در نشست آتی خود در ابوجا پایتخت نیجریه اقدام به کاهش تولید خواهند کرد.
اعضای اوپک علاوه بر قیمت پایین نفت، نسبت به کاهش ارزش دلار نیز نگرانند.
از سوی دیگر، محمد بارکیندو، جانشین دبیرکل اوپک در این زمینه گفت: اوپک در حال بررسی بازار نفت است که پس از سه سال رشد قیمت‌ها اکنون با روند نزولی قیمت‌ها مواجه شده است.
در حالی که اوپک سطح قیمتی خاصی را برای نفت دنبال نمی‌کند، بارکیندو اظهار داشت که ارزش دلار عامل مهمی در تعیین سقف تولید اوپک خواهد بود. ادموند داکورو، رییس اوپک نیز گفت: اوپک به روند نزولی ارزش دلار، بی‌توجه نیست، اما قیمت‌ نفت در سطح مطلوبی به سرمی‌برد.
در همین حال، عبد‌ا... العطیه، وزیر نفت قطر نیز اعلام کرد که کاهش مداوم ارزش دلار موجب کاهش میزان واقعی درآمدهای نفتی کشورهای تولید‌کننده نفت شده است.
وی افزود‌: این مساله، سازمان کشورهای صادرکننده نفت را وادار خواهد کرد تا از افزایش قیمت نفت حمایت کنند، زیرا کاهش ارزش دلار به معنای کاهش قدرت خرید کشورهای عضو اوپک خواهد بود.
وزیر نفت قطر در ادامه تصریح کرد‌: کلیه کشورهای عضو اوپک به شدت نگران روند نزولی ارزش دلار در برابر سایر ارزهای بین‌المللی هستند، زیرا این مساله موجب کاهش قدرت خرید آنها شده است.
چین به دنبال همکاری استراتژیک با اوپک
در همین حال، یک مقام چینی اعلام کرد که این کشور به زودی مذاکراتی را با اوپک به منظور تضمین عرضه نفت برگزار خواهد کرد.
رویتر به نقل از «ژای جون»، معاون وزیر امور‌خارجه چین گزارش داد که این کشور به دنبال ایجاد مکانیسمی است تا بر‌اساس آن با اعضای اوپک درباره مسائل بازار نفت گفت‌وگو کند. چین می‌خواهد در فرآیند تصمیمات بزرگ در عرصه جهانی حضور داشته باشد.
جون اضافه کرد: مهم‌ترین عامل در صنعت انرژی، ایجاد فرصت‌های جدید برای کشورها برای تضمین منابع پایدار انرژی است. چین به موفقیت قابل‌توجهی در متنوع ساختن منابع انرژی خود دست یافته است.


در حالی که نفت فقط 60‌درصد مصرف انرژی چین را تامین می‌کند، معاون وزیر خارجه این کشور تاکید کرد: چین سال گذشته 136‌میلیون تن نفت وارد کرد و 131‌میلیون تن نیز نفت تولید کرد. کشورهای عضو اوپک بیشترین سهم را در نفت وارداتی چین بر عهده دارند.
مصرف نفت چین طی سال‌های اخیر در سایه رشد بالای اقتصادی آن، شدیدا افزایش یافته و اکنون این کشور پس از آمریکا دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان محسوب می‌شود.
نیاز به سرمایه‌گذاری برای حفظ موقعیت خاورمیانه در بازار انرژی
از سوی دیگر، دیروز خبرگزاری فارس به نقل از موسسه سرمایه‌گذاری نفت عربی نوشت که کشور‌های منطقه خاورمیانه برای حفظ موقعیت خود در بازار‌های نفتی به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارند. براساس این گزارش، ایران طی ۵سال آینده باید ۵۰میلیارد دلار جهت توسعه میادین نفتی خود هزینه کند.
بر اساس این گزارش، منطقه خاورمیانه 67‌درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان و 44‌درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
این منطقه در سال ۲۰۰۵، ۳۷‌درصد تولید جهانی نفت و ۱۵‌درصد از تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داد.
در ادامه این گزارش، موسسه سرمایه‌گذاری نفت عربی، حفظ جایگاه خاورمیانه در تامین انرژی مورد نیاز جهان را مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این منطقه دانسته است.
بر‌اساس مطالعات انجام گرفته تا پنج سال آینده باید ۳۹۵‌میلیارد دلار در بخش انرژی خاورمیانه سرمایه‌گذاری شود تا جایگاه این منطقه در تامین انرژی جهانی حفظ شود.
در میان کشورهای این منطقه، عربستان با 85‌میلیارد دلار نیازمندترین کشور منطقه به سرمایه‌گذاری شناخته شده است. مقامات این کشور تا سال 2011 باید 85‌میلیارد دلار در بخش صنعت نفت خود سرمایه‌گذاری کنند.
پس از عربستان قطر با ۶۰‌میلیارد دلار، ایران با ۵۰‌میلیارد دلار و الجزایر با ۳۰‌میلیارد دلار در مراتب بعدی قرار دارند.
ایران، پنجمین صادرکننده نفت به اروپا
موسسه آمار اروپا یورو استات نیز گزارش داد‌ که میزان تولید نفت کشورهای اروپایی طی سال ۲۰۰۵میلادی بیش از ۴/۱۰‌درصد کاهش داشته است‌.
به گزارش خبرگزاری فارس‌، میزان تولید نفت اروپا طی سال گذشته به کمتر از 119‌میلیون تن رسیده است‌. این در حالی است که تولید نفت در انگلیس بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در اروپا همچنان با روند نزولی همراه بوده است‌.
بر اساس این گزارش‌، میزان واردات نفت اروپا طی سال ۲۰۰۵‌میلادی به بیش از ۵۸۰‌میلیون تن رسیده است‌. صادرات نفت انگلیس در این مدت نسبت به سال ۲۰۰۴‌میلادی به شدت کاهش داشته است‌.
برای نخستین‌بار در تاریخ اقتصادی انگلیس‌، میزان واردات نفت این کشور بیشتر از صادرات بوده است‌.
در این مدت، میزان واردات فرآورده‌های نفتی اروپا با ۷/۲‌درصد افزایش به بیش از ۵۷۴‌میلیون تن رسیده است‌.
روسیه بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت‌خام به اروپا در سال گذشته به شمار می‌رود‌. این کشور بیش از 184‌میلیون تن نفت به اروپا صادر کرده است‌.
نروژ با ۹۱‌میلیون تن‌، عربستان با ۶/۶۰‌میلیون تن‌، لیبی با ۵۲میلیون تن و ایران با ۳۴‌میلیون تن صادرات نفت به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند‌.
یونان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت از ایران طی سال 2005‌میلادی بوده است. 27‌درصد نفت صادراتی ایران به اروپا به یونان صادر شده است‌. بلژیک‌، ایتالیا و فرانسه نیز به ترتیب سایر واردکنندگان بزرگ نفت از ایران به شمار می‌روند‌.